M MackanM skrev:
Hej

jag håller på att bygga hus nu med lättbetong. Vi bygger Myresjö vikhög dock är den xl version med 230 m2 bo yta och dubbelgarage bredvid .

3 450 000 miljoner utan tomt.
4 skjutdörrspartier
Heb balk och hea balkar
Stora öppningar

gör allt på insidan själv förutom badrum och el, VVS
Elen drar jag rör själv, och kablar . Elektriker gick med på det och kontrollerar kablarna sedan .

Att Eksjö har hög standard är första gången jag hör det .

behöver du A- ritingarna för solängen så kan du få de av mig .

Detta gör du

1. du tar ritingarna skickar in till en arkitekt som ritar om det .
2. Skickar in ritingarna och begär offert ifrån de som tillverkar takstolar . Tror derome /tass i Stockholm kan hjälpa dig . Priset borde ligga på 250 ex moms med isolering .
3. Ta kontakt med firmor för stomresning. Kolla flera områden där det bygga och knacka på och fråga .
4. Vill du inte ta kontakt med byggarna på plats så går du in på Eniro söker upp adressen , tar fram fastighets namnet . Begär uppgifter ifrån kommunen .
5. Lösull till taket ifrån Sverige och all annan material ifrån polen .

köpte tex 220 mm Isover 540 m2 för 26 tusen
Pm flex med dragtråd i 16 mm rör ifrån polen 600 meter för 1000kr
Min trappa kostar 150-200 tusen i Sverige
Köper den med montage för 78 tusen ifrån polen. Glas och stål .

behöver du hjälp säg till.
Är ingen byggare men har lärt mig skit mycket .

jag hade satsat på derome och beställt allt via de. du slipper transport och fönstren blir monterade på plats .

hör av dig Om du vill bolla tankar
Vad ingår i ditt pris på 3 450”?
Var ifrån Polen köper du ditt material?
 
  • Gilla
Ugglan80
  • Laddar…
I ipppe skrev:
Hej.

Vi har fastnat lite för planlösningen på Eksjöhus Solängen och fick en snabboffert nu. Den landade på 4.1 milj exkl tomt. Tomten har vi redan så den kostnaden kan vi inte påverka.
Det var väntat iofs eftersom vi visste att Eksjöhus är en av dom dyrare.
Men vad kan vi göra för att minska den kostnaden rejält? Jag är beredd att göra mycket själv, allt ifrån badrum till kök skulle jag kunna göra själv men frågan är om det är dumsnålt om det bara ger en liten besparing?

mvh
Lämna Eksjöhus katalog till dom andra leverantörerna och säg att du vill att dom bygger ett hus som Solängen till dig. Då får du flera offerter att välja bland. Dom flesta (nästan alla) husleverantörer kan bygga enligt dina egna ritningar.
 
Snailman
Här i Skaraborg, så bygger jb-villan hälften av alla hus, de jobbar väldigt rationellt, så de är säkert billiga, och de bygger hus som ser ut som de från andra husfiemors kataloger. Kanske finns det något liknande företag där ni tänker bygga?
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Hustillverkarna brukar dra av rätt lite för eget arbete i de fall de tillåter det.
En kollega i VVS-branschen, som byggde nytt, gjorde inte rörjobben själv för det var inte lönt.
Osäker på vilken husleverantör det var dock.
 
  • Gilla
moger
  • Laddar…
I ipppe skrev:
Hej.
Vi har fastnat lite för planlösningen på Eksjöhus Solängen och fick en snabboffert nu. Den landade på 4.1 milj exkl tomt. Tomten har vi redan så den kostnaden kan vi inte påverka.
Det var väntat iofs eftersom vi visste att Eksjöhus är en av dom dyrare.
Men vad kan vi göra för att minska den kostnaden rejält? Jag är beredd att göra mycket själv, allt ifrån badrum till kök skulle jag kunna göra själv men frågan är om det är dumsnålt om det bara ger en liten besparing?

mvh
I ipppe skrev:
Hej.

Vi har fastnat lite för planlösningen på Eksjöhus Solängen och fick en snabboffert nu. Den landade på 4.1 milj exkl tomt. Tomten har vi redan så den kostnaden kan vi inte påverka.
Det var väntat iofs eftersom vi visste att Eksjöhus är en av dom dyrare.
Men vad kan vi göra för att minska den kostnaden rejält? Jag är beredd att göra mycket själv, allt ifrån badrum till kök skulle jag kunna göra själv men frågan är om det är dumsnålt om det bara ger en liten besparing?

mvh
I ipppe skrev:
Hej.

Vi har fastnat lite för planlösningen på Eksjöhus Solängen och fick en snabboffert nu. Den landade på 4.1 milj exkl tomt. Tomten har vi redan så den kostnaden kan vi inte påverka.
Det var väntat iofs eftersom vi visste att Eksjöhus är en av dom dyrare.
Men vad kan vi göra för att minska den kostnaden rejält? Jag är beredd att göra mycket själv, allt ifrån badrum till kök skulle jag kunna göra själv men frågan är om det är dumsnålt om det bara ger en liten besparing?

mvh
I ipppe skrev:
Hej.

Vi har fastnat lite för planlösningen på Eksjöhus Solängen och fick en snabboffert nu. Den landade på 4.1 milj exkl tomt. Tomten har vi redan så den kostnaden kan vi inte påverka.
Det var väntat iofs eftersom vi visste att Eksjöhus är en av dom dyrare.
Men vad kan vi göra för att minska den kostnaden rejält? Jag är beredd att göra mycket själv, allt ifrån badrum till kök skulle jag kunna göra själv men frågan är om det är dumsnålt om det bara ger en liten besparing?

mvh
Vi hittade inget hus som helt överensstämde med vår dröm. Så vi ritade om ett som var i närheten, fick tips om en hustillverkare i Litauen som vi tog in offert av. Vi bestämde oss för dem, de kan tillhandahålla helentreprenad men vi valde att köpa stomme, innerväggar och takstolar. Det var en fantastisk tillverkare som vi varmt rekommenderar, de heter Ecomedis, www.ecomedis.lt. Därefter anlitade vi elektriker, rörmokare och takläggare, snickrade mest själva. Vi kom nog undan med ca halva kostnaden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
MrJay
S Soläng55 skrev:
Det var en fantastisk tillverkare som vi varmt rekommenderar, de heter Ecomedis, www.ecomedis.lt
Är du säker de heter så, alternativt finns kvar?
Domänen finns inte och jag hittar inget vettigt på nätet när man söker på namn och land.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vad ingår i ditt pris på 3 450”?
Var ifrån Polen köper du ditt material?
allt ? Ink bygglov bankkostnader . Fönster , trappa. som sagt en huskalkyl
 
MrJay
M MackanM skrev:
allt ? Ink bygglov bankkostnader . Fönster , trappa. som sagt en huskalkyl
Den mer intressanta frågan är varifrån du handlade. Åkte du ner och handlade som flesta andra på Obi, Castorama med flera eller vände dig dig till specifika tillverkare eller grossister (vilka i så fall)?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonny L
  • Laddar…
Jaha nej.
Castorama är dyra. Jag vände mig till realbud.pl
Gäller dock att planera leveranserna rätt . Och säga till de att de ska packa lastbilen.

tex isoleringen får du plats över Ytong blocken . Samma sak med armering och stålbalkar. Sen billig arbetskraft i Sverige
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
H
I ipppe skrev:
Hej.

Vi har fastnat lite för planlösningen på Eksjöhus Solängen och fick en snabboffert nu. Den landade på 4.1 milj exkl tomt. Tomten har vi redan så den kostnaden kan vi inte påverka.
Det var väntat iofs eftersom vi visste att Eksjöhus är en av dom dyrare.
Men vad kan vi göra för att minska den kostnaden rejält? Jag är beredd att göra mycket själv, allt ifrån badrum till kök skulle jag kunna göra själv men frågan är om det är dumsnålt om det bara ger en liten besparing?

mvh
Det finns hustaket att köpa då kan du bygga hur du själv vill inuti.
Totalentreprenad, generalentreprenad, deladentreprenad. Då kan du välja vilket alternativ du själv önskar.
Läs och sätt dig in vad de olika entreprenaderna innebär. Kom ihåg att totalentreprenad är ett kontrakt att skriva på. En del hustillverkare har två kontrakt och kallar det totalentreprenad, vilket är fel! Då är det inte totalentreprenad!
Ring t.ex. Trivselhus de har även MoveHome, samma typ av tjocka väggar i båda husen.
 
  • Gilla
ipppe
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Är du säker de heter så, alternativt finns kvar?
Domänen finns inte och jag hittar inget vettigt på nätet när man söker på namn och land.
Ooops, felstavat, ska vara Ekomedis.lt. http://www.ekomedis.lt/index.php?lang=lt
 
  • Gilla
Livly och 2 till
  • Laddar…
Vi tänkte bygga med trivselhus, fick offert på nyckelfärdig. Fick sedan en offert på stomrest tätt hus samt allt material till insidan och göra insidan själv. Skulle spara ca 200k med att göra allt jobb på insidan själv efter jag anlitat plattsättare, vs mm. Dock skulle jag haft samordningsansvaret. Klart ovärt.
 
S
I ipppe skrev:
Hej.

Vi har fastnat lite för planlösningen på Eksjöhus Solängen och fick en snabboffert nu. Den landade på 4.1 milj exkl tomt. Tomten har vi redan så den kostnaden kan vi inte påverka.
Det var väntat iofs eftersom vi visste att Eksjöhus är en av dom dyrare.
Men vad kan vi göra för att minska den kostnaden rejält? Jag är beredd att göra mycket själv, allt ifrån badrum till kök skulle jag kunna göra själv men frågan är om det är dumsnålt om det bara ger en liten besparing?

mvh
Ett par hundra tkr gör ju inte så mycket i den allmänna konkursen om priset är 4,1 milj.
Det är bara att konstatera att det är jäkligt dyrt även om man gör mycket själv. Materialet är ju inte gratis precis. Men man kan ju göra som det unga paret i Skåne gjorde, som köpte ett ruckel och gjorde precis all själva. Köpte i princip allt material begagnat. Dom lyckades hålla budgeten på 900 tkr. Dom köpte visserligen en pool också som la på 100 tkr utöver men det hade ju inte med renoveringen att göra.
Köp bara stommen av Eksjöhus och fixa resten själv. Det måste ju bli hyfsat mycket billigare.
Jag antar att det inte är aktuellt i ditt fall. Kunskaperna behöver du inte oroa dig för. Paret här ovan hade inga alls utan lärde sig på vägen via Google.
 
S Stego1 skrev:
Ett par hundra tkr gör ju inte så mycket i den allmänna konkursen om priset är 4,1 milj.
Det är bara att konstatera att det är jäkligt dyrt även om man gör mycket själv. Materialet är ju inte gratis precis. Men man kan ju göra som det unga paret i Skåne gjorde, som köpte ett ruckel och gjorde precis all själva. Köpte i princip allt material begagnat. Dom lyckades hålla budgeten på 900 tkr. Dom köpte visserligen en pool också som la på 100 tkr utöver men det hade ju inte med renoveringen att göra.
Köp bara stommen av Eksjöhus och fixa resten själv. Det måste ju bli hyfsat mycket billigare.
Jag antar att det inte är aktuellt i ditt fall. Kunskaperna behöver du inte oroa dig för. Paret här ovan hade inga alls utan lärde sig på vägen via Google.
Köp inte stommen ifrån eksjöjus som ovan säger . Du får den dubbelt så dyrt .
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
I ipppe skrev:
Hej.

Vi har fastnat lite för planlösningen på Eksjöhus Solängen och fick en snabboffert nu. Den landade på 4.1 milj exkl tomt. Tomten har vi redan så den kostnaden kan vi inte påverka.
Det var väntat iofs eftersom vi visste att Eksjöhus är en av dom dyrare.
Men vad kan vi göra för att minska den kostnaden rejält? Jag är beredd att göra mycket själv, allt ifrån badrum till kök skulle jag kunna göra själv men frågan är om det är dumsnålt om det bara ger en liten besparing?

mvh
Vi köpte kök från Ikea och skruvade ihop stommarna själva. Sen levererade vi alla skåp till snickarna på bygget som monterade. Vi sparade nästan 100.000 jämfört med Marbodal och Balingslöv som var alternativ.

Vi förberedde men väntade med kamin och med garaget för att hålla nere kostnaden och håller nu två år senare på att bygga garaget själv. Ångrar ibland att vi inte lånade lite mer och fick det byggt direkt. Så många andra projekt i framför allt i trädgården som man också hade önskat hinna med.
 
  • Gilla
ipppe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.