Är det värt att köpa Alu-fönster eller ska man satsa på trä ? Säljaren sa att det kommer kosta ca 1000kr mer per fönster om jag väljer aluminuim, är det värt det ?
 
Vi stod inför samma val med 29st fönster. Det stämmer att vi sparade ca 30000 på att ta trä istället. Detta var i höstas (bygger nytt) och än så länge tycker vi att vi gjorde rätt val :) Visst finns det alltid dom som säger att man skall inte snåla än här och än där men till slut så står man inför att man kan inte satsa överallt och då valde vi bort fönstren.

En annan viktig sak som faktiskt avgjorde funderingarna för oss var att alufönster ser lite annorlunda ut trots allt. Vårt hus är lite gammaldags och vi tyckte att det passar sämre med perfekt släta, kantiga aluprofiler då. Speciellt Elitfönster har mycket bredare spröjs i alu än i trä. Traryd har lite bättre stuk som bättre liknar trä.

Gissar dock att majoriteten röstar för alu idag. Får se om det snart svarar nån alu-fantast...
 
ALufantast är jag inte men man väljer det väl för att det underhållsfritt - ganska länge iaf - till slut får man nog måla det också tyvärr.//R
 
Jag har hört att det är svårt att få det bra när man målar på aluminium. Är det någon som har erfarenhet av det?
 
tupas skrev:
Jag har hört att det är svårt att få det bra när man målar på aluminium. Är det någon som har erfarenhet av det?

Har en alu båt och bil också och som du säger så kräver det mycket mera underarbete än att måla trä. Där det är alurent så lägger man en ets färg och sedan grund samt topplack. Dock står fönster still och besprutas inte med saltvatten eller ligger i saltlake hela tiden. Ngn som haft aluklädda fönster en längre tid? Hört att de skall mattas ner med tiden också?//R
 
Vi hade möjlighet att få alu fönster gratis när vi bytte för några år sedan, det var kampanj för det var nytt. Jag valde dock bort det då jag fick reda på att om du får en repa i fönsterkarmen så kan du inte måla själv utan måste plocka ner och skicka till pulverlackering. Det är både dyrt, omständigt och svårt att få tag på ngn som kan pulverlackera.
 
Huskul skrev:
Vi hade möjlighet att få alu fönster gratis när vi bytte för några år sedan, det var kampanj för det var nytt. Jag valde dock bort det då jag fick reda på att om du får en repa i fönsterkarmen så kan du inte måla själv utan måste plocka ner och skicka till pulverlackering. Det är både dyrt, omständigt och svårt att få tag på ngn som kan pulverlackera.
Låter inget bra - dock kan man ju fråga sig om det verkligen kommer repor i fönstrets utsida - känns lite långsökt? Visst skall man alltid vara försiktig när man väljer saker o ting. Pulverlacka en fälg kostar ca 200 kr - vet inte vad ex en fönsterkarm kostar. Dock tycker jag jobbet att plocka bort osv låter mera avskräckande.//R
 
Robbie skrev:
Dock står fönster still och besprutas inte med saltvatten eller ligger i saltlake hela tiden.
Men om man skall ha fönstren mot havet där det blåser och virvlar och faktiskt verkar som om fönstren kommer att få samma behandling som en båt, skall man då skippa både trä och alu och gå direkt på PLAST/PVS?
 
viltfjall skrev:
Men om man skall ha fönstren mot havet där det blåser och virvlar och faktiskt verkar som om fönstren kommer att få samma behandling som en båt, skall man då skippa både trä och alu och gå direkt på PLAST/PVS?
Har du frågat ngn som tillverkar/monterar fönster vad dom rekommenderar i just ditt fall? Känns som du skall fråga ngn med lång erfarenhet?//R
 
har ni tänkt på vad som händer i fall det skulle bli någon skada i alu.beklädnaden!? inbrott, någonting blåser in i fönstret, ungarna kanske kastar in en sten i fönstret,eller sparkar boll, då vill det till att glasmästaren har tungan rätt i munn.. då det oftast är svårt att få tillbaks alu beklädnaden med dem befintliga clipsen.. så då behövs det helst nya sådana!
efter något/några år finns det inte längre några delar att få tag på då dem som tillverkat fönstret har en "nyutveklad" produkt och har slängt bort alla sin gamla delar..
Då står man där och måste köpa ett nytt komplett fönster som kostar skjortan + att det inte är av samma modell som övriga..
 
Glömde skriva det där med läng livslängd på alu beklädnad..
Har sett mängder med fönster med alu utvändigt från miten 90-tal och på dessa är det fullt med "vitrost" under pulverlacken,, vilket ser ut som om fönstren har buldpest! sedan är det i princip omöjligt att få något att fästa på ytan igen..

Nä.. långsiktigt kan alubeklädnad aldrig vara lönsamt enligt min mening..

Satsa på trä.. det går alltid att laga om oturen är framme..
 
Hur gör man med gasfyllningen av fönstren om de går sönder eller en spricka uppstår?
 
tupas skrev:
Hur gör man med gafyllningen av fönstren om de går sönder eller en spricka uppstår?
du menar GASfyllningen!? ja uppstår det en spricka eller dyligt så måste man ju byta hela glaskasetten,,,
 
köper man pvc är det väldigt lätt att byta glaskasset, snäpper av en list på insidan .
ett träfönster är det ju mer jobb med.
 
Tobbefonsterfixare skrev:
Glömde skriva det där med läng livslängd på alu beklädnad..
Har sett mängder med fönster med alu utvändigt från miten 90-tal och på dessa är det fullt med "vitrost" under pulverlacken,, vilket ser ut som om fönstren har buldpest! sedan är det i princip omöjligt att få något att fästa på ytan igen..

Nä.. långsiktigt kan alubeklädnad aldrig vara lönsamt enligt min mening..

Satsa på trä.. det går alltid att laga om oturen är framme..
Lite konstigt att du säger så eftersom jag fick höra senast i fredags att det skall räcka med att bara torka av aluramarna? Beklädnaden är testad av "statens ... " och skall klara 50 + år. Kan de inte vara dålig kvalité du sett? Oxidering i form av vita prickar har jag haft 10 år på båtalu osv dock inget som inte går att ta bort.//R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.