Hörde av en byggare att man vid nybygge brukar lägga in dubbel golvvärme, vattenburen golvvärme över hela huset och sedan ovanpå detta en elslinga i badrummen. Är detta det normala?
 
Antagligen beror det på att man inte har nån vattenburen värme på sommaren men ändå vill ha det lite mysigt i badrummet.
 
jag föredrar lösningar där man kan köra den vaenburna golv värmen även på sommaren.
 
CarMan skrev:
jag föredrar lösningar där man kan köra den vaenburna golv värmen även på sommaren.
Jag håller med, men den normala villaägaren har inte kunskapen.
Man får ju mecka lite med sin pump/anläggning för att få det att fungera. Du vet sommar drift = ingen värme drift.

Min pump vägrade göra värme om det är över 17grC, står nu på 30grC. Endast golvslingan i badrummet idrift (den enda gången det är bra med rumstermostater ;D)
Jag nöjer mig med den värmeskvätt som kommer ut i systemet efter vv-beredning(växelventil, flytande kondensering), vill man ha lite högre komfort än så måste man ju troligen in och justera framledningskurvan lite också.
 
Så ni menar alltså att har man bara kunskapen så behöver man inte lägga nån elslinga i badrumsgolvet?
 
effo skrev:
Så ni menar alltså att har man bara kunskapen så behöver man inte lägga nån elslinga i badrumsgolvet?
lite kunskap & beroende på värmekällla kan man behöva komlitera enläggningen lite.
 
Hmm...med vattenburen golvärme får man iofs aldrig den högtempererade komfortvärme som elslingor ger. Jag märkte det i helgen när jag var hos svärmor/svärfar. Dom hade riktigt varmt och skönt på badrumsgolvet, så varmt har jag inte hemma vid max temp på framledningen.
 
Om du kör varmt vatten i golvvärmeslingan så är det klart att du kan få ett lika varmt golv som med elgolvvärme.
 
ja vist kan man få så varmt så det inte går att gå på golvet, men varför vill man det?
för mig så tycker jag att mans ska ligga på den nivårn så golvet inte käns kallt, det är perfekt. inte kul att frysa när man lämnar golvet med "förvarm" golv värme & måste stå på golvet utan värme...
 
Mitt inlägg syftade endast till att klargöra att hur varmt ett golv blir beror inte på om man har elsingor eller vattenburen golvvärme. Klart man inte vill ha stekhett golv, men jag kan hålla med om att det komfortmässigt är mysigare med ett något varmare badrumsgolv än golv i övriga huset.
 
W
Helt klart enklare med en el-slinga för sommarvärme samt om man vill ha varmare i badrummet än på övriga golv. Man slipper allt med att ställa om termostater, vrida vred etc. Ångrar grymt att vi missade detta i ett av våra badrum (har det så i det ena och det e kanon). Skulle absolut lägga in båda sorterna om jag nu prompt ville ha vattenburen i badrummet (e det stor så e det nästan ett måste annars blir det lite dyrt med elen).
Allt blir så grymt mycket enklare med en extra el slinga. Klart det går med endast vatten men varför krångla till det så förbannat.
 
Wester skrev:
Helt klart enklare med en el-slinga för sommarvärme samt om man vill ha varmare i badrummet än på övriga golv. Man slipper allt med att ställa om termostater, vrida vred etc. Ångrar grymt att vi missade detta i ett av våra badrum (har det så i det ena och det e kanon). Skulle absolut lägga in båda sorterna om jag nu prompt ville ha vattenburen i badrummet (e det stor så e det nästan ett måste annars blir det lite dyrt med elen).
Allt blir så grymt mycket enklare med en extra el slinga. Klart det går med endast vatten men varför krångla till det så förbannat.
ställa om termostater??? du vill väll ha lika varmt hela tiden?
 
W
Det var slarvit skrivet kanske men poängen jag ville göra är att du aktivt måste hålla på och fixa med saker för att få det att funka bra. Det e klar man kan lura pannan under sommaren det e ju inget men det är ju bara när allt annat inte kräver värme.
I mitt fall tex så har jag så överdimensionerade radiatorer (för att få ner framlednings temp och därmed bätre verkningsgrad) att golven i badet måste få minst 5 graders högre temp på vattnet för att det ska vara OK. Det ställer till grymma problem. Även om du nu har golvvärme i hela huset och vill ha högre temp i badrummen så blir det problem. Det mesta går att fixa men det e onödigt bökigt i många fall, och man behöver aktivt göra något beroende på årstiderna. Ofta blir det heller inte helt perfekt, det är och förblir en nödlösning)
I det bad jag har el och vatten golvvärme så tar bara elen över när vattnet inte håller tillräckligt hög temp för att få golvet så varmt jag vill. Behöver aldrig göra något, samma temp hela året. Helt kanon.
I det andra badet jag har med bara vatten golvvärme så måste man stänga slingor och lura pumpen. Klart onödigt.
El golv kostar inte många kronor när du ändå river i golven och den lilla el det drar betalar jag gjärna för att få den optimala komforten på golvet året runt.
 
effo skrev:
Hörde av en byggare att man vid nybygge brukar lägga in dubbel golvvärme, vattenburen golvvärme över hela huset och sedan ovanpå detta en elslinga i badrummen. Är detta det normala?
Att man gör på det viset är för att golvvärme pump är på 140-250W bara för att pumpa runt vattnet i ett golvvärmesystem.. 140 W gör 3360 W/dygn o ger ingen värme.. ::)
 
Hmm vi är nog värst. Har tre golvvärmesystem i vissa rum ;D Ha ha. När vi gjöt grunden gjöt vi in en enkelt "utslängd" elslinga (kostade ca 3000kr enligt grundläggaren) i hela plattan på ca 3000W för att ha under byggtiden. Vi slog då på denna värme en vecka innan huset kom. När då presenningarna lyftes bort var den torr och fin på ytan. Sen stod den på under hela byggtiden (Jan-Apr) då torkde golvet upp direkt då byggarna sprang ut och in. ytterliagre en fördel var att vi behöve inte ha en enda byggfläkt under byggtiden. Den slingan finns ju kvar fortfarande och går att använda som "nöduppvärmning" om den vanliga frånluftsvärmepumpen pajar.

Sen har vi vanlig vattenburen golvvärme i hela plattan

Dessutom extra elslingor där vi lagt klinker. Dvs badrum, hallen innanför ytterdörren och tvättstugan.

Angående normal vattenburen golvvärme ingjuten i plattan och elslingor i efterhand så är det ju ganska stor skillnad hur ytligt de ligger vilket kanske kan påverka hur man pplever värmen.




 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.