Marike
Hur står sig Biltemas https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/elsagar/stationara-sagar/kap--geringssag-ms-210c-2000043512 i konkurrensen med andra sågar i samma prisklass?
Jag har haft en enkel kapsåg som bara går vertikalt och behöver egentligen inte mer men jag tycker priset på ex. Julas https://www.jula.se/catalog/verktyg...ska-kap-gersagar/kap-och-gersag-009459/#tab04 skiljer så lite mot Biltemas att det kanske vore bra att kunna köra spår eller kapa lite bredare. Jag har ju aldrig provat de där, är de stabila? Dessutom tar Biltemas 70mm vilket jag nog kunde ha nytta av så slipper man såga från två håll.
Jag använder den sågen rätt ofta så den måste vara en slitvarg.
 
Metabo kgs216m är ett tryggt budgetval på ca 1700:-
På Amazon kan du köpa ks216m för 1200:- då har den inga gejdrar.

Jula/Biltema mm varianterna tejpas nog ihop i samma fabrik men får olika klistermärken. Någon vidare stabilitet eller finish är inte att räkna med.
 
  • Gilla
Thomas.M och 2 till
  • Laddar…
A
Jag har byggt enormt mycket med julas sågar, de gör jobbet, men är ju varken under av kvalitet eller precision. Har du möjlighet, så gå upp lite i pris, annars kan du ta vilken som och antagligen använda några år. Biltema är smidigare än jula när det kommer till reklamationer enligt min erfarenhet och det kan vara en faktor om man köper budgetverktyg.
 
Marike
Metabo känner jag till, bra maskiner. Just den modellen har utgått hos Jula mfl. Hos de handlare som verkar ha den är priset det dubbla.
Kvittar för min ekonomi tillåter inget över 12-13-hundra. Alternativet är att försöka laga den gamle, det var fläkthjulet som pulveriserades, motorn är i övrigt hel. Men den har 25 år på nacken, tänkte det kunde vara roligt med en ny.
 
A
Finns ju som sagt på amazon.se för just 1200kr:thinking:
(fraktfritt!)
 
Marike
Handyman 1 skrev:
Finns ju som sagt på amazon.se för just 1200kr:thinking:
(fraktfritt!)
Handlar helst på ställen man kan få hjälp om något är fel när det gäller sådana prylar. Enda undantaget är om det är så billigt att man kan slänga det utan känna sig bedrövad.
Kan säga att den jag haft köpte jag på Jem o Fix , den förste small också fläkthjulet på, efter bara några brädor, fick en ny utan problem och den har alltså hållit i 25 år, Einhell heter den.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrMD
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Handlar helst på ställen man kan få hjälp om något är fel när det gäller sådana prylar. Enda undantaget är om det är så billigt att man kan slänga det utan känna sig bedrövad.
Kan säga att den jag haft köpte jag på Jem o Fix , den förste small också fläkthjulet på, efter bara några brädor, fick en ny utan problem och den har alltså hållit i 25 år, Einhell heter den.
aldrig handlat på amazon själv (än), men vad jag läst här på forumet verkar det som att dom hanterar reklamationer utan krångel!
Finns ju i Sverige nu så borde inte va några problem!
Om budgeten inte är större skulle jag absolut rekommendera metabon från amazon
 
Marike Marike skrev:
Kan det vara typ samma, Metabo och Einhell? [länk]
De är snarlika men inte exakt lika.
Metabon kostar visserligen 1890 på Bauhaus men då ingår en extra klinga.

https://www.bauhaus.se/kap-gersag-metabo-kgs-216-m-klinga

Själv skulle jag vänta någon månad och spara ihop några hundralappar till och satsa på Metabon från en svensk säljare än att köpa en såg på Amazon, Biltema eller Julas billigaste.
 
Marike
Keiller Keiller skrev:
De är snarlika men inte exakt lika.
Metabon kostar visserligen 1890 på Bauhaus men då ingår en extra klinga.

[länk]

Själv skulle jag vänta någon månad och spara ihop några hundralappar till och satsa på Metabon från en svensk säljare än att köpa en såg på Amazon, Biltema eller Julas billigaste.
Går inte att handla på Bauhaus heller.
 
Marike Marike skrev:
Går inte att handla på Bauhaus heller.
Ajdå, såg nu att den inte finns på lager centralt utan bara 7 st i "min" butik i Örebro. För beställning på nätet ska den åter vara tillgänglig på tisdag 2 mars om du har tid att vänta.
 
Marike
Keiller Keiller skrev:
Ajdå, såg nu att den inte finns på lager centralt utan bara 7 st i "min" butik i Örebro. För beställning på nätet ska den åter vara tillgänglig på tisdag 2 mars om du har tid att vänta.
Kanske, men det blir hårda förhandlingar i så fall.
Samtidigt tar förstås Biltemas 5 cm mer.
 
Vad ska sågen användas till? Handlar det om reglar och panel mm fungerar de billigaste lika bra som den dyraste i min erfarenhet. Precisionen behöver inte vara bättre då. Som hobbybyggare kommer man sällan upp i de timmar med sågen så att bättre kvalitet blir en direkt avgörande faktor för livslängden heller. Användarupplevelsen kommer dock vara helt annorlunda med en dyr fin såg med mjukstart t ex.

Hittar du en billig såg där du kan justera graderingen vid vinkelsågning kommer du komma långt gällande den precision du behöver för altanbyggen och regelverk. Vill du däremot börja använda sågen vid mer krävande sågning som att gera lister, tillverka ramar mm kommer en dyrare såg vara lättare att arbeta med.

I slutändan är det dock användaren som är den största kvalitetsbristen. I alla fall för mig.
 
Kolla på Clas Ohlsson brukar vara bra med reklamationer o har reservdelar har sågar från dom som jag använt i över tio år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.