Vad är den stora skillnaden på Z wave och plejd? Vad jag förstår är de inte kompatibla med varandra.
 
Nej, Z-wave kan inte kommunicera direkt till en Plejd, och vice versa.
Plejd använder Bluetooth-teknik, Z-wave är ett radioprotokoll, ursprungligen designat av några danskar, nu ägt av Silicon Labs i USA.
 
  • Gilla
Återvandring
  • Laddar…
Zwave är ett kommunikatoonsprotokoll som ett antal olika prylar använder. Plejd använder Bluetooth och WiFi.
Den största skillnaden är väl att Zwave-prylar behöver en controller att koppla sig till om man inte bara ska ha enkla 1-1-kopplingar, medans T ex Plejd och Shelly kan kan kommunicera via olika molntjänster på internet.
 
  • Gilla
Återvandring
  • Laddar…
E etompau skrev:
Nej, Z-wave kan inte kommunicera direkt till en Plejd, och vice versa.
Plejd använder Bluetooth-teknik, Z-wave är ett radioprotokoll, ursprungligen designat av några danskar, nu ägt av Silicon Labs i USA.
Ok, men vad kan man styra mer än belysning med plejd?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ok, men vad kan man styra mer än belysning med plejd?
Grejor som går på ström.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ok, men vad kan man styra mer än belysning med plejd?
Plejd är en tillverkare av prylar med ett ganska snävt utbud. I princip kan man dimma lampor och slå av/på andra prylar.
Zwave är en standard som flera hundra tillverkare följer. Det finns massor av olika prylar t ex olika givare för temperatur, fukt, co2, el, brand, etc och en massa olika brytare dimmers, etc. Nackdelen är just att det är så spretigt och stort så man behöver lägga ner en del tid själv för att få ihop allt eller betala lite extra för en viss tillverkares 'färdiga' systemem. T ex fibaro.
 
  • Gilla
Återvandring
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad är den stora skillnaden på Z wave och plejd? Vad jag förstår är de inte kompatibla med varandra.
Jag ringde upp Plejd och snackade med en lirare om det var möjligt att bara använda Plejd systemet lokalt på sitt LAN utan inblandning av den vanliga cloud/server smörjan som kräver registrering av konto och inloggning på motsvarande servrar - den trevliga killen sa att det tyvärr inte är möjligt ens med deras gateway installerad.
Jag förstår inte vitsen med att ett kommando från din mobil skall skickas till gatewayen sedan till plejds servrar och sen tillbaka till gatewayen och sen till dimmern - helt onödigt och skapar bara latens.
Varför bygger man ett system på detta sätt - det borde ju kosta för plejd att köra dessa servrar hela tiden som skall ombesörja kommunikationen.
Vad händer om dessa servrar går ner och du inte är inom bluetooth range?
Alla routers idag innehåller en simpel hårdvarustödd VPN som man kan aktivera och på så sätt styra sina dimmers om man är utanför sitt LAN ändå, så vad vitsen med plejds servrar i detta fall är vet jag ej.
Kan någon förklara för mig denna cloud corona?
Mvh Peter Liljedahl
 
  • Gilla
  • Haha
Rowny och 1 till
  • Laddar…
E
Dessa grejer är heelt ute, nu är det ZigBee som gäller, det har till och med Schneider saft.
@pacman42 kanske kan fylla i lite om skillberadnra mellan Z och Z?
 
E El-Löken66 skrev:
Dessa grejer är heelt ute, nu är det ZigBee som gäller, det har till och med Schneider saft.
@pacman42 kanske kan fylla i lite om skillberadnra mellan Z och Z?
Det finns andra som skrivit bra jämförelser mellan teknikerna:
https://thesmartcave.com/z-wave-vs-zigbee-home-automation/

Jag kommer dock till slutsatsen att ZigBee kommer att bli bättre (åtminstone så pass mycket billigare att det styr mot bättre) än Z-wave över tid.
 
  • Gilla
Återvandring
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Dessa grejer är heelt ute, nu är det ZigBee som gäller, det har till och med Schneider saft.
@pacman42 kanske kan fylla i lite om skillberadnra mellan Z och Z?
Jag vill ha lite av Schneiders saft, men då måste man ha Zigbee ju.
 
  • Wow
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Å Återvandring skrev:
Alla routers idag innehåller en simpel hårdvarustödd VPN som man kan aktivera och på så sätt styra sina dimmers om man är utanför sitt LAN ändå, så vad vitsen med plejds servrar i detta fall är vet jag ej.
Vitsen med Plejd är att en normalbegåvad Svensson kan hantera det.

Problemet med den inbyggda VPN-servern i routern är att inte ens en promille av befolkningen kan hantera tekniken.
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
E
Å Återvandring skrev:
Jag vill ha lite av Schneiders saft, men då måste man ha Zigbee ju.
Nu har jag läst artikeln och det verkar inte som att ZigBee fungerar. Det var synd.
 
  • Gilla
Återvandring
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vitsen med Plejd är att en normalbegåvad Svensson kan hantera det.

Problemet med den inbyggda VPN-servern i routern är att inte ens en promille av befolkningen kan hantera tekniken.
Och problemet med det som hamnar i molnet är att de som har ansvar för säkerheten oftast inte klarar av att upprätthålla den. Jag litar inte på dessa tjänster för det som går in i mitt hem.
 
  • Gilla
Återvandring
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nu har jag läst artikeln och det verkar inte som att ZigBee fungerar. Det var synd.
Vad är problemet?
Räckvidden? --> Det finns förstärkare för en hundralapp på IKEA.
Kompatibilitet? --> Det är bara ett problem om man köper en förintegrerad gateway (exempelvis från IKEA), köper man en bra Gateway (eller bygger själv) är inte detta ett problem.
Något annat?
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
E
pacman42 pacman42 skrev:
Vad är problemet?
Räckvidden? --> Det finns förstärkare för en hundralapp på IKEA.
Kompatibilitet? --> Det är bara ett problem om man köper en förintegrerad gateway (exempelvis från IKEA), köper man en bra Gateway (eller bygger själv) är inte detta ett problem.
Något annat?
Det där med räckvidden var ju inte bra, det behövs minst en förstärkare per rum i en betonglägenhet. Har du någon länk till den på Ikea, verkar vara ett udda ställe att inhandla dylikt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.