Heij83
Jag börjar planera för en trappa i nya huset och funderar på att göra den själv, hoppas med det att kunna komma ner under 20 000:- istället för 80 som trapptillberkaren vill ha. Dessutom så hade det varit kul att göra den själv.
Nu behöver jag inputs på mina tankar hur den ska konstrueras.
Trappan ska vara stängd.
Tänker mig att tillverka vagnstycken i konstruktionsplaywood 2st 21mm som skruvlimmas för att nå en tjocklek på 42mm.
Tänker att dessa skivor ska få stå på golvet, självklart ska dom även skruvas i väggen. Ovansidan sågar jag så den följer trappstegen.
Planstegen tänker jag min tillverka i stavlimmad ek 30mm, framtill undersida skruvlimmas en regel för extra stabilitet och infästning för sättsteget.
På playwooden skruvlimmar jag dit reglar för att bära planstegen.

vad är bra och vad är riskerna med denna konstruktion?
 
  • Arkitektritning av en spiraltrappa i en entrehall med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför plywood? Varför inte limfog i furu eller i värsta fall limträbalk i gran?

I en stängd trapp kan du nog strunta i en regel och skruva sättstegen i planstegen. Fräsa ett spår i plansteget över, skruva. Glöm inte att hyvla den konvex om du inte älskar knarr.

Använd ett ritprogram för att göra ritningen. Då är det enkelt och gå in och ta alla mått.
 
Heij83
katos katos skrev:
Varför plywood? Varför inte limfog i furu eller i värsta fall limträbalk i gran?

I en stängd trapp kan du nog strunta i en regel och skruva sättstegen i planstegen. Fräsa ett spår i plansteget över, skruva. Glöm inte att hyvla den konvex om du inte älskar knarr.

Använd ett ritprogram för att göra ritningen. Då är det enkelt och gå in och ta alla mått.
Plywood tänkte jag ha hela vägen ner till golvet för att underlätta både tillverkning och montering borde även bli billigare.?
Dessutom så måste väl limträbalken vara ganska tjock för att klara såga ut böjningen då det är en L-trappa?

Jag är med på det konvexa sättsteget och urfräsningen, tänker du dig att skruva sättsteget i bakkant av plansteget?
Jag har inte tillgång till rit program om inte sketchup räcker :thinking:
 
Var det 80 för trappan du ritat, inkl handledare, steg i Ek mm? Isf skulle jag slå till innan de inser att de räknat fel.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag pröjsade 14k för en U-trapp 1992 och 11k för en trapp som var lite svängd 2002.
20k är taget givet att det är en duktig trappsnickare som kan sin sak.
Kolla referenserna först och skriv avtal, ja har du hängt här kan du drillen ;-)

Annars låter din plan lysande, och jag tycker du ska skruva reglar under stegen så de blir stadiga och var inte rädd för att ta i.
Trappnosar i ek har jag med, snyggt och hållbart.

Lycka till med trappen :)

/W
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Angående limträbalken så kan du limma det du sågar bort på undersidan på översidan för att spara material. Tror du kommer få svårt att gå en bra finish på ovansidan av plywooden.

Ska du ändå bygga själv så tycker jag du ska kosta på dig bra material.
40mm helstav limfog och vangstycke i furu.
Du sparar så mycket pengar ändå.

ja skruva sättstegen i bakkant på planstegen.

sketchup fungerar bra.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
30 mm ekskiva låter rätt tunnt utan något stöd för planstegen.
 
Ett tips när du ska rita upp på vangstyckena är att lägga ut två skivor i 16mm mdf bredvid varandra. Dit kan du överföra din digitala ritning skala 1.:1 över vangstegen. Rita in toppen av planstegen som linjer över båda arken.

Mdfen kan du använda som fräsmall när du ska fräsa vangstyckena när du inte behöver dom till ritning längre.

jag tror logosol har en videosamling på sin youtube kanal som är bra.


alla mått
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
R Robert-san01 skrev:
Var det 80 för trappan du ritat, inkl handledare, steg i Ek mm? Isf skulle jag slå till innan de inser att de räknat fel.
Tror inte handledare är med, kanske är så att det är ett bra pris men jag vill gärna göra den själv och kan jag få den billigare så är det bara bra.
 
Heij83
Måste bara uppdatera hur det gått.

Vagnstyckena tillverkades i dubbla lager 21mm plywood, skruvlimmade om lott.
Konstruktion av trätrappsteg med plywood och synligt spik och snöre som hjälpmedel för uppmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av en trätrappa, visar vagnstycken i plywood och markerade stegpositioner på reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom på en snilleblixt hur man mäter ut stegen i svängen.
Innerkant har jag koll på vart jag ville ha steget. Sätter där en spik och fäster ett snöre, på andra sidan drar jag ett streck på samma höjd, då kan man känna in vart det blir bra att avsluta steget i ytterkant.
Gör man samma procedur med alla sneda steg så får man en bra uppfattning om stegen och tappans form.

Plamstegen vilar på reglar 45*70
Byggplats med oavslutad trätrappa i sväng, verktyg och plywood på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappkonstruktion i plywood med utmarkerade steg och verktyg i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde sen plansteg i 9mm plywood för att använda som mall innan sågen sätts i ekskivan.
Hittills får jag säga att jag är riktigt nöjd.
Trappa under konstruktion med plywoodsteg och markerade mätningar mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En halvfärdig trätrappa under konstruktion i en byggmiljö med verktyg synligt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kapten_krok och 6 till
  • Laddar…
S
Gånglinjen ser lite lustig ut i den nedre delen efter svängen. Är det inte snubbelrisk där?
Kan du inte minska ner trappans bredd där så att du får till linjen. Ritningen visar en stor trappa men din ser ut att vara en halv våning?

Överväg att fräsa in planstegen i vangstycken så får du en bättre konstruktion.
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Heij83
S sinuslinus skrev:
Gånglinjen ser lite lustig ut i den nedre delen efter svängen. Är det inte snubbelrisk där?
Kan du inte minska ner trappans bredd där så att du får till linjen. Ritningen visar en stor trappa men din ser ut att vara en halv våning?

Överväg att fräsa in planstegen i vangstycken så får du en bättre konstruktion.
Gånglinjen Blir lite lustig då facket jag vill ha i den i har dessa proportioner, men den är faktiskt riktigt skön att gå i.
Fräsa i stegen i vagnstyckena är för sent, kanske i nästa trappa men då den ska vara stängd med sättsteg så kvittar det lite hur det ser ut under.

Det stämmer att det inte är trappan på bilden, eller rättare sagt så ser du denna trappa i nederkant på bilden, den är till ett halvplan. Tanken var att lära sig på denna innan jag går på den stora, inte lika mycket pengar om det blir galet och den är mattare att hantera.
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Heij83
Planstegen på plats.
Det nedersta får vänta då jag inte hade tillräckligt lång skiva, saknades 5cm :mad:
Trappan är för övrigt riktigt skön att gå i.
 
  • Trappa under konstruktion med nylagda träplansteg, nedersta steget saknas, omgivet av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa under konstruktion med nästan alla trästeg på plats, det nedersta steget saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hobbyjansson och 5 till
  • Laddar…
Heij83
Nu är trappan till andra våningen nästan klar.
Målning och sättsteg kvar.

Steg 1
Limma ihop skivorna om lott och grovsåga
Ofärdig trätrappa under konstruktion med synliga stommur och plywood, samt verktyg och nivåinstrument på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Steg 2
Mäta ut stegen med hjälp av snören.
Fungerar väldigt bra. (Svårt att se, klicka upp bilden)
Plywood med måtten och konturerna av en trappa inritade med rosa snören och spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdig trappkonstruktion i plywood med utmarkerade steg och linjalteknik under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Steg 3
När alla stegen är markerade satte jag en spik där kanten på varje steg var, sen var det enkelt att lägga ett vattenpass ovanpå spikarna för att få snygga konturer som följer stegen.
Därefter såga efter linjen
Halvfärdig trätrappa under konstruktion med reglar och grovsågade plywoodsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Steg 4
Jag valde att ha reglar som planstegen ska vila på.
Är man skickligare så kanske man kan fräsa in stegen, men där är inte jag.
Halvfärdig trätrappa i byggprocess med oslipade steg och synliga reglar mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Steg 5
Såga till stegen i Plywood (mycket billigare att göra fel än med ekskivan) behöver man justera så är det bara att såga till en ny skiva.
Litet tips för att få dom svängda stegen bra.
Mät bredden på hålet och såga en skiva som är lika lång på bägge sidor (en fyrkantig) lägg den på plats och gör en markering på skivan vart stegets alla hörn är. Ta ner skivan och såga, då ska du ha ett steg som passar fint.

Halvfärdig trätrappa i plywood med markerade steg och synliga reglar, ännu ej målad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa under konstruktion med oavslutad målning och plywoodsteg utan sättsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Steg 6
Använda plywood mallarna för att göra planstegen.
Ofärdig trappa i trä under konstruktion inomhus med synliga verktyg och märkningar för mått och steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggd trätrappa under konstruktion med oslipade plywoodsteg och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas att min beskrivning kan vara till hjälp för någon som vill ha tips på hur man ganska enkelt kan bygga sig en snygg trappa för en rimlig peng. Dessa två trappor går på strax omkring 20 000:- totalt, det dyra är planstegen i ek.

Kvar är målning och sättsteg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hobbyjansson och 9 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt jobbat. Ska bli kul att se det färdiga resultatet.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.