Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att det sen tydliggjorde en gammal putsskada som jag utgår från har funnits där sedan hatthyllan skruvades upp är sekundärt och formellt inte säljarens sak att åtgärda. Om putsskadan mot förmodan på något sätt uppstod vid nedmonteringen av hatthyllan så är det säljarens sak att kompensera säljaren för detta.
Personligen tycker jag från bilderna att sannolikheten är större för att skadan uppstod när hatthyllan demonterades än att det skulle varit någon skada som fanns innan. Ser ut som de skulle ha limmat/silikonat fast den (förutom skruvarna dvs) och då har del av väggen kommit med när man tagit ner hatthyllan.
 
Claes Sörmland
BeaumontX BeaumontX skrev:
Personligen tycker jag från bilderna att sannolikheten är större för att skadan uppstod när hatthyllan demonterades än att det skulle varit någon skada som fanns innan. Ser ut som de skulle ha limmat/silikonat fast den (förutom skruvarna dvs) och då har del av väggen kommit med när man tagit ner hatthyllan.
Det scenario som jag ser:

Den tunna putsen har varit bom mot underliggande betongyta (betongsten?) och den närmast trekantiga anläggningsytan för konsolen har knäckt bomputsen när den skruvades fast. Möjligen har den också kletat fast i latexfärgen. Så jag tror skadan uppstod vid uppsättning av hatthyllan.
 
Skumpe
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det gjorde de som vi köpte en bostadsrätt av i december.
Men jag skall inte lämna ut deras namn här.

Vi köpte en ny på Tradera för 150 kr.
Det kanske var den de tog med sig.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Det kanske var den de tog med sig.
Nix.
Den jag köpte kom från Västerås. Och jag fick borra nya hål för fästskruvarna.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är av motsatt syn. Felet som säljaren gjorde var att bryta mot traditionen och ta ned hatthyllan som normalt anses ingå i lägenheten. Att det sen tydliggjorde en gammal putsskada som jag utgår från har funnits där sedan hatthyllan skruvades upp är sekundärt och formellt inte säljarens sak att åtgärda. Om putsskadan mot förmodan på något sätt uppstod vid nedmonteringen av hatthyllan så är det säljarens sak att kompensera säljaren för detta.

Önskar TS få hatthyllan tillbaka så är det rimligt att säljaren kommer och skruvar upp den igen. Sen får TS avgöra om det är värt att driva detta, särskilt nu i pandemitider.
Håller med. Om jag skulle driva detta vidare skulle bero mycket på hur säljaren varit i övrigt. Var det dåligt städat mm så skulle jag försöka begära 1000-2000kr. Det räcker ju inte med att spackla igen hålen utan hela hallen behöver ju målas om. Sen ska man även köpa ny hatthylla.

Men har säljaren varit smidig i övrigt så tycker jag inte detta är värt att bråka om.
 
A Annanellyham skrev:
Hej! Fick tillträde till min lägenhet idag och såg att säljaren har tagit bort en hatthylla som har gett denna skada på väggen. Är detta något som jag kan begära att säljaren åtgärdar? Inte bara ett ”hål från en tavla”

tacksam för hjälp!
Den där väggen med sprickor vill du nog spackla om ändå. Förre ägaren gjorde dig en tjänst:p
 
E
Det är väl just dylikt en mäklare ska hantera.
500 kronor ska trillas fram, om detta tas från mäklarens arvode eller denne lyckas inkassera pengen snabbare och billigare är egalt.

Denne har säkert håvat in minst 40 enkla k.
 
Undrar hur många hatthyllor som tjänats in på den tid alla lagt på detta I-landsproblem...
 
  • Gilla
  • Haha
Annanellyham och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, så du tycker de är ok att lämna det med de hålen?
Du tror att mäklaren skulle säga att det är ok?

Hade jag plockat ner hatthyllan och åstadkommit de där hålen så hade jag lagat det själv, inte lämnat det till den nya köparen.

Övigt matchtrams lämnar jag därhän.
Nu verkar du ha fattat, svaret är alltså ja på båda frågorna.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Fairlane
Viktor.J Viktor.J skrev:
Nu verkar du ha fattat, svaret är alltså ja på båda frågorna.
Att man har olika åsikter har inget med att göra om man fattar eller inte.

Jag är rätt övertygad om att mäklaren skulle säga att säljaren gjort fel, dels i att montera ner hatthyllan som ingick i köpet (om inget annat avtalats), och dels att man lämnat det så där fult.
Vanliga hål accepterar jag utan problem, men det där är så illa så det är pinsamt att lämna det så.
Hade jag åstadkommit det där så hade jag som sagt fixat till det efter mig, men vi är olika.
Jag tycker man lämnar det i ett hyfsat skick och du har inget problem att lämna det sådär.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det som är där på visning ska såklart vara där när nya ägaren får tillträde om inget annat avtalats.

I övrigt förstår jag inte hur du tolkar det jag skrev så.
Jag tolkar ditt inlägg som att vissa saker ska vara kvar. I mitt fall var det inget av det du beskrev.

Vad skiljer en fristående garderob (typ Ikea pax) från en fristående bokhylla (typ Ikea Billy)? I vårt fall lämnade vi garderoben men inte bokhyllan. Vi lämnade vår hallinredning men ingen hatthylla...

Ontopic. Jag hade inte brytt mig i TS fall.
 
Fairlane
J juanxxx skrev:
Jag tolkar ditt inlägg som att vissa saker ska vara kvar. I mitt fall var det inget av det du beskrev.

Vad skiljer en fristående garderob (typ Ikea pax) från en fristående bokhylla (typ Ikea Billy)? I vårt fall lämnade vi garderoben men inte bokhyllan. Vi lämnade vår hallinredning men ingen hatthylla...

Ontopic. Jag hade inte brytt mig i TS fall.
Jag hänvisar bara till det som står om vad som tillhör fastighet och/eller bostad.
Sen kan man komma överens med köpare och säljare emellan så är det inget problem.
Fristående = inte fast monterade = tillhör säljaren.
Kommunikation mellan köpare och säljare har fungerat väldigt bra i mina bostadsaffärer iallafall.
Exempelvis så skulle vi riva upp golvet i hela nedervåningen och installera ventilerat golv i förra huset. Det sa vi till säljarna och sa att där behöver ni inte arbeta alltför hårt med städningen etc.

Hur jag hade reagerat i TS fall beror på. Om jag hade tänkt fixa till hallen direkt så hade jag inte brytt mig ett dugg. Om jag hade tänkt fixa en massa annat och låtit hallen vara så hade det varit irriterande. Det tar ändå tid att få till det snyggt, tid som jag hellre lagt på annat. Däremot hade jag nog inte jagat säljaren om det, såvida det inte fanns en massa annat också.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
jag är tveksam till att TS fixar det då man gör sig omaket att starta en tråd om det, svaret finns överallt. Det är OK. Fråga mäklaren ?

hur förväntar sig folk att man sk hänga upp saker på väggarna utan att det blir hål och märken. Suck.

jag tror jag förstår din liknelse med handtagen men jag tror inte du förstår att hål är ok, men såga dörrhandtag är ej ok.
Hej! Jag är kapabel till att laga hål, men det är inte ashärligt att se så pass stora det första man gör. Jag är inte särskilt kunnig inom bygg/konstruktion varför jag skrev i denna tråd för att få hjälp att förstå hur stort projekt det är/ om det är okej att lämna som säljare och har fått kanonsvar... och ditt då som har någon slags översittarton som du för min del gärna behålla för dig själv
 
  • Gilla
oddan och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Tips, vanligt spackel skulle jag inte sätta där utan att kolla att det verkligen är vettigt där. Någon form av lagning för putsbruk skulle jag kolla på.
 
  • Gilla
josefinwa
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tips, vanligt spackel skulle jag inte sätta där utan att kolla att det verkligen är vettigt där. Någon form av lagning för putsbruk skulle jag kolla på.
tack för tips!! Jag ska höra lite med mäklaren på måndag, är en hel del saker som inte är okej - städning, 10-12 stora hål i taket, de hålen i hallen och tveksamma lösningar. Får se vad mäklaren tycker!
 
  • Gilla
josefinwa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.