H
hlph hlph skrev:
Jag tror inte att man kan jämföra de maskinerna med en Volvo. Listpriset enligt tidningen ATL är 550000 kr, (om man vill ha en eldriven kostar den 800000 kr). Jag har aldrig köpt någon grävmaskin, jag förmodar att man får en heldel rabatter men det tillkommer säkert en del "nödvändiga" tillbehör också. Så en halv miljon + moms är nog inte helt fel
419000 men dock med rototilt.
Det köpte inte vi, kan man dra av fort 70-100000.
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/ny_volvo_ecr25d_rototilt_steelwrist_x04_skopor/93616416

Tror vi skulle få ge 75000 för det till den vi köpte.

som sagt gav vi 289000 med kärra och 2 skopor.
Dock köpte vi ytterligare 7 grävmaskiner och 6 hjullastare
 
Kan jag gräva ner slang från lps brunn och vattenslang 400 m över min mark till kommunalt avlopp, en meter djupt.
Funkar en 1.5 -2 tons minigrävare för denna grävning. Grävhålet bör vara så brett så en person kan gå nere i hålet och lägga slangarna rätt.,40-50 cm bred.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Andrahandsvärdet beror ju på att marknaden blir bra mycket mindre då dom flesta grävare säljs till företag och en företagare ser nog till att maskinen har ce märke och intyg.
Jo, men om maskinen nu är momssmittad så kommer företag ändå dra sig för att köpa den. Då återstår privatpersoner, en grupp som är betydligt mer priskänslig, och dessutom i mångt och mycket saknar expertis.

Cheesen Cheesen skrev:
Arbetsmiljöverket är relevant för dig när du säljer maskinen och står som importör, då är det du som är ansvarig för att maskinen uppfyller standard enligt CE-märkningens intyg. M.a.o så kan du bli ansvarig för arbetsmiljöproblem som uppstår på din importerade maskin efter att du har sålt den till Bennys gräv och last. Inte lika kul när Benny tappat skopan i huvudet på spadgubben och ditt ce-intyg granskas.
Nu är du ute och cyklar. Jag har läst maskindirektivet och så här står det:

1.Innan en maskin släpps ut på marknaden och/eller tas i drift skall tillverkaren eller dennes befullmäktigade representant
a) säkerställa att den uppfyller de tillämpliga grundläggande hälso- och säkerhetskrav som anges i bilaga I,
b) säkerställa att den tekniska dokumentation som anges i avsnitt A i bilaga VII är tillgänglig,
c) särskilt tillhandahålla all nödvändig information, t.ex. bruks-anvisning,
d) genomföra passande förfaranden för bedömning av överensstämmelse i enlighet med artikel 12,
e) upprätta en EG-försäkran om överensstämmelse i enlighet med avsnitt A i del 1 i bilaga II och säkerställa att denna försäkran medföljer maskinen,
f) anbringa CE-märkning i enlighet med artikel 16
Definitionen av befullmäktigad representant:

befullmäktigad representant: en fysisk eller juridisk person som är etablerad i gemenskapen och som erhållit skriftlig fullmakt av tillverkaren att i dennes namn uppfylla samtliga eller en del av de skyldigheter och formalia som följer av detta direktiv.
Jag skulle aldrig ta på mig att uppfylla CE-direktivet för en kinesisk tillverkare genom en fullmakt (eller på något annat sätt).
 
AXS
Kommer vara horribelt jobb med så liten skopa.

Kanske ändar mig, köp inget. Ta istället in någon som gör det. En bra grävare är så sjukt snabb på sådana jobb, snygga kanter får du på köpet.
 
  • Gilla
Skåjonas
  • Laddar…
T Trelleborgbyggaren skrev:
Kan jag gräva ner slang från lps brunn och vattenslang 400 m över min mark till kommunalt avlopp, en meter djupt.
Funkar en 1.5 -2 tons minigrävare för denna grävning. Grävhålet bör vara så brett så en person kan gå nere i hålet och lägga slangarna rätt.,40-50 cm bred.
Det beror ju på markförhållandena, men det borde inte vara några problem med en 2-tonnare. Jag har själv grävt ner 150 m vattenledning med en 1,5-tonnare i stenig mark och det gick bra. Är det bara det du ska ha den till så hade jag dock hyrt istället för att köpa. Brukar kosta ca 2000:- dygnet.
 
H
Så långt så behöver du en maskin som är mer effektivt om du inte har massa tid över.
Men visst det går.

grävde pool med min maskin, tog tid att skotta 50-60 kubik men det gick.
2 m djupt grävde jag då, så fick jag dock larva bort massan jag grävde upp
 
M mackan_kal skrev:
Skulle alla dar i veckan köpa en begagnad kvalitetsmaskin och sen sälja den när du är klar. Tyvärr förlorar man ju momsen då (om man är privatperson) men det gäller ju även en ny maskin.

Jag skulle satsa på att avtala ett längre hyreskontrakt. Du bör få ner dygnshyran rejält sålänge du även avtalar om ett tak på driftstimmarna.
Då kan du även lägga upp så du har en grävmaskin vid grävningen och en kompaktlastare vid återfyllnad om det underlättar på din tomt (hjullastaren ärycket snabbare och tar större volymer än grävmaskinen)

Oavsett så ska du absolut inte gå på en 1-romare. De skakar och hoppar för minsta lilla och framförallt sitter ofast spakarna framför föraren vilket är totalt värdelöst. Du får ingen stabilitet i körningen och gungen förstärks eftersom du med kommer hoppa när maskinen rör på sig.
Satsa på minst 2-2,5t.

Vidare om du ska komma nära huset (framförallt utan rotortilt) så måste du ha vridbar sticka. Då kan du vrida över hytten och samtidigt vrida stickan åt andra hållet så gräver du parallellt med huset fast precis intill
Hur förlorar man momsen? Eller rättare sagt hur behåller man momsen? Trodde alltid att staten fick den tillslut nämligen :rolleyes:
Som företagare lånar du bara tillbaka momsen från staten under den tid du äger maskinen, vid försäljning ska ju moms betalas in till staten såklart.

Enig i att det är smartare att hyra maskin. 3,5-5ton med tilt är magiskt smidiga att köra och det går snabbt och lätt. Dyrare dygnspris såklart men du jobbar nog snabbt in några dygn kortare hyra
 
  • Gilla
eemiil
  • Laddar…
Jag har fått två offerter på jobbet och gräva ner vatten och avlopps slang till lps pump 400 m sträcka, en meter djupt och igenfyllning.
Firna 1 skulle göra det för 275.000 kr plus att det är kablar från eon över min mark, som dom måste korsa och gräva " för hand och försiktigt " 3 ställe med starkströms kablar plus en fiber kabel som också måste korsas och grävas "för hand " detta kunde öka priset med 75.000 kr
Firma 2. skulle ta ca 220.000 kr
Plus extra för grävning under starkströms och fiberkablage.
För dessa pengarna kan jag köpa en egen grävare och själv kanske göra jobbet ?
och bara anlita el kille till inkoppling av lps pump och vvs kille för och fixa inkoppling av slangarna till lps brunnen?
Är kluven vad jag skall göra men måste koppla upp mig mot det kommunala avloppet pga det avloppet vi har nu inte blir godkänt nästa år (trekammar brunn)
 
  • Wow
vcx
  • Laddar…
H
Vet vad jag skulle gjort.
Jag ångrar inte mitt köp av maskin.
Gett ca 85000 för min.
Med kärra och maskin med redskap.
Kul leksak.
 
  • Gilla
Ronekma
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Vet vad jag skulle gjort.
Jag ångrar inte mitt köp av maskin.
Gett ca 85000 för min.
Med kärra och maskin med redskap.
Kul leksak.
Hej
Vad köpte du för modell av minigrävare?
 
HammarClark HammarClark skrev:
Hur förlorar man momsen? Eller rättare sagt hur behåller man momsen? Trodde alltid att staten fick den tillslut nämligen :rolleyes:
Som företagare lånar du bara tillbaka momsen från staten under den tid du äger maskinen, vid försäljning ska ju moms betalas in till staten såklart.

Enig i att det är smartare att hyra maskin. 3,5-5ton med tilt är magiskt smidiga att köra och det går snabbt och lätt. Dyrare dygnspris såklart men du jobbar nog snabbt in några dygn kortare hyra
För att ett företag skall få dra av momsen måste den som säljer redovisa in moms. Det gör inte privatpersoner, därför finns det ingen moms att dra. Detta kallas ofta "moms smitta".

Enda sättet att "behålla" momsen är att varan har en obruten kedja med momsregistrerade ägare.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
R Robert-san01 skrev:
För att ett företag skall få dra av momsen måste den som säljer redovisa in moms. Det gör inte privatpersoner, därför finns det ingen moms att dra. Detta kallas ofta "moms smitta".

Enda sättet att "behålla" momsen är att varan har en obruten kedja med momsregistrerade ägare.
Det stämmer inte riktigt. Du redovisar ju momsen även som privatperson. Den måste framgå av kvittot. Du säljer inklusive moms. Då kan företaget redovisa sin momsutgift och få tillbaks den av staten. Har själv lyft momsen på en fyrhjuling som jag köpte begagnad av en privatperson för en ca 15 år sedan och det var då inga problem då. (staten har ju fått momsen inbetalad vid första försäljningen och betalar sedan tillbaka en del av den till mig som företagare när jag köper hjulingen begagnad vid mitt inköp. När jag sedan sålde hjulingen vidare så fick jag redovisa momsen och betala in den igen) jag behövde m.a.o inte betala moms för värdeminskningen som hjulingen hade under tiden jag ägde den. Momsen är ju en konsumtionsskatt och som företag så konsumerar jag inte utan jag förädlar.
Det är bara när man köper och säljer varor svart som det kan bli bekymmer, har man kvitton så funkar det att redovisa.
 
  • Gilla
HammarClark
  • Laddar…
Cheesen
vcx vcx skrev:
Jo, men om maskinen nu är momssmittad så kommer företag ändå dra sig för att köpa den. Då återstår privatpersoner, en grupp som är betydligt mer priskänslig, och dessutom i mångt och mycket saknar expertis.



Nu är du ute och cyklar. Jag har läst maskindirektivet och så här står det:



Definitionen av befullmäktigad representant:



Jag skulle aldrig ta på mig att uppfylla CE-direktivet för en kinesisk tillverkare genom en fullmakt (eller på något annat sätt).
Ja det är ju det som är problemet när du importerar en kinamaskin till Europa. Om inte tillverkaren är etablerad i Europa så är det du som importerat maskinen som måste stå för att ce- direktivet uppfylls. Om nu tillverkaren har en representant i Europa så kommer denne inte att godkänna din maskin om du inte importerar via denne ( generalagentens sätt att kunna trycka på konsumenten och tjäna pengar). Du hamnar i ett moment 22, du måste bli generalagent för maskinen eller gå via generalagenten för att importera maskinen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
H
T Trelleborgbyggaren skrev:
Hej
Vad köpte du för modell av minigrävare?
hitachi ex17
 
B
Cheesen Cheesen skrev:
Det stämmer inte riktigt. Du redovisar ju momsen även som privatperson. Den måste framgå av kvittot. Du säljer inklusive moms. Då kan företaget redovisa sin momsutgift och få tillbaks den av staten. Har själv lyft momsen på en fyrhjuling som jag köpte begagnad av en privatperson för en ca 15 år sedan och det var då inga problem då. (staten har ju fått momsen inbetalad vid första försäljningen och betalar sedan tillbaka en del av den till mig som företagare när jag köper hjulingen begagnad vid mitt inköp. När jag sedan sålde hjulingen vidare så fick jag redovisa momsen och betala in den igen) jag behövde m.a.o inte betala moms för värdeminskningen som hjulingen hade under tiden jag ägde den. Momsen är ju en konsumtionsskatt och som företag så konsumerar jag inte utan jag förädlar.
Det är bara när man köper och säljer varor svart som det kan bli bekymmer, har man kvitton så funkar det att redovisa.
Förr fanns möjligheten för företagare att använda en fiktiv moms vid köp från privatpersoner, men den möjligheten är borttagen sedan minst 10 år. Företag som köper begagnat från privatpersoner kan använda sig av VMB, vinstmarginalbeskattning, och bara betala moms på den vinst de gör men den momsen går inte att lyfta för nästa köpare och är därför inte speciellt attraktiv.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.