Fairlane
Viktor.J Viktor.J skrev:
jag är tveksam till att TS fixar det då man gör sig omaket att starta en tråd om det, svaret finns överallt. Det är OK. Fråga mäklaren ?
Det är inte ok. Frågar man mäklaren så borde denne svara i enlighet med vad Fastighetsmäklare under skriver, dvs att hatthylla tillhör bostaden.
Viktor.J Viktor.J skrev:
hur förväntar sig folk att man sk hänga upp saker på väggarna utan att det blir hål och märken. Suck.
Hål och märken är en sak, att riva halva väggen är något helt annat.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Jag skrev fel. Bostadsrättsföreningen kan göra en ”tillsyn”. Det beror väl på vad som står i föreningens stadgar. Det är för att upptäcka eventuella brister föreningen kan vara skyldiga att åtgärda och kan även upplysa en köpare om andra brister som ligger på säljarens ansvar.
Föreningen brukar kontrollera att rätt antal nycklar enligt föreningens låssystem överlämnas. Fattas nycklar kan säljaren få bekosta låsbyten. Det finns ju gemensamma utrymmen. Kontroll att förråd är tömda och överlämnas osv. Att vattenskador inte finns samt att fönster, ventilation, väggar inte är ombyggda.
Min nuvarande förening gör varje år en städbesiktnings, el ja de sätter ett papper på frånluftdonet o ser om det suger, nä inte kollar de element o vatten o avloppsanslutningar o dylikt, sickna tomtar
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är man från Tyskland så kommer det naturligt...
Eller Frankrike

förstår inte riktigt problemet dom flesta som köper bostad börjar ju minst med att måla om tror ingen av mina bekanta som har köpt hus eller lägenhet dom senaste 10 åren som inte har blåst ut allt efter köpet då spelar det ingen roll vad som har lämnats åker ju på tippen en då
 
Redigerat:
Viktor.J Viktor.J skrev:
hur förväntar sig folk att man sk hänga upp saker på väggarna utan att det blir hål och märken. Suck.
Menar du att det brukar bli sådana märken när du sätter upp saker? Jag har i alla fall jag aldrig lyckats med men jag kanske gör fel?
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan hålla med om detta, men även om man struntar i den delen så står det också:
Exempel på byggnadstillbehör är följande.

  • Garderober och garderobsinredning
  • Duschkabin
  • Kylskåp
  • Inmonterad mikrovågsugn
  • Toalett och badrumsinredning
  • Persienner
  • Frys
  • Stege för sotning
  • Inbrottslarm
  • Spisfläkt
  • Mangel
  • Brandlarm
  • Badkar
  • Fönsterluckor
  • Hatthylla
  • Badrumsskåp
  • Radiatorer
  • Kamin
  • Torktumlare
  • Parabolantenn
  • Tvättmaskin
  • Torkskåp
  • Porttelefon
  • Centraldammsugare

Sen kan man ju välja att undanta vissa saker. När vi sålde vårt hus så undantog vi larmet och en tvättmaskin (vi hade 2). Till fotograferingen hade vi plockat bort tvättmaskinen, så den finns inte med på bild. Till visning så stod tvättmaskinen på plats i tvättstugan igen, men den var inte ansluten och det satt en lapp på att den inte ingick. Larmet informerade mäklaren om, samt att det stod i prospektet vill jag minnas.

Sen skulle jag inte bry mig särskilt mycket om en saknad hatthylla, men att lämna det så där skulle iallafall inte jag ha mage att göra.
I vårt förra hus tog vi ned en hatthylla (som satt i en infälld del av hallen) och byggde istället upp en lösning med elfa-skenor, hyllplan, lådor mm samt satte för allt med skjutdörrar.

Borde vi ha tagit bort denna installation och satt tillbaka en hatthylla inför övertagandet kanske?

Vi skulle ju kunna satt upp det i vårt nya hus alt. sålt det på blocket.

/Sniken jäkel
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Faktiskt det första jag skruvade ned när jag köpte en bostadsrätt nyligen, den smaklösa IKEA-hatthyllan. Snabbt ersatt med en antik sak med gjutna gavlar och i betsat trä.
Det är väl problemet med att en sådan sak ska ingå i köpet. Har man något som man upplever vara unikt och som passar även dit där man flyttar tar man gärna med det.

Att just hatthyllan fått sådan status av fast inventarium är lite lustigt.

Samtidigt tycker jag att man ska lämna sådant som av tradition ingår och några extra saker som toapapper och någon lampa för led-/arbetsljus om det är under de mörka årstiderna.

Om inte annat får det kanske en nervös/uppstressad köpare att tagga ner lite.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att just hatthyllan fått sådan status av fast inventarium är lite lustigt.
Ska vi gissa att hatthyllan råkar nämnas som exempel i någon gammal proposition och sen har det etsas sig fast genom generationer av copy-paste därifrån? Alternativt nån gammal HD-dom.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag kunde naturligtvis inte lämna frågan outredd, d v s vad finns det för lagstöd för traditionen att en hatthylla ingår vid köp av en bostadsrätt.

Det verkar inte finnas något tydligt lagstöd. I alla fall lyckas inte de ambitiösa juridikstudenter samt nätrådgåvande juristerna hänvisa till något av substans. Men man resonerar så här:

Bostadsrätt köps som lös egendom enligt köplagen. Där finns ingen vidare reglering av vad som ingår vid ett köp av en bostadsrätt. Men själva byggnaden (som man inte köper när man köper en bostadsrätt) har byggnadstillbehör som definieras i 2 kap 2 § jordabalken med några klara exempel (Nej hatthylla ingår inte i exemplen). Man tänker sig att byggnadstillbehör som finns på visningen ingår i köpet. Och hatthylla skulle kunna vara ett byggnadstillbehör eftersom det likt de sakerna som faktiskt listas i 2 kap 2 § jordabalken är fast inredning varmed byggnaden blivit försedd som är ägnat till stadigvarande bruk av en del av byggnaden.

Så det är en bedömningsfråga. Vem som har gjort denna bedömning är oklart. Nån mäklarsamarbetsorganisation?
 
Redigerat:
Fairlane
J juanxxx skrev:
I vårt förra hus tog vi ned en hatthylla (som satt i en infälld del av hallen) och byggde istället upp en lösning med elfa-skenor, hyllplan, lådor mm samt satte för allt med skjutdörrar.

Borde vi ha tagit bort denna installation och satt tillbaka en hatthylla inför övertagandet kanske?

Vi skulle ju kunna satt upp det i vårt nya hus alt. sålt det på blocket.

/Sniken jäkel
Det som är där på visning ska såklart vara där när nya ägaren får tillträde om inget annat avtalats.

I övrigt förstår jag inte hur du tolkar det jag skrev så.
 
T Trunk skrev:
Menar du att det brukar bli sådana märken när du sätter upp saker? Jag har i alla fall jag aldrig lyckats med men jag kanske gör fel?
Det beror på typ av vägg och vad du hänger upp. Är det något tungt (hårt fastsatt) och mot en putsad yta så är det lätt att lite putts sitter kvar på det du skruvar fast om det suttit några år.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte ok. Frågar man mäklaren så borde denne svara i enlighet med vad Fastighetsmäklare under skriver, dvs att hatthylla tillhör bostaden.

Hål och märken är en sak, att riva halva väggen är något helt annat.
suck. Vi pratar om hålen, inte hatthyllans vara eller inte vara. Vi pratar om puts som har släppt några centimeter runt 4-6 hål, inte ”en halv vägg”. Släpp sargen och kom in i matchen om du ska vara med och spela.
 
R Rörmokaren84 skrev:
Lägg energin istället på att spackla upp det där eller rusta rummet helt.
Jag utgår ifrån att kommentaren egentligen var riktad mot TS än mig, men tycker denna typ av svar till TS originalfråga är märklig. Vi har ingen aning om TS situation i övrigt. Kanske köpte de just den lägenheten för att den inte krävde någon renovering och det var bara att flytta in i? Hur ser hallen ut, kanske är det ett stort rum och bökigt att "rusta rummet helt"? Kan TS dessutom inte göra det själv utan behöver ta in hantverkare så börjar 1000-lapparna springa iväg ganska snabbt. Jag tolkar originalfrågan som att TS hade troligen inte brytt sig om säljaren bara hade tagit med sig hatthyllan. Nu har säljaren orsakat skada när denne tagit med sig det som faktiskt tillhör köparen.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Viktor.J Viktor.J skrev:
suck. Vi pratar om hålen, inte hatthyllans vara eller inte vara. Vi pratar om puts som har släppt några centimeter runt 4-6 hål, inte ”en halv vägg”. Släpp sargen och kom in i matchen om du ska vara med och spela.
Ok, så du tycker de är ok att lämna det med de hålen?
Du tror att mäklaren skulle säga att det är ok?

Hade jag plockat ner hatthyllan och åstadkommit de där hålen så hade jag lagat det själv, inte lämnat det till den nya köparen.

Övigt matchtrams lämnar jag därhän.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag är av motsatt syn. Felet som säljaren gjorde var att bryta mot traditionen och ta ned hatthyllan som normalt anses ingå i lägenheten. Att det sen tydliggjorde en gammal putsskada som jag utgår från har funnits där sedan hatthyllan skruvades upp är sekundärt och formellt inte säljarens sak att åtgärda. Om putsskadan mot förmodan på något sätt uppstod vid nedmonteringen av hatthyllan så är det säljarens sak att kompensera säljaren för detta.

Önskar TS få hatthyllan tillbaka så är det rimligt att säljaren kommer och skruvar upp den igen. Sen får TS avgöra om det är värt att driva detta, särskilt nu i pandemitider.
 
Fairlane
M maria01 skrev:
Förstår inte riktigt problemet dom flesta som köper bostad börjar ju minst med att måla om tror ingen av mina bekanta som har köpt hus eller lägenhet dom senaste 10 åren som inte har blåst ut allt efter köpet då spelar det ingen roll vad som har lämnats åker ju på tippen en då
Ett problem är väl att man kanske tror att alla blåser ut allt bara för att ens egna vänner gör det. Det innebär inte att alla gör det. Jag blåste inte ut allt i min förra lägenhet. Jag rev hela gamla köket, det enda som var kvar var vatten- och avlopprör och el (som den flyttades). Hallen la jag nytt golv i, bytte några luckor till platsbyggda skåp då de slagit sig, och målade om. Vardagsrummet slipade jag ner parketten, men inget mer, Sovrummet gjorde jag om helt. Det är den största renovering av bostad jag har gjort, men jag tog inte allt samtidigt, så jag var ju glad om de delar jag inte ville ta i början var någorlunda hyggliga.

I både nuvarande hus och förra huset så är förändringarna relativt små sen köp.

Ska jag kolla på hur mina vänner gjort så har många renoverat rätt mycket, men inte allt på en gång utan över lång tid, många år.

Poängen är väl att om det nu är så snabbt och lätt att fixa så kunde väl säljaren ha gjort det istället för att lämna det sådär?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.