Någon som har tips om var köpa snygga strömbrytare och kontakter ?
Har kollat bl.a. på Byggfabrikens bakelit- och porslinsmodeller, någon som vet
om det är samma som t.ex. Nacka byggnadsvård har ? Är det någon prisskillnad ?
Vet någon hur Byggfabrikens modell med glasskiva ser ut (finns ej bild på hemsidan) ?

Någon som har köpt från utlandet via nätet ?
 
Jag har bollat den här frågan för mig själv ett längre tag, och kommit fram till det som de flesta verkar ha gjort. Nämligen använda sig av EJO:s Renova serie.

Annars ä det bästa alternativ jag hittat är dessa, från england men enl hemsidan ska de funka inom EU. Snygga. Bara en enkel strömbrytarmodell, går alltså inte att ha fler än två kopplade till samma lampa. Dessutom hittar jag inga snygga matchande vägguttag.
Period Features Light Switches & Sockets Light Switches & Sockets
Som sagt, för mig blir det nog renova.
 
Gysinge har snygga jordade utanpålligande uttag i svart bakelit för 95 kr/st ,fick hem fyra förra veckan klart ok.

Jag har inte hittat några utanpålligande brytare i svart bakelit.
- någon som vet var det kan finnas?
 
Pius skrev:
Någon som har tips om var köpa snygga strömbrytare och kontakter ?
Har kollat bl.a. på Byggfabrikens bakelit- och porslinsmodeller, någon som vet
om det är samma som t.ex. Nacka byggnadsvård har ? Är det någon prisskillnad ?
Vet någon hur Byggfabrikens modell med glasskiva ser ut (finns ej bild på hemsidan) ?

Någon som har köpt från utlandet via nätet ?
Jag har köpt de strömbrytare i porslin som finns både hos Gysinge och Byggfabriken. Köpte dock dem direkt från Tyskland hos Manufactum.de, de blir en del billigare och de har bra service. De har även bakelitvarienterna. Enligt de som jag snackade på butiken i Berlin så är det Manufactums som tillverkar dem själv och säljer som grossist till bl.a. Gysinge. Jag är helnöjd med dem.
 
W
Saxpy skrev:
Jag har köpt de strömbrytare i porslin som finns både hos Gysinge och Byggfabriken. Köpte dock dem direkt från Tyskland hos Manufactum.de, de blir en del billigare och de har bra service. De har även bakelitvarienterna. Enligt de som jag snackade på butiken i Berlin så är det Manufactums som tillverkar dem själv och säljer som grossist till bl.a. Gysinge. Jag är helnöjd med dem.
Har gjort exakt det samma och har bara gott att säga om den tyska firman. Ska snart lägga in en stororder till därifrån. Tyvärr fanns inga telefonjack sisst så detta ha fått bli renova serien så länge men de måste bort för de ser för gräsliga ut, bättre än moderna men knappt det.
 
Wester skrev:
Tyvärr fanns inga telefonjack sisst så detta ha fått bli renova serien så länge men de måste bort för de ser för gräsliga ut, bättre än moderna men knappt det.
Är de så hemska? På vilket sätt?
 
W
Dr_Jerkyll skrev:
Är de så hemska? På vilket sätt?
Antagligen ser de rätt ok ut om du enbart har renova serien men om man som jag har de i porslin och sedan blandar in renovas serie i plast så ser dessa riktigt fula ut. Ser man den äkta varan i porslin och känner på denna och sedan på renovas plast version så e valet lätt. Men än så länge har jag inte fått tag i några fina telefon jack så renovas får duga men fina e de ej och plastiga så det räcker.
 
Menar ni ELJO Renova ? Jag har sett dem men tycker de ser billiga ut.
Även Strömfors har en modell som heter Renova, kanske det är samma.
Vi bygger ju nytt hus men jag tycker alla "standard" brytare och
kontakter är fruktansvärt fula så vi funderar på gammaldags i porslin.
Det känns dock lite som överkurs...
Någon har byggt nytt hus och satt in porslins- eller bakelitmodeller ? Eller har
förslag på andra snygga modeller ?
 
Hoppas det inte känns som om jag viker av allt för mycket från ämnet Pius, men jag tycker det passar in här.

Wester: Jo jag kan tänka mig att skillnaden känns större när man blandar porslin och plast, och jag kan hålla med om att de känns plastiga, iaf jmf med porslin... ;)

Men känns de plastiga och "konstgjorda" jämfört med andra i plast?

Jag gillar bakelit och porslin, men jag är kluven. Ibland känns det som om man "konstlar till det" byggnadsvårdsmässigt med elen, som ju är en hyfsat modern produkt. Speciellt som den ser ut idag med massor av vägguttag jmf med förr, brytare i standardhöjd, teledosor, datadosor, tv-dosor, dimmer, termostater etc etc och allt detta ska alltså sättas in och se gammalt ut, nästan omöjligt uppdrag... Då kanske det är bättre med att våga bryta av med snygga men moderna dosor? För mig ligger då renova bra till, de är inte kantiga och futuristiska utan ganska diskreta och fina i formen, speciellt vägguttagen. Tycker jag som sagt.

Jag kan påpeka att jag inte alls bestämt mig. Funderar på allehanda lösningar.
1)Köra bakelit/porslin rakt av.
2)Vägguttag och vanliga brytare i bakelit, monterade på gamla höjder, och att köra resterande i något diskret.
3)Allt i något diskret.

Just nu lutar det åt 2) eller 3)

Hur tänker ni i frågan?
 
Pius skrev:
Menar ni ELJO Renova ?
Ja ELJO, inte ELO eller EJO, skrev fel i mitt inlägg... ;)
 
Jo jag håller med dr Jerkyll. Vi bygger visserligen nytt men jag vill åt en viss klassisk känsla. Däremot håller jag inte med om att Renova är särskilt fina, de ser synnerligen billiga ut - men det gör ju alla i plast (vilket är det dominerande materialet).
Jag tycker det finns otroligt lite att välja på ! Antingen billiga plast eller annars dyra design. Jag skulle vilja hitta enkla diskreta modeller !

Har ni sett glas någonstans förresten ?
 
Någon som har haft en ELKO plus i handen och som kan kommentera? De ser ok ut på bild tycker jag.
 
  • 1410718.jpg
  • 1511538.jpg
Wester skrev:
Antagligen ser de rätt ok ut om du enbart har renova serien men om man som jag har de i porslin och sedan blandar in renovas serie i plast så ser dessa riktigt fula ut. Ser man den äkta varan i porslin och känner på denna och sedan på renovas plast version så e valet lätt. Men än så länge har jag inte fått tag i några fina telefon jack så renovas får duga men fina e de ej och plastiga så det räcker.
Finns det telejack i porslin? Hur gör du med vägguttagen, kör du ett uttag i varje dosa, som Gysinges ,eller har du hittat några som är dubbla? Jag har nästan som krav att det ska vara dubbla, annars får jag garanterat för lite uttag.
 
W
Dr_Jerkyll skrev:
Aha. Nu ser jag. Manufactum Deutschland: Startseite / Produkte har ett större sortiment. Trevligt! Nu känns det helt plötsligt som om det får bli sådana för hela slanten!
Byggfabriken i sverige har samma sortiment som den tyska sidan(det har tex inte gysinge de har bara delar). Dock rejält dyrare men det går att pruta. Tyvärr har de bara telefonjack efter tysk standard verkar det som.

Någon frågade om vägguttag och jag man måste ha en "kopp" i väggen för varje uttag. Men du kan sätta två uttag övervarandra och ha en dubbelram "ser ut som en åtta". Det går ju då åt dubbelt så många koppar som vanligt men, men.
Kör med enkla uttag dock grymt många ;)

När dessa i porslin monteras så tänk på att täckplattan är grymt tajt och ni måste borra hålet exakt där väggdosan är annars ser man ett glapp. De flesta elektriker e slarviga och det går inte när man monterar dessa det ser för dj--ligt ut då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.