R rufsig skrev:
Vi köpte kök från Ikea och skruvade ihop stommarna själva. Sen levererade vi alla skåp till snickarna på bygget som monterade. Vi sparade nästan 100.000 jämfört med Marbodal och Balingslöv som var alternativ.

Vi förberedde men väntade med kamin och med garaget för att hålla nere kostnaden och håller nu två år senare på att bygga garaget själv. Ångrar ibland att vi inte lånade lite mer och fick det byggt direkt. Så många andra projekt i framför allt i trädgården som man också hade önskat hinna med.

Köp kök ifrån polen Ikea . Samma skit men billigare . Finns även polacker som köper allt åt dig och levererar det åt mot en kostnad på 6000 kr tror jag det var
 
Många tips om Derome, och de är säkert jättebra - men det är ett företag som har roten och huvudkontoret i (överaskning!): Derome. I Halland. Mycket av virket hos dem kommer från södra skogsägarna.

Jag tror inte de har mycket till filial i närheten av Gävle, även om de har bra och intressanta upplägg där de som leverantör hjälper till med K-ritningar, beräkningar, kompletta paket etc ...

Kolla vad Karl Hedin har att erbjuda i samma väg - klart kortare transporter.

Och missa inte att gränserna är stängda. Att "själv" åka till Polen och handla kan vara vanskligt i dessa dagar. Att skicka en yrkesförare från ett Polskt åkeri går säkert bra dock, men skall man köpa allt som internethandel så bör man nog reservera en del % för "oförutsett".

Förresten, huset... Materialval kan påverka en del på kostnaden - fasadmaterial, fönstertyper, golvmaterial, bänkskivor etc etc.

Om Det funderas på "utländska kataloghus", missa inte att räkna med vilka delar av svensk byggnorm som måste uppfyllas för att få slutbesiktningen godkänd - energiredovisningen inte minst.

Har för mig att det för ett antal år sedan skrevs om någon som köpt ett tomt, öde, helt ok 90-talshus på någon utflyttningsort "norröver" och låtit flytta det till sin nya tomt. Ett komplett, fungerande hus för halva pengen tror jag de skrev om då, och med rätt kort byggtid - det var vist mest en inre ommålning som behövdes - 90-talets persikorosa kändes vist inte så roligt...
 
I ipppe skrev:
Att bygga i helt egen regi i lösvirke är dock något utöver min kunskap, sen är jag inte intresserad av att lägga ner just så mycket tid på bygget. Men tankarna kring stomrest har gått.
Du säger att du ska göra badrum själv? Det är väl ändå något som är vanskligt att göra själv, eller rättare sagt något som framtida köpare hellre ser att det finns våtrumsintyg mm på.
Det finns väl en hel del arbeten som är enklare att göra än badrum om du vill spara pengar?
 
  • Gilla
MackanM
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Själva stommen är inte så känslig för regn. Men från det man börjar lägga råsponten tills underlagspappen är på får det inte regna. Sen kan man slappna av igen.
Stämmer! Vi såg detta när vårt hus byggdes år 2010. Efter att 17 mm råsponten lagts på kom det ösregn, och innan pappen/ånggenomsläppliga filmen kom på tog det ett dygn.
Råsponten såg ut som hela havet stormar på gaveländarna.
Men det lade sig ganska snabbt och blev inget kvarstående problem.
 
R rufsig skrev:
Vi köpte kök från Ikea och skruvade ihop stommarna själva. Sen levererade vi alla skåp till snickarna på bygget som monterade. Vi sparade nästan 100.000 jämfört med Marbodal och Balingslöv som var alternativ.

Vi förberedde men väntade med kamin och med garaget för att hålla nere kostnaden och håller nu två år senare på att bygga garaget själv. Ångrar ibland att vi inte lånade lite mer och fick det byggt direkt. Så många andra projekt i framför allt i trädgården som man också hade önskat hinna med.
Menar du att du sparade 100k jämfört med köken som hustillverkarna levererar i byggsatsen? Då är det ett väldigt attraktivt alternativ...
 
D Danne12345 skrev:
Du säger att du ska göra badrum själv? Det är väl ändå något som är vanskligt att göra själv, eller rättare sagt något som framtida köpare hellre ser att det finns våtrumsintyg mm på.
Det finns väl en hel del arbeten som är enklare att göra än badrum om du vill spara pengar?
Jag känner mig trygg i den biten och vi har inga planer på att flytta ut från det huset inom våran livstid. Visst man vet ju aldrig vad som händer men det är en risk jag är villig att ta för en hel del arbetskostnad. Det är inte särskilt svårt att bygga badrum med dessa idiotsäkra våtrumssystem som finns nuförtiden.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
U
Att välja bort delar från en husleverantör är rätt dåligt. Vi tittade på att bygga med fiskarheden, ville välja bort köket helt då jag har dåliga erfarenheter av ballingslöv. Avdraget de gjorde va 40’ på hela köket (skåp, vitvaror, blandare osv). Samma sak när vi valde bort betongpannorna, eftersom vi ville ha plåt, så var avdraget minimalt.

Vill man inte ha allt i deras satser är det bättre att vända sig till en snickare som bygger lösvirke eller titta på en annan leverantör.
 
  • Gilla
ipppe
  • Laddar…
I ipppe skrev:
Jag känner mig trygg i den biten och vi har inga planer på att flytta ut från det huset inom våran livstid. Visst man vet ju aldrig vad som händer men det är en risk jag är villig att ta för en hel del arbetskostnad. Det är inte särskilt svårt att bygga badrum med dessa idiotsäkra våtrumssystem som finns nuförtiden.
Jag förstår. Jag tänkte mer att det är mindre svårt att sätta upp väggar till ett sovrum, måla och tapetsera än göra samma sak och dessutom pyssla med våtrum.
 
  • Gilla
ipppe
  • Laddar…
I ipppe skrev:
Menar du att du sparade 100k jämfört med köken som hustillverkarna levererar i byggsatsen? Då är det ett väldigt attraktivt alternativ...
Kök ingick inte (endast montering) så jag jämför bara offerter jag fick från respektive leverantör. Ikea låg omkring halva priset men omonterade stommar då. Det var många platta paket.
 
Hej

Förlåt men spara 100k när du köper ett hus 4100 kr, 2%? Det är nog bättre att du investerar i din familj än att slita ihjäl dig mellan jobb och husbygge, du är knappast den förste som ska spara dessa enkla 100k genom att jobba på kvällar och helger... Jag personligen skulle aldrig att välja bort detta för småpengar, ja för det är det i sammanhanget, har man en annan uppfattning bygger man nog ett för dyrt hus!

Tycker jag!
 
  • Gilla
lutorm och 3 till
  • Laddar…
Hej,

Nu var det några år sedan (2006) men vi valde att köpa en byggsats från http://arvidhus.se med egen ritning. Ett fantastiskt företag med riktig hantverkarkänsla. Sedan så anlitade vi lokala snickare. Vi sparade ungefär 30% av kostnaden mot de större husföretagen men fick vara byggherrar själva med allt vad det innebär.

https://villa.carlberg.org/resning1/
 
Redigerat:
  • Gilla
Livly och 1 till
  • Laddar…
Vi
I ipppe skrev:
Hej.

Vi har fastnat lite för planlösningen på Eksjöhus Solängen och fick en snabboffert nu. Den landade på 4.1 milj exkl tomt. Tomten har vi redan så den kostnaden kan vi inte påverka.
Det var väntat iofs eftersom vi visste att Eksjöhus är en av dom dyrare.
Men vad kan vi göra för att minska den kostnaden rejält? Jag är beredd att göra mycket själv, allt ifrån badrum till kök skulle jag kunna göra själv men frågan är om det är dumsnålt om det bara ger en liten besparing?

mvh
Vi fick en smärre chock när vi fick offerten från Eksjöhus. Vi tittade på deras Mellangården (om den nu finns kvar) och fick offert på 4.5 mkr....

Så vi träffade typ 5 leverantörer till, valde slutligen Skidstahus och deras Krusbär. Det kostade istället 2 mkr med oinredd övervåning ( 2.6 mkr med inredd övervåning).
 
  • Gilla
ipppe
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
Vi


Vi fick en smärre chock när vi fick offerten från Eksjöhus. Vi tittade på deras Mellangården (om den nu finns kvar) och fick offert på 4.5 mkr....

Så vi träffade typ 5 leverantörer till, valde slutligen Skidstahus och deras Krusbär. Det kostade istället 2 mkr med oinredd övervåning ( 2.6 mkr med inredd övervåning).
Hej,

Är ni nöjda med Skidstahus?
 
T Thomas14 skrev:
Hej,

Är ni nöjda med Skidstahus?
Vi är JÄTTENÖJDA! Precis som de tre andra familjerna i grannbyarna som byggt med dom!
 
catherineb catherineb skrev:
Vi är JÄTTENÖJDA! Precis som de tre andra familjerna i grannbyarna som byggt med dom!
Vad kul att höra! Stod Skidstahus för totalentreprenad eller delade ni upp det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.