Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då ställer jag samma fråga till dig. Vore det bara att betala, ifall TS gått med på en million istället?

Staffan
Hade TS fått en offert på en mille så hade ha nog valt en annan firma. Din kommentar är mycket märklig.
 
  • Gilla
lidholmen och 2 till
  • Laddar…
Hej, jag har satt in ett likadant fast liggande komplett inklusive automatsäkringar, brytare osv, pris totalt 9 000 kr inklusive arbetskostnad och resa inklusive moms. Det tog 8 timmar att byta från mitt gamla proppskåp till detta nya.
Det var ett storföretag som heter Bravida, så det var ingen lokal elektriker företag utan ett rikstäckande företag. Skåpet skaffade de och det kostade 3 500 kr inkl allt och moms. Således var arbets kostnad 9 000 kr - 3 500 kr = 5 500 kr.
 
Hej, jag har satt in ett likadant fast liggande komplett inklusive automatsäkringar, brytare osv, pris totalt 9 000 kr inklusive arbetskostnad och resa inklusive moms. Det tog 8 timmar att byta från mitt gamla proppskåp till detta nya.
Det var ett storföretag som heter Bravida, så det var ingen lokal elektriker företag utan ett rikstäckande företag. Skåpet skaffade de och det kostade 3 500 kr inkl allt och moms. Således var arbets kostnad 9 000 kr - 3 500 kr = 5 500 kr. Det var med 26 automatsäkring
 
Så som prisuppgiften kommunicerats, så ingår självklart arbete i priset. Då blir det också ganska rimligt som fastpris för centralbyrå. Och det är också det du har beställt.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Har inte läst alla inlägg. Men är inte det där priset inkl. hela centralen OCH arbetstid? Då är det väl mer rimligt med 9000 kr.

Är det exkl arbetstid så är det helt klart i överkant.
 
  • Gilla
lidholmen och 1 till
  • Laddar…
Hej, jag har satt in ett likadant fast liggande komplett inklusive automatsäkringar, brytare osv, pris totalt 9 000 kr inklusive arbetskostnad och resa inklusive moms. Det tog 8 timmar att byta från mitt gamla proppskåp till detta nya.
Det var ett storföretag som heter Bravida, så det var ingen lokal elektriker företag utan ett rikstäckande företag. Skåpet skaffade de och det kostade 3 500 kr inkl allt och moms. Således var arbets kostnad 9 000 kr - 3 500 kr = 5 500 kr. Det var med 26 automatsäkring och jordfelsbrytare osv.
 
  • Gilla
JJAOA
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
Absolut snabb service är bra. Men här har de tagit betalt för proppskåpsinstallationen 2 gånger. I de 9000:- och i arbetstimmar totalt för allt arbete. Om det inte är så att de har arbetstimmar inbakade i de 9000:- och den summan endast avser materialkostnad, då har de tagit 450% betalning för materialet.

Ska även tilläggas att efter jag räknat mer ingående på timmarna lutar det mer åt 14-16 timmar på plats totalt. Alltså 13-15 timmar mindre än vad de angivet i fakturan.
Det var inte min avsikt att försvara priset utan bara att ge ett exempel. Vad jag kan se har vi några fler dvärgbrytar och jag misstänker att vårt skåp är något dyrare. Själva bytet tog en knapp dag, det jag inte är helt nöjd med är att de var elektriker på plats för jag tror bara att de kunde utnyttja det en bråkdel av tiden. Men jag kan leva med det.

Som exempel blev det för liten säkring till ugnen, jag ringde till deras butik strax innan 18 och de erbjöd sig att skicka ut en elektriker på kvällen. För oss behövdes inte det, sen 18.30 ringde elektrikern, han hade sett lappen om att vi hade problem. Han kunde inte garantera att han skulle hinna fixa det dagen efter men likväl vid lunchtid hade han varit där och fixat till problemet. Den typen av service värdesätter jag mycket, så därför är det ändå ok även om det blev betydligt dyrare än vad jag räknat med.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
I det här fallet är det inte så lätt! Elektrikern är ju återförsäljare av ett skåp som han själv köpt in! Ofta så köper hantverkare billigt och gör ordentliga påslag vid material försäljning! Naiv som man är så jämför man timpris...Har ni någonsin undrat varför både elektriker och rörmokare inte vill installera det kunder köper direkt!? Förmodligen har han som fackman betalt några hundralappar!
Håller med om att det är fel av elektrikern men det blir lika lätt som att ta strid mot IKEA som säljer en dyr stol trots att inköpspriset var 10 sek! Samma med Systembolaget...tror det blir svårt
 
Leanath Nathanael skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!

Verkar ju som du fått ditt proppskåp enl ditt mejl för 8-9000 Kr, dom gjorde säkert så att dom kunde lura dej och ha beställningen på papper, sedan att det kostar en annan summa på annat ställe tror inte jag du kommer nån vart med
 
A Anders_Tranås skrev:
Att jämföra priser med webb-butiker blir fel. Tycker det att är självklart att man ska betala ett högre pris om man köper det via elektrikern.
Jag håller med om att hantverkare ska få ha marginal på materialet. Men de marginalerna som denna hantverkare lagt på är på gränsen till ocker. Räkande på FQ 1,5 som var elektriker ALLTID har hemma

Räkneexempel:
FQ 1,5
deras pris 6,13
Elbutik.se 2,25
Ger en marginal på 63 %
 
  • Gilla
  • Arg
hovgalf och 2 till
  • Laddar…
Häng ut företaget. De som alla andra måste ju kunna stå för sitt arbete och priser.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Centralen är inte specad. Man kan ju köpa färdigmonterade centraler med huvudbrytare, jordfelsbrytare, 3-poliga och 1-poliga säkringar, Då är också skenor för L1, L2, L3, N och PE monterade. Tror inte att du får centralen på bilden för 1800.
 
  • Gilla
JDA
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
Självklart känns det mycket, men å andra sidan är jag nybliven husägare för första gången och kan absolut ingenting. Har bara svårt att få ihop hur extra-grejer utöver det tomma proppskåpet kan gå på 7200:- exklusive arb.timmar

Googla lite på övrigt material så ska du se vilka enorma pålagor som din elektriker har gjort.
Flexslang t ex ska kosta under 5;- metern. Känn dig jättelurad!
 
F
Överpris.
Gå in på elbutik. Summera vad alla prylar kostar där. Lägg på 10% (vilket är skäligt enl. Konsumenttjänstlagen)
Meddela elektrikern att du avser betala detta för materialet. Timmar/bil är ok.

Du skall betala elektrikerns inköpspris plus 10-15% för materialet.
 
D Dinjo skrev:
Det är fri prissättning så det är bara att betala. Om man inte tar in en offert så ligger man illa till.
Nej, prissättningen är inte fri. Tillslut kallas det ocker och det är olagligt.

I detta fall är det heller inte tydligt vad de 9000kr omfattar och det naturliga är att förutsätta att arbetet ingår eftersom inga skåp är så dyra => Ja det är bara betala, men inte dubbelt för arbetet.
 
  • Gilla
Micke1973 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.