Nissens
K Kortling skrev:
Du har beställt ett proppskåp för 8-9000 och det har du fått.
Inte om de tagit betalt för installationsarbetet 2ggr...
 
  • Gilla
remrag och 9 till
  • Laddar…
Skrämmande att se... "min" elektriker fixade installation av central, drog fram flera arbetsbrytare till lvvp, material till 60m2 utbyggnad (4 rum, renovera uttag/brytare), inkoppling brytare/uttag och kopplade om lite i befintliga för sektionerna 2 jfb och det blev billigare än det där...
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
För 3år sedan fick jag offert på centralbyte.
Strax under 10':- ink ROT.
Blev inget byte delvis pga priset.

Inte riktigt samma ocker som i ditt fall men centralen skulle kostat närmare det dubbla mot för vad jag själv kunde handla den för på Elbutik.se.
Takspotlights till kostade 1200:- /st på samma firma, och 450:- på Bygghemma...

Nej nåt är ruttet med branschen!!
 
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Du får nog räkna om lite då det på bilden är 4 st 3-pol, 1 st 2-pol, 6 st 1-pol.
Så det skiljer lite i pris mot 20 st 1-pol.
Av den anledningen skrev jag ca, det skiljer max 100 kr mellan en 3 pol och tre en pol. Dock brukar 2 pol vara lite dyrare, såg inte den. Så för att vara på den säkra sidan så kostar TS central ca 3000 kr fullt bestyckad, kan vara bra att ha koll på vid eventuell diskussion med företaget.
 
  • Gilla
Phdanielw och 2 till
  • Laddar…
Q
Leanath Nathanael skrev:
Om det skulle vara som du säger, att proppskåpet är ett fast pris med arb.tid inräknat men resten löpande så får jag definitivt inte ihop arbetstimmarna. Min fru har varit hemma alla timmar de varit här. Den 20/1 var de här 1 elektriker mellan 07:00 och 10:00 och 2 elektriker mellan 10:00 och 14:00. Idag, 2/3 var de 2 elektriker mellan 08:15 och 12:40. Det innebär att de har varit på plats 20 timmar. Om de då räknar proppskåpsinstallationen som en extern tid på jag vet inte hur lång tid det tar att installera men vi säger 1 timme? Då är vi nere på 18 timmar. Var kommer då de 11 extra timmarna? Företaget ligger 15 minuters körning från mitt hus.
nej det tar betydligt längre tid än en timme att byta en central, men som de mesta , beror det på väldigt många variabler.
Är alla trådar tillräckligt långa och bra dragna eller uppmärkta , går de fela rivit snabbt . Kanske 2 timmar.

Men är det som hemma hos mig, där man behövde reda ut ett råttbo för att kunna märka upp allt tar de längre tid.
 
  • Gilla
christofferwestberg
  • Laddar…
Q
Silver78 Silver78 skrev:
Elektrikerbranchen har blivit så sjuk. Undrar vad det beror på? Själv ville jag ha ett hägerskåp uppmonterade. Hade en liggande. Det gick inte alls för sig. Han satte dessutom upp en näst intill identiskt Hägerskåp till priset av det dubbla. Sen visar det sig att jordfelsbrytaren var kass. Då gick det helt plötsligt bra att installera den som satt i den gamla. Detta skedde utom min vetskap. När fakturan kom så tog de dessutom betalt för jfbn. Jag fick bråka med dom ett tag innan dom erkände att de hade gjort fel. Visst det var kaffepengar men ändå en principsak. Rätt ska vara rätt. Hur många betalar i god tro? Sen vill jag påtala att det finns bra och ärliga elektriker där ute också. Branschen i helhet skulle nog må bra av att bli synad i sömmarna.
Har också råkat ut för att elektrikern tog betalt för material jag köpt själv.
Jag köpte färdigbyggd elcentral och fasadskåp själv, ändå så stod de med på fakturan .
De drog av det direkt efter ett samtal och skyllde på att elektrikern trodde de hade köpt det.
Men känns som de gjorde en fuling, för de borde väl haft en faktura som de fick priset ifrån annars.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 6 till
  • Laddar…
Har egentligen inget att tillföra tråden annat än att hålla med om att det var ena jävla överpriser...
 
  • Gilla
hovgalf och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
För 3år sedan fick jag offert på centralbyte.
Strax under 10':- ink ROT.
Blev inget byte delvis pga priset.

Inte riktigt samma ocker som i ditt fall men centralen skulle kostat närmare det dubbla mot för vad jag själv kunde handla den för på Elbutik.se.
Har man fått en bra specad offert innan beställning så finns det ju inget att gnälla på.

Ibland får man dra till med riktiga dra-åt-helvete-priser för att man egenrligen kanske inte vill eller kan ta på sig jobbet. Men med ett saftigt pris så går det alltid att hitta lösningar.
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har man fått en bra specad offert innan beställning så finns det ju inget att gnälla på.

Ibland får man dra till med riktiga dra-åt-helvete-priser för att man egenrligen kanske inte vill eller kan ta på sig jobbet. Men med ett saftigt pris så går det alltid att hitta lösningar.
Men då skall man tala om det för kunden. -Under normala omständigheter skulle det här kosta ca: 4000kr. Men på grund av att jag jobbar övertid för att sno ihop ditt proppskåp, så blir det, det dubbla. Frågor på det?

Orsaken till att hantverkarna har börjat konkurera med inbrottstjuvarna, är brist på konkurens, Hade jämnvikt rått, hade de åkt ut med huvudet före!

Staffan
 
  • Gilla
Saxsson och 25 till
  • Laddar…
Alla materialpriser i den fakturan är dubbla vad det kostar. Gå in på elbutik.se och klicka i grejorna i en varukorg och se vad det blir.
 
  • Gilla
hovgalf och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Orsaken till att hantverkarna har börjat konkurera med inbrottstjuvarna, är brist på konkurens, Hade jämnvikt rått, hade de åkt ut med huvudet före!
Plus att det är en av få kvarvarande saker som man själv inte får göra. Även rörkrökarna kör med rövarpriser men där får man iallafall utföra rördragning och koppling själv utan att bryta mot några regler. Men när det gäller el så är det regler upp över öronen, inte undra på att det förekommer så mycket "hempuleri" när elektrikerna beter sig som de gjort mot TS.
 
  • Gilla
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
Att jämföra priser med webb-butiker blir fel. Tycker det att är självklart att man ska betala ett högre pris om man köper det via elektrikern.

Elektrikern sitter och beställer hem ditt material och behöver ha täckning för den tiden, sedan ska han ha marginal på materialet.

webbutikerna säljer stora volymer och har mycket automatiserat, därför kan de hålla ett lägre pris.

Sen kan jag hålla med om att 8-9000kr låter lite mycket, dock är 1800kr för denna centralen väldigt billigt tycker jag som en del skriver. kapsling, huvudbrytare, jordfelsbrytare, 4st 3fas automatsäkringar samt 8st enfas säkringar, sen tillkommer skenor och byglar inne i centralen.
 
  • Gilla
  • Arg
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
A Anders_Tranås skrev:
Att jämföra priser med webb-butiker blir fel. Tycker det att är självklart att man ska betala ett högre pris om man köper det via elektrikern.

Elektrikern sitter och beställer hem ditt material och behöver ha täckning för den tiden, sedan ska han ha marginal på materialet.

webbutikerna säljer stora volymer och har mycket automatiserat, därför kan de hålla ett lägre pris.

Sen kan jag hålla med om att 8-9000kr låter lite mycket, dock är 1800kr för denna centralen väldigt billigt tycker jag som en del skriver. kapsling, huvudbrytare, jordfelsbrytare, 4st 3fas automatsäkringar samt 8st enfas säkringar, sen tillkommer skenor och byglar inne i centralen.
I min värld borde det bli billigare att köpa av hantverkaren. Brukar inte de ha diverse rabatter? I tidigare trådar kan man läsa att tex elektriker köper en vara med tex 50% rabatt. Kunden betalar fullpris och där är marginalen? Kanske har fel?
 
  • Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
S
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men då skall man tala om det för kunden. -Under normala omständigheter skulle det här kosta ca: 4000kr. Men på grund av att jag jobbar övertid för att sno ihop ditt proppskåp, så blir det, det dubbla. Frågor på det?

Orsaken till att hantverkarna har börjat konkurera med inbrottstjuvarna, är brist på konkurens, Hade jämnvikt rått, hade de åkt ut med huvudet före!

Staffan
Man kan lämna pris åt kund utan att gå igenom sin affärsmodell... det kan vara ett jävla skitjobb som han egentligen inte vill göra också.

hade jag egen firma med mer eller mindre full arbetsbok skulle jag dra mig för att t.ex stå i nån fuktig jävla kulvert o dra kabel om jag inte behöver, men för rätt pengar så gör jag det ändå. Det behöver jag knappast förklara för kunden då, det räcker att kunden får en offert som stämmer med vad jag tänker debitera.
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Jag kollade precis en gammal faktura då vi bytte vår gamla elcentral till en ny med jfp etc.

9500kr totalt varav ~8h arbetstid vilket stämde väl med hur länge elektrikern höll på. Du har blivit dubbelfakturerad å det grövsta.

Jag hade börjat att stillsamt påpeka att det måste blivit fel, hävdar dom motsatsen hade jag bestridit fakturan och låtit dom driva det vidare. Jävla trollbolag.
 
  • Gilla
mr_skykeeper och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.