Blicka bakåt eller framåt? Kunden hade siktet inställt på ett klassiskt stenhus i traditionell stil. Men när arkitekt Buster Delin såg tomten utanför Saltsjöbaden insåg han att den var allt annat än klassisk: den krävde ett unikt hus på den kuperade ytan omgärdad av en ung bebyggelse.

Du kan läsa artikeln här: Shutter House anpassat efter tomten
 
PeterFalun
vackert
 
  • Gilla
Anonym 2022 och 3 till
  • Laddar…
Lämnar mig helt oberörd.
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt hus!

jag skulle vilja veta mer om bakgrunden till följande uttalande i artikeln.

”Övervåningens glaspartier liksom alla smidesdetaljer är platsbyggda vilket håller nere kostnaden väsentligt.”
 
  • Gilla
Lorenzo Von Matterhorn och 3 till
  • Laddar…
Ja oberörd eller ej så är det ett hantverk bakom detta hus som man sällan ser idag.
Hade kund, arkitekt och byggbranschen jobbat på detta viset hade vi haft en betydligt hållbarare och vackrare tillvaro i vårt samhälle.
 
  • Gilla
anthill och 10 till
  • Laddar…
Fantastiskt hus med egen karaktär. Så skönt att se att man vågat jobba med insidan också dvs inte bara vita tradiga gipsväggar.

Ett välkommet mer internationellt uttryck.
 
  • Gilla
Anonym 2022 och 2 till
  • Laddar…
A
Ovanvåningen är för hög, proportionerna blir inte bra. Nedervåningen ser ut som den är nedtryckt i skorna. Helheten utifrån blir inte bra. Sedan kanske det är fantastiskt inifrån med den takhöjden och träden nära inpå.
 
  • Gilla
Jehu
  • Laddar…
Jag älskar huset. Fantastiskt fint. Tycker att proportionerna gör huset spännande.
Terrasserna är också fina.
 
  • Gilla
Method Man och 4 till
  • Laddar…
Nej tack
 
Fint. Jag skulle dock ha vänd på funktionerna, dvs sovrum på bottenplan och vardagsrum och kök på övre plan.
 
A Alfons3301 skrev:
Ovanvåningen är för hög, proportionerna blir inte bra. Nedervåningen ser ut som den är nedtryckt i skorna. Helheten utifrån blir inte bra. Sedan kanske det är fantastiskt inifrån med den takhöjden och träden nära inpå.
+1
 
Mats-S
Övervåningens glaspartier liksom alla smidesdetaljer är platsbyggda vilket håller nere kostnaden väsentligt.
LOL ... kostnaden är nog inget problem på det här bygget i Saltsjöbaden, bygger man det här huset så är nog inte pengar ett problem :giggle:

Noterar en windsurfingbräda lutandes mot grunden på en av bilderna, är den där bara för dekoration, eller är ägarna liksom jag en av dom få övervintrande windsurfarna :cool:
 
Redigerat:
  • Haha
yonna
  • Laddar…
ullberg
Är det verkligen en vindsurfingbräda @Mats-S? jag hade trott det var en SUP - Vilket också skulle passa in mer i den omginvningen och tidsandan ;) .

Avseende huset tycker jag det är lyckat, eller åtminstone i min smak. Vet inte om jag tycker det smälter in så väldigt mycket i omgivningen med dessa raka former och stora strukturer som taköverhäng - men självklart trevligt att man inte jämnat hela omgivningen med marken och grusat tomten...

/U
 
  • Gilla
Method Man och 1 till
  • Laddar…
Samma personlighet som en plåtcontainer
 
Ser ut att vara omsorgsfult ritat och utfört. Har heller inga tydliga "fel" vad gäller formgivningen, oavsett vad man tycker om stilen, vilket är ganska ovanligt. Förmodligen är beställaren duktig och insatt och har lämnat tillräckligt utrymme för arkitekten att göra sitt jobb. Kan också vara så att det inte finns foton på de detaljer där beställaren krävt något som inte passar :) Jag har nämnt det förrut men något som ofta stjälper är att beställaren absolut måste ha med något som inte går att förena på ett bra sätt med resten av huset.

Verkar som den övre "våningen" är så hög för att den i själva verket är två. Gissar att man kringgått någon regel i detaljplanen.

Att ha kök på markplan är oftast en bra idé eftersom det är trevligt att kunna gå ut med en kopp kaffe etc.
 
  • Gilla
Method Man och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.