Självklart ska man besiktiga ett hus för flera miljoner. Säljs det med friskrivning utan rimlig anledning som dödsbo så borde säljaren köpa och visa upp en aktuell motsvarande besiktning vid visningen för att slippa avdrag efter ens egen besiktning.

Får du inte besiktiga och du inte tänkt totalrenovera så släpp objektet hur trist det än känns.
 
undine undine skrev:
Men det är klart enklare att inte ta den kostnaden och skjuta över problemet på någon annan.
Det är ju iallafall för mig själva kruxet, när jag sålt huset - är det inte mitt problem. Man får klämma, riva och kolla så mycket man vill innan men jag vill inte ha någon som gnäller i 10 år.

Lär definitivt sälja med friskrivning och det borde vara standard, rent bedrägeri kan regleras separat.
 
  • Gilla
Krokben och 2 till
  • Laddar…
En anledning till att det blivit vanligare ( om det nu blivit det ) kanske kan vara att folk bor kortare tider i sina hus nu än tidigare.
Har man då bott i t.ex. 4 år, så finns ju risken att man får ett "dolt fel"- krav på sig efter 4 år och man måste då tjafsa med både nya köparen och den tidigare ägaren, som man själv köpte av ( 2 år kvar till 10-årsgränsen! ). Det är ju ingen avundsvärd situation.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
D Danielc skrev:
Det är ju iallafall för mig själva kruxet, när jag sålt huset - är det inte mitt problem. Man får klämma, riva och kolla så mycket man vill innan men jag vill inte ha någon som gnäller i 10 år.

Lär definitivt sälja med friskrivning och det borde vara standard, rent bedrägeri kan regleras separat.
Det hade förvisso varit vettigare med ett år eller 2 max. Och att försäkringen går in om man som köpare tar dit anticimex eller valfritt bolag som går genom bostaden grundligt.

Då finns det god chans att hitta fulinstallationer av diverse el, rör och annat skit. Visar det sig att säljaren knåpat ihop ett farligt hus skall den såklart betala för det med.
 
E elmont skrev:
Här är en orsak till att man vill ha friskrivning [länk]
Och hamn är tyvärr inte ensam.
Det fallet du länkar är ju extremt lätt avklarat, känner man obehag så går det att blockera mail, sms, telefonsamtal osv.
Inte ens om det varit köparen hade du behövt prata med den personligen.
 
Ja för vissa är det enkelt men för andra är det inte lika enkelt, vore det så skulle tråden aldrig skrivits.
Ps
Du ska veta att det finns lika många "grisar" bland köpare som det finns bland säljare.
 
E elmont skrev:
Ja för vissa är det enkelt men för andra är det inte lika enkelt, vore det så skulle tråden aldrig skrivits.
Ps
Du ska veta att det finns lika många "grisar" bland köpare som det finns bland säljare.
Men det är ju inget argument för att en ny sambo som inte köpt av dig för att ta bort ansvar för ett hus som du kanske totalrenoverat och kanske fuskat utav bara fan.
Någon medelväg måste det finnas.
Hade köparen börjat dividera om möss i garaget och stopp i avloppet när man själv inte haft problemen så får man ju hänvisa de till någon jurist och fackmän.
 
Du har kanske inte förstått, mitt inlägg var om varför man vill ha friskrivning inte vad TS ska göra med "sambon".
 
Men nu är det ju inte så att säljarens ansvar för dolda fel gör att man plötsligt blir ansvarig för allt som köparen tycker är fel. Att något klassas som ett dolt fel är extremt sällsynt och om man som säljare har en försäkring så står försäkringsbolaget för hanteringen i rätten.
Jag har sålt många hus och har aldrig haft några problem. Jag har köpt ungefär lika många och aldrig varit i närheten av att hitta ett fel som skulle kunna klassas som att ha varit dolt vid försäljningen. För lite äldre hus faller nästan allt bort då det man "klagar" på har nått sin tekniska livslängd. I stort sett alla andra fel är ganska lätta att hitta vid en besiktning.
Om en säljare utan synbarlig anledning skulle yrka på "friskrivning" skulle jag utgå ifrån att säljaren hade något att dölja - och betala därefter. Skulle tro att det i 99 fall av hundra är sämre för säljaren.
Sedan finns ingen friskrivning i världen som hindrar en köpare som känner sig lurad att skicka en massa brev till dig...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Köpte där ursprungshuset byggt 1910-14 om och tillbyggt i etapper 70-80tal..... märkbart bristfälligt det mesta......
Säljarbesiktigat av anticimex ;)

Hittat sånt som kunnat vara dolda fel utan egentlig diskussion men jag hade betalat samma även om jag vetat om felen....
Om du hittar felet med en okulär besiktning kan de rimligen inte vara dolda...
 
O olomar skrev:
Om du hittar felet med en okulär besiktning kan de rimligen inte vara dolda...
Om man inte kan se dom innan köksskåp är borttagna och väggen är öppnad då?
Räknas det som dolt? ;)
 
Köpte nuvarande hus som hade friskrivningsklausul.
Det var ett gammalt par som bott här, och gubben hade gått bort och gumman orkade inte med huset och därför flyttat till lägenhet.
Inte ett ruckel, men väl hempulad el med riktiga el-råttbon här och var så till den till den mängd att jag direkt lät byta all eldragining i huset.
Sen är duschen i källaren riktigt ofräsh och det synts att det tidigare varit fuktproblem här och var i källaren.
Altanen var rutten.
Kallvinden med öppen takfot hade inga fuktproblem, men oljepannan är bytt till en LVVP så murstocken är kall och besiktningsmannen sa att om man blir fler än 2 i huset (och speciellt om man har tonåringar ) så är det mycket troligt att det kommer att bli fuktproblem på kallvinden.

Så jag förstår att mäklaren rekommenderat gumman en friskrivningsklausul.
Köpte huset iaf. till ca 200k överpris men då före visning.
Huset har det jag vill ha, ett garage/verkstad, bra infart till garaget och två st öppenspisar.

Det som dock skulle kunna gå på dolda fel( om det inte fanns en friskrivningsklausul) är att de uppgav (även skriftligt) att ingen av öppna spisarna skulle ha eldningsförbud, men det visade sig att den andra av två öppnaspisar visst har eldningsförbud.
För min egen del är det sak samma, ska ändå bygga om den, och då måste den ändå provtryckas och besiktigas på nytt.


Sen ska vi också komma ihåg att om man bott i ett hus 15-20-30 år och har väldigt låga lån i förhållande till vad huset är värt , så då man säljer gör man en-två (el fler) miljoner i vinst efter skatt ...
varför skulle man inte ha en friskrivningsklausul? Det KANSKE (men är idag inte alls säkert) sänker priset med 2-3-400tusen? Jaha? bry! Man får ju ändå in millen plus efter skatt och man slipper allt eventuellt gnäll rakt av.
 
undine
D Danielc skrev:
Det är ju iallafall för mig själva kruxet, när jag sålt huset - är det inte mitt problem. Man får klämma, riva och kolla så mycket man vill innan men jag vill inte ha någon som gnäller i 10 år.

Lär definitivt sälja med friskrivning och det borde vara standard, rent bedrägeri kan regleras separat.
Du slipper att någon gnäller i tio år om du skaffar en försäkring.
Jag gjorde det och då tar försäkringen allt i 10-15 år framåt. Problem solved.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
KANSKE /.../ sänker priset med 2-3-400tusen? Jaha? bry!
Många av oss är inte fullt så chevalereska med våra pengar.
 
  • Gilla
undine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.