harry73
S Sommartid skrev:
Gå gärna in på fb-gruppen "Stoppa höghastighetsbanan genom Skåne" och logga in och rösta.

[bild]
Nej tack. Jag vill ha höghastighetståg
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nej tack. Jag vill ha höghastighetståg
Vi ligger inom den östliga delen av korridoren, det alternativet som valdes bort av Trafikverket.
Så vi pratade lite om vad det skulle innebära om, mot största sannolikhet, man hade valt den östliga dragningen (svår topografi) och att den hade kommit inpå oss.

Det vore naturligtvis sorligt att (i värsta fall) behöva lämna sin gård, allt man gjort och lagt kärlek i. Men ersättningen vid inlösen är generös och ger möjlighet till en bra nystart någon annanstans. Vore det inte fråga om inlösen kunde vi nästan oavsett accepterat en höghastighetsjärnväg i närområdet. En järnväg bullrar inte konstant, även om det kan förekomma en del trafik. Nybyggda järnvägar har dessutom all möjlighet att byggas bullerdämpade.

Vi har nyligen "blivit med motorväg", utbyggnaden av E22:an har ökat bullret för vår del och vägtrafiken är alla gånger en betydligt högre närmiljöbelastning för alla inblandade. De som bor närmast är helt förstörda av bullret.

Som engagerad i klimat- och miljöfrågan är jag för en utbyggnad av höghastighetsjärnväg. Den rycker undan behovet av klimatförstörande flygtrafik mellan våra tre stora städer. Det är inte bara städerna som gynnas, det är självklart att en sådan järnväg även förkortar restiden från alla orter i länet till destinationerna.

Till syvende och sidst är det dock svårt att säga hur man själv hade tänkt om det hade spetsat till sig till att man skulle få en "pelare på gårdsplan".
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vi ligger inom den östliga delen av korridoren, det alternativet som valdes bort av Trafikverket.
Så vi pratade lite om vad det skulle innebära om, mot största sannolikhet, man hade valt den östliga dragningen (svår topografi) och att den hade kommit inpå oss.

Det vore naturligtvis sorligt att (i värsta fall) behöva lämna sin gård, allt man gjort och lagt kärlek i. Men ersättningen vid inlösen är generös och ger möjlighet till en bra nystart någon annanstans. Vore det inte fråga om inlösen kunde vi nästan oavsett accepterat en höghastighetsjärnväg i närområdet. En järnväg bullrar inte konstant, även om det kan förekomma en del trafik. Nybyggda järnvägar har dessutom all möjlighet att byggas bullerdämpade.

Vi har nyligen "blivit med motorväg", utbyggnaden av E22:an har ökat bullret för vår del och vägtrafiken är alla gånger en betydligt högre närmiljöbelastning för alla inblandade. De som bor närmast är helt förstörda av bullret.

Som engagerad i klimat- och miljöfrågan är jag för en utbyggnad av höghastighetsjärnväg. Den rycker undan behovet av klimatförstörande flygtrafik mellan våra tre stora städer. Det är inte bara städerna som gynnas, det är självklart att en sådan järnväg även förkortar restiden från alla orter i länet till destinationerna.

Till syvende och sidst är det dock svårt att säga hur man själv hade tänkt om det hade spetsat till sig till att man skulle få en "pelare på gårdsplan".
Som fd boende med rv 21 på sovrumssidan och järnvägen på andra sidan kan jag säga att det som störde mest var järnvägen, speciellt kvälls/nattliga godståg kom, värsta var om det var långa och ibland tomma containers som dönade något jävulskt. Lastbilarna störde inte så värst på nätterna trots jag sov 30 meter från vägen och med fönster som läckte värre än durkslaget i skåpet. Det var i såfall stora v8 utan ljuddämpare eller när det var bilträffar.
Trafiken på rälsen var 2 pågatåg i timmen, i med de har möte här i byn så fick man höra ett bromsande tåg och ett accelererande tåg i timmen exkl godståg.

Som jag förstod det så var erbjudandet för inlösen inte så jävla bra, 25% över värdet minus skatten är väl inte bra för den som verkligen vill bo i sitt hus.
Men de får väl erbjuda alla gårdar på hörbart läge enorma bullerplank och nya fönster.

På tal om buller, så en jag känner bor bredvid järnvägen, man kan säga att han kan se alla människor i tåget när de susar förbi.
Trafikverket tvingade honom att byta nya fönster till bullerdämpade. Sen ville de sätta upp sina fula plank mot hans tomt, men där fick han faktiskt valmöjligheten att få bygga själv. Så det blev en hög mur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.