Läst tråden med intresse och avvaktan, främst få det inlägg som togs bort.

Själv har jag blandade erfarenheter, mitt första köp från Swedendro var en besvikelse, det var för mig ett stort inköp och då jag inte hade möjlighet att åka och titta så litade jag på beskrivningen att maskinen var i slitet men ok skick. Tyvärr stämde detta dåligt då inte ens rudimentära funktioner på sågen fungerade som de skulle. Fick dock en del reservdelar gratis och en del till kraftigt subventionerat pris till slut efter en del korrespondens med främst Håkan själv.

Andra större inköpet var en ny maskin och den levererades relativt omgående, jag tror att jag fick veta hur många maskiner som fanns på lager. Har för mig att jag fick påminna om att de lovat leverera en adapter från UK till svensk kontakt, tror dock jag fick köpa en själv i slutändan.

Har också funderat på varför Hammer/Felder försvann ur sortimentet, en Axminster hobbybandsåg är inte riktigt samma sak som en Hammer N4400 hur gärna Håkan än vill det...
 
Redigerat:
A
Känns som att det gick i nedåtgående spiral med Feldergruppen. Först plockade Format 4 bort, sedan 900 serien, sedan 700 och till sist Hammer.
 
Jag beställde 10 limknektar från dom förra året. Efter att ha väntat 10 dagar på leverans mejlade jag och som många andra fick jag inget svar. Ringde då och fick frågan "Jaha vilken längd beställde du?" "1000 mm" "Jo men dom har vi hemma, vi skickar idag". Det var första och absolut sista gången jag handlar där...
 
Låter typiskt som ett bolag som hade internetshopen som en sak vid sidan av det dagliga arbetet, säkert en chef som uttalat "ta internetordrar när butikskunderna är klara".

Då går dagarna undan när de har en del butikskunder, och säkert ingen vettig kontroll av webshoppens status heller.

När folk ringer smiter de före i kön, pga personens samvete....
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Även jag har tyvär haft trassel med beställningar därifrån, lade en beställning i december och som andra nämnt så fanns det inget lagsaldo i deras webbshop och mycket riktigt var en av produkterna slut men det fick jag inget besked om.

En tid senare började jag skicka e-post och ringa dit men fick inga svar förrän efter ett tiotal försök, ändrade då min order till saker som skulle finnas i lager men trots det fick jag ringa en vecka senare och påminna dom igen....

/Rikard
 
Håkan skrev ett långt inlägg på Facebook idag där han beklagar den senaste tidens strul och förklarar varför samt lovar bot och bättring.
Gruppen heter ”Swedish Woodworkers” - ungefär - om ni vill ha koll på vad som händer i Swedendro.
 
Z
Beställde en Triton rikthyvel och planhyvel för 3 dagar sedan. Skall bli intressant att se hur lång tid det tar att få dem....
 
  • Gilla
saltet
  • Laddar…
Jag beställde lite grejer från Felder via Swedendro i våras. Eftersom det var saker som inte fanns på hemsidan bad jag om offert, accepterade den och fick hem prylarna på rimlig tid, förvisso inte komplett, men det löste jag med skruvar och muttrar jag hade hemma för att slippa tjafsa och komma vidare till avslut. Jag bad om faktura och väntade. Det upprepades tre gånger, men ingen faktura kom. Tillslut fick jag ett inkassokrav. Swedendro är sedan dess på min shit list.

Till Swedendros fördel måste jag påpeka att de alltid är trevliga, hjälpsamma och ångerfulla när man får tag i dem och påpekar att det har blivit fel, som det nästan alltid blir. Det är stor skillnad mot en skitfirma i Mönsterås, som är otrevliga och misstänksamma när man påpekar att de har gjort fel och försöker få dem att skicka saker som man har beställt och betalat.
 
A
mattiasp mattiasp skrev:
Det är stor skillnad mot en skitfirma i Mönsterås, som är otrevliga och misstänksamma när man påpekar att de har gjort fel och försöker få dem att skicka saker som man har beställt och betalat.
För mig har det alltid funkat perfekt därifrån. Därmed inte sagt att de gått på charmkurs, det vore i allra högsta grad att fara med osanning:crysmile:
 
Tråkigt att det har varit strul för några här. Själv har jag handlat många gånger från dem, senast beställde en Axminister luftrenare igår som jag får hem idag, och det har alltid fungerat bra. Jag vet att deras webbshop inte visar lagersaldo, därför ringer jag och frågar om varorna jag vill köpa finns hemma innan jag lägger beställningen. De håller på att byta system nu vilket är bra.
 
Oj hade jag hittat den här tråden tidigare hade jag inte vågat beställa från swedendro.
Kanske är ett undantag men beställde gravyr-frässtål och epoxi plus färger och det gick bra, frässtålet kom direkt till brevlådan efter någon dag och epoxin kom någon dag efter det till ombud.

Utformningen av hemsidan är dock värdelös.

Kanske vågar beställa igen.
 
Swedendro vill kommentera den här tråden, med anledning av att de anklagas för att vara oseriösa. Håkan Sjögren svarar enligt nedan.
/Admin

---------------

Godmorron Snickarvänner

Jag läser era inlägg om allt från att vi skulle vara en oseriös handlare till brister i information.

Måste klargöra några saker för er som inte är full insatta i hur det ser ut från vår sida:

  • Vi är ett tämligen litet företag med idag 7 anställda.
  • Vi har en fysisk butik i Växjö samt en nätbutik som de senaste åren har vuxit med besked.

Leveranstider

Växtvärk är ett milt uttryck och tillsammans med enormt mycket restleveranser från våra leverantörer gör det att vi till och från har svårt att leverera i tid.

När det var "som värst" vid jultid låg vi 4 veckor efter men har idag i stort sett jobbat ifatt och ligger nu på cirka en veckas leveranstid. Ett bekymmer, som vi säkert delar med många, är brist på varor från våra leverantörer vilket tyvärr ger mycket restorder...

Vi får inte heller alltid klara besked om när varor kan levereras...

Vi undanber oss kritik när det gäller inlägg där ni tar upp att vi inte är seriösa och jämför oss med företag som utlovar "order idag före... så har ni era grejer imorron".

Ordrar tar lång tid att packa
Om ni tittar lite mer ingående på vårt sortiment inser ni snart att det inte är så enkelt att packa allt på kort tid då artiklarna i en order kan vara av mycket olika storlek och mer eller mindre ömtåligt vilket gör det svårpackat - vi vill ju att det ska komma fram helt.

En order kan då ta allt från 3 min till 15-20 min att packa och få iväg...

Lagerhållning
Leverantörer har idag tyvärr leveranstider på upp till 6 månader...

Bristande information
Vi är väl medvetna om, och ber om ursäkt för detta, vi har brustit i information till er när det gäller besked om att er order/leverans är fördröjd och jobbar på ett bättre system i vår nya webshop

Brister i webshopen
Vår nuvarande lösning med Visma Webshop+ har stora brister.
Vi har det senaste året investerat mycket i en helt ny och bättre lösning och lanserar nu inom kort en helt ny webshop. Ett arbete som tyvärr tagit lite för lång tid då det är mycket som ska göras. Tusentals artiklar ska läggas in.

Vi ber om ursäkt för våra brister och arbetar kontinuerligt med att bättra oss...

Så mina vänner håll ut - inget är så dåligt att det inte kan bli bättre =)

Håkan Sjögren, med personal
SweDendro AB
Växjö
 
  • Gilla
nixuz och 11 till
  • Laddar…
Jag hade tyvärr missat all info om leveranstider och felaktigt lagersaldo så jag beställde glatt den 23:e Januari en planhyvel, några T-tracks och lite muttrar/stjärnknoppar.

Fick beställningsbekräftelsen, sen var det tyst.
Efter en vecka mailade jag och undrade varför inget hade skickats (jag är van vid att saker skickas inom några dagar när man handlar online). Mailet fick jag aldrig svar på.
Efter 2 veckor ringde jag och undrade vart mina grejer blivit av, det var inga problem att komma fram på telefon och det var inga sura toner i luren, men däremot inte heller någon ursäkt direkt, det lät som det är fullt naturligt att man får vänta flera veckor på leverans. Jag fick förklarat att grejerna var restnoterade och skulle komma in någon vecka senare.
Lite drygt en månad (25:e Februari) efter beställningen gjordes (och pengarna drogs) fick jag leveransbesked från DHL om att ett paket var på väg.
När jag får paketet upptäcker jag att det bara var hyveln och muttrarna som kommit fram, inga T-tracks eller stjärnknoppar.
Jag ringer igen och kom fram relativt snabbt, fick veta att en av T-tracksen var restnoterad, men att dom andra 2 samt stjärnknopparna fanns i lager men antagligen hade missats att packas.

Nu är det 9:e Mars och jag väntar fortfarande på mer än hälften av min beställning.
Har man möjlighet att få tag på grejerna via någon annan leverantör så skulle jag absolut rekommendera det.

Jag rekommenderar att Swedendro skriver ett stort och tydligt meddelande på hemsidan om att detta är ett tänkbart scenario innan man beställer, hade man vetat hur det ligger till hade man garanterat inte blivit lika besviken. För har man en kampanj (som på planhyveln) så förväntar sig en kund i Sverige 2021 att varan faktiskt finns i lager, inte eventuellt kommer någon månad senare.
 
Uppdatering.
Idag kom resten av min order, så allt kom fram till sist.
 
Själv har jag nu med råge passerat två månaders väntetid och får fortfarande inte svar när jag mailar och frågar efter förväntad leveranstid.
Att vissa produkter kan vara svåra att få fram under pandemin, det kan jag svälja, men att inte ens svara på kundernas mail är i mitt tycke INTE ett tecken på en seriös handlare.
 
  • Ledsen
  • Arg
anojak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.