Har sett på någon youtube-film där de använde en handöverfräs för att såga upp hål i gips+osb för fönster och dörrar. Då satte de skivorna rätt över hålet och sågade upp hålet efteråt. Biten hade skärande blad ca 2,5 cm samt något som gled över träregeln (kullager?) bakom. Såg väldigt smidigt ut.

Någon som vad det var för bits? Jag försökt söka lite men inte hittat rätt.
 
Det låter som ett dammigt och långsamt sätt att göra det på.....
 
  • Gilla
Hus tomte
  • Laddar…
Om det är en kopierfräs/renkörningsfräs så verkar det för mig vara en dålig idé att använda genom gips.

Två skäl.

1. Gips dammar aggressivt. Hela arbetsområdet kommer vara översnöat av fint gipsdamm. Det kommer finnas i kalsongerna också på den som tvingas hålla i maskinen.

2. Verktyget kostar någon femhunka och kommer vara redo för skrot efter halva första hålet. Gips sliter väldigt hårt på eggar.

Mitt förslag om man absolut vill använda handöverfräs och renkörningsstål är att fräsa rent efter att OSBn är satt och sedan skära gipsen på vanligt sätt.

Mvh Findus
 
Det är inte så att du sett Makitas gipsfräs? https://www.makita.se/product/dco181z.html
Milwaukee har väl en liknande med nu tror jag. Ev. går det kanske att få tag på stålet de använder och köra i nån annan mindre fräs, typ kantfräs med ok resultat om man inte känner för att köpa maskinen.

Men där skär du bara genom gipsen, inte genom underliggande träskiva.
 
har sett det ett par ggr med. fördelen är väl annars att du får vädertätt snabbt och kan lämna det så ett tag, iallafall på någon mer utsatt sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.