Har bar skummat tråden så kanske missat men kan det inte var ett alternativ att sätta station nere i D?
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
O olofh skrev:
Har bar skummat tråden så kanske missat men kan det inte var ett alternativ att sätta station nere i D?
Hej, tack för din input! Jag har ingen el i den delen av tomten, så det skulle innebära en hel del mer jobb. Jag har förvisso ett oisolerat förråd där och det hade varit skönt med el till belysning, osv. Då skulle jag dra guidekabeln mot A, svänga över B upp till C? Känns som en inverterad lösning av min andra skiss, med laddningsstation högst upp i C.
 
hlph hlph skrev:
Vi har en 315x. Jag är väldigt nöjd med den. Den har nog bara fastnat en eller två gånger för oss. Dock har vi en enklare trädgård. Det jag känner är att om man inte vill ha i gång den dygnet runt och inte heller när barnen är ute och leker så är våra enkla 500 m2 vad den klarar. Den har ungefär lika lång laddtid som gångtid. Pappa har 5 st 430x och 1 st 450x, en av dem går på en gräsmatta med mycket mer komplex form och den fixar det galant. Jag vet att 430x är betydligt dyrare, men jag hade tittat på den nya 415x frågan är om inte den ersatt 315x. Pappas 450x har gått 5000 timmar utan några reperationer eller andra fel, så nog har de bra kvalitet. De andra har gått lite mindre, men där har inte heller varit några problem
Tack för din input. Skönt att höra att du är nöjd med din 315X. Ja, det verkar som att 315X är utgående modell som kommer att ersättas av 415X, även om 315X fortfarande finns till salu. Jag får utvärdera skillnaderna, i funktion men även pris.
 
C cergod skrev:
Tack för din input. Skönt att höra att du är nöjd med din 315X. Ja, det verkar som att 315X är utgående modell som kommer att ersättas av 415X, även om 315X fortfarande finns till salu. Jag får utvärdera skillnaderna, i funktion men även pris.
Vi köpte installationen av gräsklipparen, jag tyckte att det var omotiverat dyrt men samtidigt så blev det väldigt bra. Jag tror inte att det tog mer än 20 minuter att plöja ner begränsningskabel och guidekabel på våra 500 m2. GPS:n gör mycket nytta det är precis som att klipparen lite då och då plockar ut ytor som den inte kört så mycket på sen kör den där ett tag, slumpmässigt men den vänder mitt på gräsmattan vid gissningsvis någon gräns till ytan den kör på.
 
C cergod skrev:
Hej, tack för din input! Jag har ingen el i den delen av tomten, så det skulle innebära en hel del mer jobb. Jag har förvisso ett oisolerat förråd där och det hade varit skönt med el till belysning, osv. Då skulle jag dra guidekabeln mot A, svänga över B upp till C? Känns som en inverterad lösning av min andra skiss, med laddningsstation högst upp i C.
Det rekommenderades iallafall tidigare att ha laddstationen på den lägre ytan om man har nivåskillnader. Men har man inte el på den ytan så skadar det ju inte att prova.

Köper du installation så kan du som någon skrev få kabel nedplöjd. Det är bra om du exempelvis vill kunna vertikalskära gräsmattan utan att lämna delar oskurna (begr slinga och guide). Vet om personer som använt bensindrivna kantskärare för att skära skåror etc, men maskinerna för att lägga kabel är bra nu.
 
Jag skulle göra något sådant här med en 315. Mäta upp startpunkter för A och C längs guiden och sen ställa in dessa startpunkter med utfallsvinklar som gör att klipparen alltid startar uppåt i bild. Det är inte säkert att det behövs, kanske räcker slumpen, men om man upplever att det blir dåligt klippt i tarmarna så skulle jag lösa det så. Och så avsluta guiden inne i D förstås.
Diagram över en trädgårdsplan där områdena A och C är markerade längs guidelinjen, samt en röd rutt genom B och avlutande i D.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: motsvarande tanke funkar förstås också om man väljer att ställa klipparen i C.
 
Redigerat:
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Tack! Om jag har förstått det rätt så finns det goda förutsättningar att allt blir klippt, med hjälp av utfartsvinklar och att guidekabeln hjälper till med D.

- Är Automower bra på att följa begränsningskabeln ut? Då skulle man lätt kunna leda den från A till C (eller tvärtom), även utan gudiekabel. Tänker jag rätt?

- Hur bra hittar den hem? Om den inte får tag på guidekabeln, t ex uppe i A eller C, följer den då begränsningskabeln hela vägen runt? Vet den då åt vilket håll det är närmare? :) Tänker så att den inte får slut på batteri, men den kanske har reserv så att den klarar av en omväg.
 
C cergod skrev:
Tack! Om jag har förstått det rätt så finns det goda förutsättningar att allt blir klippt, med hjälp av utfartsvinklar och att guidekabeln hjälper till med D.

- Är Automower bra på att följa begränsningskabeln ut? Då skulle man lätt kunna leda den från A till C (eller tvärtom), även utan gudiekabel. Tänker jag rätt?

- Hur bra hittar den hem? Om den inte får tag på guidekabeln, t ex uppe i A eller C, följer den då begränsningskabeln hela vägen runt? Vet den då åt vilket håll det är närmare? :) Tänker så att den inte får slut på batteri, men den kanske har reserv så att den klarar av en omväg.
jag tror att den har tre metoder att hitta till laddstationen. Jag tror att den börjar med att följa en signal från laddstationen om den inte hittar den efter några minuter tar den guidkabeln och om den inte hittar den heller så blir det begränsningskabel. Man kan ställa hur länge den ska leta efter de olika alternativen. Däremot vet jag inte vilket håll den tar om den går på begränsningskabeln. Vår 315x börjar leta sig till laddstationen när där är typ 40% laddning kvar. Jag hade önskat att den klippt lite längre, men det är väl satt så så att den har gått om tid på sig att hitta hem.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
OK, det låter i alla fall som att det är gott om batteri kvar så att den ska kunna hitta hem på något sätt. :)
 
C cergod skrev:
OK, det låter i alla fall som att det är gott om batteri kvar så att den ska kunna hitta hem på något sätt. :)
Jag tror inte att det ska vara något problem
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Hitta hem lär den göra utan problem. Jag använder själv inte begränsningskabeln vare sig ut eller in för min klippare, men den lär inte veta vilket håll som är närmast tillbaka, utan det blir nog slumpmässigt.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hitta hem lär den göra utan problem. Jag använder själv inte begränsningskabeln vare sig ut eller in för min klippare, men den lär inte veta vilket håll som är närmast tillbaka, utan det blir nog slumpmässigt.
Och slumpen är ju att föredra så det inte blir onödigt slitage på mattan
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle göra något sådant här med en 315. Mäta upp startpunkter för A och C längs guiden och sen ställa in dessa startpunkter med utfallsvinklar som gör att klipparen alltid startar uppåt i bild. Det är inte säkert att det behövs, kanske räcker slumpen, men om man upplever att det blir dåligt klippt i tarmarna så skulle jag lösa det så. Och så avsluta guiden inne i D förstås.
[bild]

Edit: motsvarande tanke funkar förstås också om man väljer att ställa klipparen i C.
Jag skulle justera enligt denna bild istället. Ungefär så ligger kabeln hos mig. På detta sätt så har jag två guider hem och en ut. De blå punkterna visar släpp-punkterna och den blå pilen visar hur man backar ut till den yttre kabeln vid start.

Eventuellt att man låter kabeln gå tillbaka till laddstationen direkt efter att den nått gräsmattegränsen till höger i bilden, men att den då följer den mörkgrå ytan tillbaka innan den sedan går ned till D. Även detta ger två guider hem och en ut. (Den lösningen var dock inte möjlig hos mig då jag inte har någon begränsning där)

Schematisk bild som visar kabeldragning för en robotgräsklippare i en trädgård med olika zoner och guider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Så här blir det andra alternativet som nog är ännu bättre (om det går att få till).
Översiktskarta över en trädgård som visar guidning av en kabel med orange linje och blå markeringar för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle justera enligt denna bild istället. Ungefär så ligger kabeln hos mig. På detta sätt så har jag två guider hem och en ut. De blå punkterna visar släpp-punkterna och den blå pilen visar hur man backar ut till den yttre kabeln vid start.

Eventuellt att man låter kabeln gå tillbaka till laddstationen direkt efter att den nått gräsmattegränsen till höger i bilden, men att den då följer den mörkgrå ytan tillbaka innan den sedan går ned till D. Även detta ger två guider hem och en ut. (Den lösningen var dock inte möjlig hos mig då jag inte har någon begränsning där)

[bild]

Edit: Så här blir det andra alternativet som nog är ännu bättre (om det går att få till).
[bild]
Tror du att den kommer att ha problem att hitta hem? Det tror inte jag. Jag tänker mig att guidkabel gör en sväng i område B och sen in i D. Då kommer det att vara lätt att hitta hem från B och D. Det jag ser som risken är att klipparen är i C och ska hitta hem. Så börjar den gå fram och tillbaka mellan långsidorna och den kommer bara väldigt långsamt mot B. Efter ett tag kommer den att leta sig hem via begräsningskabeln och där vet inte jag vad som händer, men det kan ju vara så att om man har otur så går den på "fel" håll så att den måste runda B och D för att hitta hem. Men jag är övertygad om att en 315X har batteri kvar för att klar den hemvägen. Jag kan inte se att din dragning av guidkabel löser "problemet" med C, men jag tänker kanske fel ... För själva klippning så ser GPSn till att alla ytor blir klippta, men det kan nog ta ett tag innan klipparen har mappat upp hela C, men därefter är jag helt övertygad om att det kommer att fungera. Till den här gräsmattan hade jag inte valt en robotklippare utan gps, sen har jag stort förtroende för Husqvarna så jag hade valt en sådan.
 
hlph hlph skrev:
Tror du att den kommer att ha problem att hitta hem? Det tror inte jag. Jag tänker mig att guidkabel gör en sväng i område B och sen in i D. Då kommer det att vara lätt att hitta hem från B och D. Det jag ser som risken är att klipparen är i C och ska hitta hem. Så börjar den gå fram och tillbaka mellan långsidorna och den kommer bara väldigt långsamt mot B. Efter ett tag kommer den att leta sig hem via begräsningskabeln och där vet inte jag vad som händer, men det kan ju vara så att om man har otur så går den på "fel" håll så att den måste runda B och D för att hitta hem. Men jag är övertygad om att en 315X har batteri kvar för att klar den hemvägen. Jag kan inte se att din dragning av guidkabel löser "problemet" med C, men jag tänker kanske fel ... För själva klippning så ser GPSn till att alla ytor blir klippta, men det kan nog ta ett tag innan klipparen har mappat upp hela C, men därefter är jag helt övertygad om att det kommer att fungera. Till den här gräsmattan hade jag inte valt en robotklippare utan gps, sen har jag stort förtroende för Husqvarna så jag hade valt en sådan.
Huskvarnas klippare anpassar svängarna om den studsar för mycket när den skall hem. Den svänger då lite åt gången till dess den kan köra en längre sträcka utan att studsa. Jag har ett par passager där detta är väldigt tydligt när man studerat klipparen under ett par år...

Ibland känner man att man vill gå in och hjälpa den, men den hittar ut efter en stund.

Det stora problemet för klipparen att hitta ut är när ytan ser ut som D. Om den då kör med vänstersväng när den skall ut så kommer den att misslyckas. Kör den med högerscängar så tar den sig ut efter en stund. Åtminstone min klippare väntar länge med att byta riktning på svängarna när den ler tar efter guiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.