Hej,

jag funderar på att köpa en robotgräsklippare. Ibland är jag borta hemifrån i längre perioder. Robotgräsklipparen behöver komma åt hela gräsmattan. Den får inte fastna någonstans, inte missa delar av gräsmattan och inte snubbla utanför slingan.

Gräsytan är cirka 600-700 kvadratmeter, men jag funderar på exempelvis en Husqvarna 315X. Den klarar större yta och behöver förhoppningsvis inte köra hela tiden. Den har fjärråtkomst så att jag kan hålla koll på den. Den påstås ha något som heter GPS-stöd för navigering. Men jag är öppen för andra märken också. Gärna billigare.

Information:

Mörkgrå yta är hinder som roboten inte kan passera, t ex altan, mur, plantering, osv.

Grön yta är gräsmattan. Tomten är lätt sluttande, men inga direkta hinder förutom några fruktträd i område B, samt en del smala passager.

Frågor:

R = planerad laddningsstation

  • Klarar/hittar en robotgräsklippare att komma högst upp i område A och C? Område C är cirka 25 meter avlångt, bredden varierar mellan 3 och 4,5 meter. Område A (från bokstaven och uppåt) är cirka 6-7 meter, på smalaste stället cirka 1 meter, och upp till 2 meter.

  • Hittar en robotgräsklippare överhuvudtaget att komma ner till område D? Passagen är exakt 1 meter bred. Området är kanske 6x6 meter.

Jag vet att det finns EN guidekabel, men jag vet inte hur jag kan lägga den på bäst sätt. Om jag drar den ner till D så tänker jag att roboten kanske inte hittar högst upp i område A och C.

Översiktsbild av en tomt med gräsytor och hinder för planering av robotgräsklippare, markerat med områden A, B, C, D och R.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingången till område D är väl det som kan bli problem. Ska du vara säker på att den tar sig in genom passagen bör det dras ner en guidekabel.

Övriga ytor lär täckas via "slumpprincipen".

GSP-funktionen i HQ-klippare bygger upp en kartbild som sedan används för att leda klipparen till alla område. Dock används ej GPS under klippfasen.
 
  • Gilla
cergod och 1 till
  • Laddar…
430x har väl 3 guidekablar tror jag. Det kan vara ett alternativ. Guide behövs definitivt till zon d.

Fördelen med att köpa Husqvarna är att du sannolikt går till en lokal åf. Ring och fråga om de kan komma och titta.
 
  • Gilla
cergod och 1 till
  • Laddar…
Inga problem alls, men du behöver en klippare med 2st guider för att vara säker. En till D och en längst in på C. GPS-navigering är skit enligt mig, testat under långa perioder på min komplex tomt med en 430X.

Du får lätta på kravet "Den får inte fastna någonstans, inte missa delar av gräsmattan och inte snubbla utanför slingan.". Roboten är en dum, blind robot. Den kommer fastna, köra utanför slingan m m någon gång. Har du en platt tomt utan konstigheter lär det inte hända så ofta. Men jag skulle inte räkna med 1-2 månader utan att den fastnar och manuellt behöver lyftas.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Minns jag fel nu.. Eller kan man inte välj att roboten ska slumpvis följa guidekabeln eller starta direkt från basenheten?
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
HQ-klippare kan även använda beg.kabeln för ut och hemgång. Det kan vara ett alternativ. Dock är det ett ineffektivt sätt, guidekabel är att föredra.

Startpunkter längs kablar i m och hur många % som klipparen ska välja dessa kan programmeras.

ArWos förslag med en lokal åf är bra. De har normalt erfarenheten av många installationer och kan snabbt kolla din tomt och dess förutsättningar.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Tack för alla svar allihopa! Det hjälper mig att ni delar med er av era erfarenheter.

Att den inte får fastna någonstans är en målbild. Jag tänker mest att den inte har lätt för att fastna varannan dag, för då fungerar det inte i praktiken. Råkar den fastna varannan eller tredje vecka så kan jag alltid be en granne eller bekant att lyfta tillbaka den (när jag inte är hemma).

En robotgräsklippare med två guidekablar känns lite utanför budget, men får givetvis fundera på det också.

Vad är "GPS-stödd navigering" till för egentligen? Jag hade hoppats att det innebar att robotgräsklipparen hade lättare för att hitta till olika avkrokar, t ex område C och D, men så verkar inte fallet?
 
GPS-funktion bygger som sagt upp en kartbild över tomten, det sker under klippning och då den når ut till alla område. Detta kan ta dagar innan kartan är klar

Därefter kan den använda kartbilden för att säkerställa att den når ut och klipper alla område. Funktionen styr/tvingar ut klipparen under pågående klippning till specifika område och åsidosätter då den slumpmässig körning för ett kort ögonblick.
GPS:en är inte involverad i klippfasen för att ex. undvika tomtgränser etc.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Jag funderar också på om en annan placering av laddningsstationen skulle innebära att jag kan vara "säker" att klara mig med en guidekabel. Även om jag förstår att den kanske hittar till A och C slumpmässigt utan guidekabel.

Dock är nedan placering sämre då gatan går strax utanför tomten. Tänker på stöldrisken, men den kanske inte är stor. Vet inte hur eftertraktade dessa rackare är att stjäla. Första placeringen är mot granntomten, är inte synligt från gatan. Å andra sidan rör ju sig roboten överallt och visar sig ändå...

Planritning över en tomt med markerade områden A, B, C, D och en laddstation vid R; blå linje representerar en guidekabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack också för tipset att en lokal ÅF kanske kan hjälpa till med planering. Jag har dock inte kommit så lånt. Är mest i startgroparna där jag funderar på om en robot kan lösa min gräsmatta på ett bra sätt.
 
E etompau skrev:
GPS-funktion bygger som sagt upp en kartbild över tomten, det sker under klippning och då den når ut till alla område. Detta kan ta dagar innan kartan är klar

Därefter kan den använda kartbilden för att säkerställa att den når ut och klipper alla område. Funktionen styr/tvingar ut klipparen under pågående klippning till specifika område och åsidosätter då den slumpmässig körning för ett kort ögonblick.
GPS:en är inte involverad i klippfasen för att ex. undvika tomtgränser etc.
Aha, men då kanske den skulle kunna hjälpa till att nå avkrokarna A och C ändå om den inte varit där på länge? Efter att den väl har "ritat upp" hela tomten. Och så hjälper jag till med en guidekabel rakt ner till D från första placeringen av R. Men sen vet jag att guidekabeln också hjälper till att den hittar laddningsstationen så min andra placering uppe i C kanske ändå är bättre. Då har roboten ganska nära till guidekabeln överallt på tomten.

Jag tänker lite högt, ursäkta om jag "svamlar". :)
 
Ja pos C blir en bättre plats för klipparen.
Skulle säga att det inte behövs någon GPS-assistans för att få detta till att fungera.

Som alternativ till HQ så finns Gardena som i mångt och mycket bygger på HQ-teknik, dock något nedskalat i finesser och då lägre pris, men har istället sitt "smart-system" som ger en del fjärrstyrningsfunktioner.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Jag tolkade det först som att det även lutade? Om det inte gör det borde det inte vara några problem. Du kan leda den till B och D med guide, till C genom att följa begr kabeln åt höger och A genom samma till vänster. Den smala delen av A kan säkert krångla lite. Till C hittar den nog slumpmässigt men det skadar väl inte att sätta att den ska åka dit 5% av starterna eller något liknande. Som sagt, är det platt så är det knappast ett problem. Den kanske behöver hjälp ibland när det är under 2 meter brett bara.

Inser att jag själv nog borde leda om min guidekabel då jag anslutit en tidigare separat zon till resten av gräsmattan... Då har jag något mer att göra när barnen sover under föräldraledigheten .
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
A ArWo skrev:
Jag tolkade det först som att det även lutade? Om det inte gör det borde det inte vara några problem. Du kan leda den till B och D med guide, till C genom att följa begr kabeln åt höger och A genom samma till vänster. Den smala delen av A kan säkert krångla lite. Till C hittar den nog slumpmässigt men det skadar väl inte att sätta att den ska åka dit 5% av starterna eller något liknande. Som sagt, är det platt så är det knappast ett problem. Den kanske behöver hjälp ibland när det är under 2 meter brett bara.

Inser att jag själv nog borde leda om min guidekabel då jag anslutit en tidigare separat zon till resten av gräsmattan... Då har jag något mer att göra när barnen sover under föräldraledigheten .
Hej ArWo! Gällande dina exempel: Är det med utgångspunkt från mitt första exempel? Dvs laddningsstation i område A.

Tomten lutar men det är inga extrema lutningar. Jag var nyss ute och mätte med en laseravståndsmätare som också mäter lutning, genom att lägga den på en cirka en meter lång rak planka.

Den smala passagen ner till område D lutar cirka 15 grader. Sedan finns det några liknande lutningar 12-15 grader i de avlånga områdena A och C, men största delen av områdena A och C lutar mindre än 10 grader. Område D är helt plant. Område B lutar inte mer än 5-6 grader. Om jag förstått rätt är 15 grader ungefär 30%, och 10 grader är cirka 20%.

Jag hittade tråden här på Byggahus om Automower 310/315 och läser att flera haft problem att få roboten att följa begränsningsslingan åt sidorna, men även gudiekabeln ibland. Men tråden är från 2014, det kanske var barnsjukdomar med de klipparna?
 
E etompau skrev:
Ja pos C blir en bättre plats för klipparen.
Skulle säga att det inte behövs någon GPS-assistans för att få detta till att fungera.

Som alternativ till HQ så finns Gardena som i mångt och mycket bygger på HQ-teknik, dock något nedskalat i finesser och då lägre pris, men har istället sitt "smart-system" som ger en del fjärrstyrningsfunktioner.
Tack för tipset om Gardena. Jag får kolla upp det. Mitt krav är att robotgräsklipparen klarar tomten och att den går att övervaka/styra när jag inte är hemma. Men jag har en känsla att de "billiga" inte är att lita på, även om jag är medveten att så alltid inte är fallet. Nu räknar jag iofs inte Gardena till de billiga, kanske mer till mellansegmentet.
 
  • Gilla
SamuelAD
  • Laddar…
Vi har en 315x. Jag är väldigt nöjd med den. Den har nog bara fastnat en eller två gånger för oss. Dock har vi en enklare trädgård. Det jag känner är att om man inte vill ha i gång den dygnet runt och inte heller när barnen är ute och leker så är våra enkla 500 m2 vad den klarar. Den har ungefär lika lång laddtid som gångtid. Pappa har 5 st 430x och 1 st 450x, en av dem går på en gräsmatta med mycket mer komplex form och den fixar det galant. Jag vet att 430x är betydligt dyrare, men jag hade tittat på den nya 415x frågan är om inte den ersatt 315x. Pappas 450x har gått 5000 timmar utan några reperationer eller andra fel, så nog har de bra kvalitet. De andra har gått lite mindre, men där har inte heller varit några problem
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.