E El-Löken66 skrev:
Det där med räckvidden var ju inte bra, det behövs minst en förstärkare per rum i en betonglägenhet. Har du någon länk till den på Ikea, verkar vara ett udda ställe att inhandla dylikt?
De flesta enheter inom ZigBee agerar routrar och därmed så räcker det att man har prylar i alla rum, de skickar sedan vidare till varandra till dess att målpunkten hittats.

Förstärkaren på IKEA:
- https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-signalfoerstaerkare-10400408/
Men den behövs primärt om man skall koppla in en pryl som är långt borta.

Edit: Hur routingen ser ut (förenklat):
- https://thesmartcave.com/wp-content/uploads/2016/09/mesh-network-topology.jpg
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
@pacman42 kan du lista några användbara funktioner till hemautomation samt kostnad för dessa med respektive system?
 
Redigerat:
E El-Löken66 skrev:
@pacman42 kan du lista några användbara funktioner till hemautomation samt kostnad för dessa med respektive system?
- Utebelysning styrd av solens upp/nedgång samt tid. Detta kan du göra med Philips Hue plus en ZigBee-brytare från Kjell. Pris Philips Hue gateway för ca 500kr, bytare 100-500kr (beroende på vart man köper den och vilken tillverkare man väljer).
- automatisk avstängning av belysning i garaget (även toalett och en del andra rum). Hue (500kr, men den köpte du ju redan till utebelysningen), rörelsesensor (100kr på IKEA), brytare (100-500kr).
- Nattbelysning (Hue, som ovan), rörelsesensor, glödlampa (100kr IKEA)
- släckning av rum efter 15-30 minuter där rörelsesensor troligen inte behövs (farstu, tvättstuga, förråd), HUE + brytare (100-500kr).
- temperaturstyrning av element, fläkt eller liknande. Samsung Smartthings gateway (ca 800kr). Temperatursensor (Philips, ca 300kr - innehåller också ljussensor och rörelsesensor). Vägguttag med relä (IKEA 100kr)
- fast installation av temperaturstyrning: Samsung Smartthings gateway (ca 800kr). Temperatursensor (Philips, ca 300kr - innehåller också ljussensor och rörelsesensor). Reläpuck (Xiaomi 300kr)
- automatisk låsning av ytterdörr på kvällen. ZigBee-lås ytterdörr (Danalock 1800kr), Samsung SmartThings gateway (800kr)
- övervakning av stängd ytterdörr- Dörr/fönstersensor (Xiaomi 200kr), Samsung SmartThings gateway (800kr)
- bevattning av trädgårdslandet. IKEA Knycklan ventil (500kr), Samsung SmartThings gateway (800kr)

Några exempel fick du i alla fall.

Jag hade iofs troligen byggt min egen gateway på en Raspberry Pi med en Conbee II USB-sticka för ZigBee för att få full flexibilitet, men Samsung SmartThings är jättebra om man tycker att den räcker till och den är nog det bästa valet för en nybörjare som vill kunna göra avancerade saker med ZigBee.

Edit: Glömde motorvärmaren...
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
@pacman42 har du någon erfarenhet av RaspBee? Jag är väldigt sugen på att testa ett litet zigbee projekt med Raspberryn.
 
G guggen skrev:
@pacman42 har du någon erfarenhet av RaspBee? Jag är väldigt sugen på att testa ett litet zigbee projekt med Raspberryn.
Kör ConBee II istället. Det är vad Internet tycker. Den har jag erfarenhet av och den är bra.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Å andra sidan så kan man köpa en CC2531 USB-pinne för under hundralappen...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
@pacman42 har du någon erfarenhet av RaspBee? Jag är väldigt sugen på att testa ett litet zigbee projekt med Raspberryn.
Jag kör raspbee sedan i höstas, funkar väldigt bra. Jag kör den integrerad med Home Assistant vilket funkar bra.

Hade jag satt upp grejorna idag hade jag nog övervägt ZHA istället; https://www.home-assistant.io/integrations/zha/ och en conbee sticka.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
E
pacman42 pacman42 skrev:
Kör ConBee II istället. Det är vad Internet tycker. Den har jag erfarenhet av och den är bra.
Hej Pacman42, ursäkta alla frågor men vad gör denna ConBee och blir det lika bra som Samsungs lösning?
 
E El-Löken66 skrev:
Hej Pacman42, ursäkta alla frågor men vad gör denna ConBee och blir det lika bra som Samsungs lösning?
Samsung har en färdig gateway, men om man vill bygga en egen gateway så ger ConBee ZigBee-radio.
 
E
pacman42 pacman42 skrev:
Samsung har en färdig gateway, men om man vill bygga en egen gateway så ger ConBee ZigBee-radio.
Som jag ser det blir kostnaden för en ConBee +tasbery Pie samma som för Samsungs gateway. Men då kanske raspberryn kan tänkas vilja nyttjas till annat.
 
E El-Löken66 skrev:
Som jag ser det blir kostnaden för en ConBee +tasbery Pie samma som för Samsungs gateway. Men då kanske raspberryn kan tänkas vilja nyttjas till annat.
Framförallt så har du full koll på mjukvaran om du bygger själv, med Samsung så är du bunden till vad de erbjuder stöd för.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Som jag ser det blir kostnaden för en ConBee +tasbery Pie samma som för Samsungs gateway. Men då kanske raspberryn kan tänkas vilja nyttjas till annat.
Jag gillar o bygga egen mjukvara så jag tänkte ge mig på ett litet styrningsprojekt. Raspberryn är bra för det är helt enkelt en ruskigt lite med fullvuxen dator som man normalt kör tex Linux på. Kollar och köper kanske ett par olika o testar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag gillar o bygga egen mjukvara så jag tänkte ge mig på ett litet styrningsprojekt. Raspberryn är bra för det är helt enkelt en ruskigt lite med fullvuxen dator som man normalt kör tex Linux på. Kollar och köper kanske ett par olika o testar.
Jag har Domoticz på en Raspberry med ConBee II. Även en RFXTRX433 för att hantera gamla Nexaprylar och termometrar.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.