K Kane skrev:
Blandar du ihop trekammarbrunn (för avloppet) och brunnen för dricksvatten? Varför behövde de göra något med vattenledningarna?
Ok, glöm 3 kammar brunnen, det bruna vattnet måste komma ifrån när de tog bort mitt vattenutkast ifrån marken och slarvade ihop rören.
 
L Linus94 skrev:
Pröva plocka bort silarna i kranarna
Jag har provat, även pratat med min polare som är rörmokare. "plockar du bort mer nu kommer de vara svårt att få ihop den tät igen, bättre att byta ut"
 
Har du fortfarande färgat vatten?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du fortfarande färgat vatten?
Nej
 
Har svårt att se att det kan komma in mer jord än som ryms i en fingerborg vid en sån operation.. Kan inte tänka mig att det skulle sabba en varmvattenberedare..
Men konstigare saker har hänt..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Har svårt att se att det kan komma in mer jord än som ryms i en fingerborg vid en sån operation.. Kan inte tänka mig att det skulle sabba en varmvattenberedare..
Men konstigare saker har hänt..
Det var mycket jord som kom in, hade jag silat allt hade det garanterat blivit några deciliter jord.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Har svårt att se att det kan komma in mer jord än som ryms i en fingerborg vid en sån operation.. Kan inte tänka mig att det skulle sabba en varmvattenberedare..
Men konstigare saker har hänt..
Det jag undrar är om jord ens kan sabba en varmvattenberedare?
 
Men har du filter i brunnen?
För har det stökats runt med stora maskiner så kan det väl ha rört om i brunnen?
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
H
mrmatroy mrmatroy skrev:
Hej!

För några månader sedan så grävde och installerade ett företag en trekammarbrunn här.

När dom var klara så var vattnet helt brunt ett tag, jag påpekade detta och fick svaret "Det kan ha läckt in lite jord när vi skarvade rören"

Vattenkranen blev med tiden väldigt trög och nu har varmvattenberedaren gett sig också.
När jag öppnade varmvattenberedaren kom det ut en massa brunt, skitigt, jordigt vatten som jag anser kan vara en bakomliggande orsak till varför varmvattenberedaren slutat fungera.

Vad bör jag göra?
Kan en varmvattenberedare gå sönder om vattnet är skitigt?
Vem ska stå för kostnaden?

Hjälp mig innan jag gör något förhastigt beslut och blir idiotförklarad.

Tack på förhand!
Mvh
Kontakta företaget så får de komma och åtgärda felet.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men har du filter i brunnen?
För har det stökats runt med stora maskiner så kan det väl ha rört om i brunnen?
De grävde 50m ifrån brunnen eller vad nu reglerna säger. De följde alla regler iallafall det har jag koll på.
 
H HEM2121 skrev:
Kontakta företaget så får de komma och åtgärda felet.
Därför jag ville skriva här innan, vill inte komma på dålig hand med det företaget med att komma med falska anklagelser.
 
H
mrmatroy mrmatroy skrev:
Därför jag ville skriva här innan, vill inte komma på dålig hand med det företaget med att komma med falska anklagelser.
Beskriv bara problemet, de sa att det bruna vattnet skulle försvinna, det har det ju inte gjort. Dessutom har du fått jord och grus på ställen där du absolut inte skall finnas.
 
H HEM2121 skrev:
Beskriv bara problemet, de sa att det bruna vattnet skulle försvinna, det har det ju inte gjort. Dessutom har du fått jord och grus på ställen där du absolut inte skall finnas.
Det bruna vattnet har försvunnit.

Men allt jord och grus som har kommit in, mycket av det har ju lagt sig i varmvattenberedaren och nu är den trasig.
 

Bästa svaret

Det mesta som du har hittat i dina rör är med största sannolikhet inte jord utan avlagringar som har släppt från insidan av vattenledningen när de grävde av den. Dessa består ofta av järn och mangan.

När ledningen grävdes av/skarvades så släppte dessa avlagringar från rören och fastnade sedan på väl valda ställen som ex. silar.

Gällande sörjan i varmvattenberedaren samlas det normalt en massa där. Att varmvattenberedaren har lagt av har ingenting med avlagringarna som släppte att göra.
 
  • Gilla
Stiftet och 4 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Det mesta som du har hittat i dina rör är med största sannolikhet inte jord utan avlagringar som har släppt från insidan av vattenledningen när de grävde av den. Dessa består ofta av järn och mangan.

När ledningen grävdes av/skarvades så släppte dessa avlagringar från rören och fastnade sedan på väl valda ställen som ex. silar.

Gällande sörjan i varmvattenberedaren samlas det normalt en massa där. Att varmvattenberedaren har lagt av har ingenting med avlagringarna som släppte att göra.
Ok, så den skulle lagt av vilket som?

Så med andra ord behöver jag inte ta detta vidare någonstans utan bara lösa problemet på egen hand?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.