Hej,
Bygglovsritningen är klar. Fasaden blir i samma tegel som huset. Några små ändringar har jag redan bestämt. 1. Det skall vara ett halvmånefönster på gaveln ovanför garageportarna. 2. Fönstren på gaveln av gästrummet skall sitta en bit isär så det får plats en rad tegelsen mellan dem. Det som är kvar att bestämma är var central för golvvärme, el och vatten skall sitta. Jag vill helst få plats med alla dessa på väggen i förrådet motsatt sida av det lilla badrummet i gästrummet. Jag tänker att man inte vill ha fasta installationer i mellanväggarna så man är fi att ändra planlösningen om man skulle vilja det. Tar gärna emot synpunkter på planlösning mm. Arkitekturritningar för en byggnad inklusive planvy och fasader från flera håll, med text och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Spontant känns det som att 14 meter vägg (mot öster) behöver ett fönster eller två (helst fler). Dels en fråga om utseende men det kommer bli väldigt instängt utan fler fönster.
 
S Söne skrev:
Spontant känns det som att 14 meter vägg (mot öster) behöver ett fönster eller två (helst fler). Dels en fråga om utseende men det kommer bli väldigt instängt utan fler fönster.
Jag har tänkt på det också. Den sidan är mot grannen och garaget kommer 3 meter från tomtgräns och genom fönstren kommer man då se deras entre och en del av deras uterum. Men det kanske inte gör något.
 
Freerole Freerole skrev:
Jag har tänkt på det också. Den sidan är mot grannen och garaget kommer 3 meter från tomtgräns och genom fönstren kommer man då se deras entre och en del av deras uterum. Men det kanske inte gör något.
Tycker det är bra med små fönster, ser ju inte ut från dom men man får lite ljus så att det inte är helt mörkt, sen ser det trevligare ut från utsidan
 
  • Gilla
Freerole
  • Laddar…
Takfönster kan vara ett alternativ i det läget
 
  • Gilla
Freerole
  • Laddar…
Det känns som det blir en stort garage. Bor ni utanför detaljplanelagt område?
 
Freerole Freerole skrev:
Jag har tänkt på det också. Den sidan är mot grannen och garaget kommer 3 meter från tomtgräns och genom fönstren kommer man då se deras entre och en del av deras uterum. Men det kanske inte gör något.
Högt placerat och långsmalt likt det åt väster? Då får man varken insyn eller "utsyn" på det sättet men man får in en del ljus iaf. Brukar även finnas sådana fönster på garageportar i ovankant ibland.
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
Kanske en dörr mellan garaget och förrådet? Så slipper man gå ut för att hämta det man vill hämta om man behöver det I garaget.
 
  • Gilla
Freerole
  • Laddar…
En uppdaterad ritning där fönster och spröjs har tillkommit. Känner mig rätt nöjd såhär- Tror att vi kör på denna planlösning.

Arkitektritning av en enplansvilla med garage, planlösning och fasadvyer mot norr, söder, öster, väster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ahhh jag kan inte bestämma mig! En stor garageport (5 meter) eller två små (2 x 2,5m)? För och nackdelar med båda. Vad skall jag välja?
 
Oavsett så regla/förstärk så du kan sätta in en 5m i framtiden(y) Sätter du då in 2 vanliga i börjans så kan du enkelt byta i framtiden om du vill.
 
  • Gilla
kayen85 och 2 till
  • Laddar…
Rita in bilar på plats i garaget och kolla hur bra det går att öppna bildörrarna. Det ser trångt ut!
 
Solklart en bred 5m port!!

Fördelarna är flera bl.a:

  • Snyggare (subjektivt iofs)
  • Du kan ställa bilen eller annat i mitten vid behov. T.ex. däckbyte osv.
  • Lättare att ta sig förbi men cykel, gräsklippare eller annat bredvid en bil som stor parkerad i eller utanför garaget.
  • Billigare

Vissa brukar hävda som nackdel att det är mycket värme som försvinner när man öppnar. Det argumentet ger jag inte mycket för då det knappast blir något större luftutbyte, det blir ju inte korsdrag!

Sen öppnas nog porten sällan och det går ganska snabbt så innehållet i garaget hinner knappast kylas ner nämnvärt.

Jämför ett kylskåp som sett till storlek på dörr kontra volym skulle bli varmt direkt man öppnade det med det resonemanget.
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Rent estetisk tycker jag det blir snyggare med en port.

Två ritningar av husfasader mot norr, den övre med två garageportar och den nedre med en stor port.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker tvärtom då att det är snyggare med två. En gör att byggnaden ser väldigt bred ut.
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.