Hej,
Vi har flyttat in i ett hus med fungerande kakelugn men är nu inne på att byta ut den mot något annat som ger lite mer strålningsvärme (för mysigheten), men som ändå är en bra värmekälla. Någon som har några bra tankar kring val av kamin samt hur man kan göra med utrymmet/väggen som nu är bakom kakelugnen?
 
  • Kakelugn som används, med öppen spis och vedstack på sidan i ett rum med trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är ju så vacker! Och passar så bra i nischen. Hur gammalt är huset?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Totte_S
Jag tycker en bra tanke är att skaffa ett gnistgaller till kakelugnen så att ni kan elda med öppna luckor för ökad strålningsvärme, men släng inte ut den. Att sätta om den kostar ungefär samma pengar som att byta ut den mot en (sämre) kamin. Finns få bättre alternativ ur värmesynpunkt.
Jag antar att ni läst på om kakelugnar och hur de ska eldas och fungerar.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Den är ju så vacker! Och passar så bra i nischen. Hur gammalt är huset?
Ser bättre ut på bilden...är turkosfärgad. Huset är från 1947 men hur gammal kakelugnen är har vi ingen aning om.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Jag tycker en bra tanke är att skaffa ett gnistgaller till kakelugnen så att ni kan elda med öppna luckor för ökad strålningsvärme, men släng inte ut den. Att sätta om den kostar ungefär samma pengar som att byta ut den mot en (sämre) kamin. Finns få bättre alternativ ur värmesynpunkt.
Jag antar att ni läst på om kakelugnar och hur de ska eldas och fungerar.
Eldar redan nu med öppna luckor. Jo, vi har koll på hur en kakelugn ska eldas men vi märker redan nu att vi inte använder den så mycket som vi trodde. I huset vi flyttar ifrån har vi en kamin som ger en skön strålningsvärme och som vi eldat i mycket. Vad vi förstått har de nya kaminerna minst lika bra verkningsgrad som kakelugnar.
 
En kakelugn är ju lite tråkig tycker jag, men jävligt vacker!
Det går att sätta in glasluckor i kakelugnen så blir det mysigare och kanske lite mer strålningsvärme.
Men att jämföra verkningsgrad på en braskamin och en kakelugn är som sagan om haren och sköldpaddan, de gör olika jobb olika snabbt.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
.

Fin kakelugn. Ger värme lång tid efter att elden falnat. Så blir det bara om en eldstad är tung.
Att elda med öppen lucka / luckor för mysets skull, innebär att man lite typ eldar för kråkorna. Tar mer förbränningsluft, varm från rummet.
Blir då som en öppen spis.
Och det blir lätt att värmen i eldstaden blir hög. Kanske så hög att kaminen skadas.

- Jag tror att Ni skulle finna det riktigt bra, med glaslucka. Både mys, ljus och strålningsvärme. Samt inget våldsamt drag.
Deffinitivt värt att testa!


Alternativet är att sätta in en annan eldstad.
En tung eldstad om det är viktigt att värme kan lagras och avges under lång tid.

Titta på t ex Tulikivi täljstenskaminer.
De är dock förhållandevis dyra.

Jag har denna. Finns även utan bakugn.
Men vi ångrar absolut inte möjligheten att laga mat. Pizza, tjälknöl, bröd, fisk mm.
Mysigt pyssel.
Tung täljstenskamin med glaslucka och brinnande ved, prydnader upptill, vedlager nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tung täljstenskamin med öppen lucka och brinnande ved, ger långvarig värme och mysfaktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hembakade bullar tas ut ur en bakugnsdel av en tung kakelugn, medan eld brinner i dess nedre glaslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
I mitt förra hus, fanns en risig kakelugn, som jag tog bort.

Byggde ny eldstad runt en spis insats, Jötul Peis 17A, med fyra glasluckor. Omkring denna byggdes tup en öppen spis upp.
Ortrolig värmekälla. Tror det var 17 kW, när den eldades för fullt. Det gjorde vi bara en gång.
Aldrig någon värme kvar till kommande morgon.

Gjorde brasor och eldade försiktigt i fortsättningen, varje kväll den kalla årstiden. De direktverkande elementen stod för värmen, när elden falnat.

Men visst var det mysigt att elda med öppna luckor.
Men farligt, utan täckande gnistgaller i öppningen.
 
Så, mitt råd. Riv inte ut kakelugnen utan att ersätta de inre plåt luckorna med en glaslucka på gångjärn.
Förmodligen måste du fixa ett tilluftspjäll i nederkant.
Bör troligen vara, av gjutjärn, för att inte slå sig.
De yttre luckorna kan kanske vara kvar.

Vänd dig till nån tillverkare av kakelugnar.
 
H Hybro skrev:
.

Fin kakelugn. Ger värme lång tid efter att elden falnat. Så blir det bara om en eldstad är tung.
Att elda med öppen lucka / luckor för mysets skull, innebär att man lite typ eldar för kråkorna. Tar mer förbränningsluft, varm från rummet.
Blir då som en öppen spis.
Och det blir lätt att värmen i eldstaden blir hög. Kanske så hög att kaminen skadas.

- Jag tror att Ni skulle finna det riktigt bra, med glaslucka. Både mys, ljus och strålningsvärme. Samt inget våldsamt drag.
Deffinitivt värt att testa!


Alternativet är att sätta in en annan eldstad.
En tung eldstad om det är viktigt att värme kan lagras och avges under lång tid.

Titta på t ex Tulikivi täljstenskaminer.
De är dock förhållandevis dyra.

Jag har denna. Finns även utan bakugn.
Men vi ångrar absolut inte möjligheten att laga mat. Pizza, tjälknöl, bröd, fisk mm.
Mysigt pyssel.
[bild][bild]
[bild]
Vilken vacker kamin! Kul med en bakugn! Vi har hittat en bakugn i källaren som enligt sotaren (som kom för rengöring av kakelugnen häromdagen) verkar helt ok men eftersom den inte finns med i några papper hos dom måste den besiktigas innan vi kan använda den.
 
Tack o tack.

Monterades i början på 2000. Funkar fortfarande perfekt.
Eldar just nu...

Googlade Kakelugn glaslucka.
Hittade bl a denna:
Guldfärgad kakelugnsram med glasdörr från Soliduct, pris och leveranstid visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde vara värt ett test, och billigaste åtgärden.

Ser ut att vara luftspjäll under glasskivan.

.
 
H Hybro skrev:
I mitt förra hus, fanns en risig kakelugn, som jag tog bort.

Byggde ny eldstad runt en spis insats, Jötul Peis 17A, med fyra glasluckor. Omkring denna byggdes tup en öppen spis upp.
Ortrolig värmekälla. Tror det var 17 kW, när den eldades för fullt. Det gjorde vi bara en gång.
Aldrig någon värme kvar till kommande morgon.

Gjorde brasor och eldade försiktigt i fortsättningen, varje kväll den kalla årstiden. De direktverkande elementen stod för värmen, när elden falnat.

Men visst var det mysigt att elda med öppna luckor.
Men farligt, utan täckande gnistgaller i öppningen.
Ja, vi har bara luckorna öppna när vi sitter framför kakelugnen, går vi därifrån stänger vi dom. Likaså ifall om vi eldat en längre stund för att inte riskera att den blir för varm.

Vi har bergvärme och vattenradiatorer samt en kamin i källaren också så vi är inte så beroende av att kaminen ska kunna värma upp hela huset, är mer ute efter myskänslan ; )
 
Gissningsvis, så har en fungerande kakelugn betydligt högre värde än t ex en Contura braskamin, även om de är nog så fina.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
C
Dårskap att riva ut en kakelugn om du frågar mig, men om du bestämt vill byta ut den tar jag gärna hand om den gamla. Saknar ett par stycken. :)
 
  • Gilla
PO791 och 5 till
  • Laddar…
I den mån ni tar bort den, montera ner den så att någon kan köpa den.
Det vore synd om den gick till spillo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.