Jag gillar uppmaningen/tanken som trådskaparen har lagt som rubrik...Snart bränner jag mitt hus...precis vad jag skulle gjort i fallet med detta hus.

Totalt meningslöst att lägga massor med pengar på utbyggnad av ett gammalt sommarhus...ser ut som en sommarstuga iaf.

Har sett alldeles för många "tokrenoveringar" av "gamla" småhus med tveksam kvalité som är helt bortitok i jämförelse med att riva och bygga nytt.

Snart är det Valborgsmässoafton så ta och bjud in grannarna på er tomt för att bevista majbrasan och skjut sen några fina raketer till minne av huset som sakta glöder bort under natten.

Ring sen försäkringsbolaget men säg inget om att det var jag som tipsade om tillvägagångssättet som jag tror kan vara lite olagligt...:)
 
Cheesus skrev:
Jag gillar uppmaningen/tanken som trådskaparen har lagt som rubrik...Snart bränner jag mitt hus...precis vad jag skulle gjort i fallet med detta hus.

Totalt meningslöst att lägga massor med pengar på utbyggnad av ett gammalt sommarhus...ser ut som en sommarstuga iaf.

Har sett alldeles för många "tokrenoveringar" av "gamla" småhus med tveksam kvalité som är helt bortitok i jämförelse med att riva och bygga nytt.

Snart är det Valborgsmässoafton så ta och bjud in grannarna på er tomt för att bevista majbrasan och skjut sen några fina raketer till minne av huset som sakta glöder bort under natten.

Ring sen försäkringsbolaget men säg inget om att det var jag som tipsade om tillvägagångssättet som jag tror kan vara lite olagligt...:)
Kan ju vara lagom smart att bjuda in grannarna då va?
 
Om jag förstår rätt så kommer du att bygga till ca. 35 kvm enligt ovan bild samt att byta ut hela taket. Du kommer också att i princip blåsa ut hela insidan och sätta upp nya inneväggar samt flytta på vissa fönster. Kanske inte allt detta på en gång men över tid så är det detta du skall göra. Din ekonomiska situation gör att du inte kan låna upp stora belopp för att bygga nytt.

Har jag uppfattat det hela korrekt?
 
Constructum Domus skrev:
Om jag förstår rätt så kommer du att bygga till ca. 35 kvm enligt ovan bild samt att byta ut hela taket. Du kommer också att i princip blåsa ut hela insidan och sätta upp nya inneväggar samt flytta på vissa fönster. Kanske inte allt detta på en gång men över tid så är det detta du skall göra. Din ekonomiska situation gör att du inte kan låna upp stora belopp för att bygga nytt.

Har jag uppfattat det hela korrekt?
Du har förstått helt korrekt!
Kunde jag så skulle jag bränna allt... men nu går ju inte allt som man vill... om jag inte har en förbannat tur och vinner på trisslotten jag ska köpa imorrn... DÅ bränner jag kåken och bjuder alla i den här tråden på ett flak öl!!
:)
 
Mikael_L
Bor du inte för långt borta så kommer jag och hjälper dig att spika råsponten en helg, så tar vi det där ölflaket sen som taklagsfest !! :)

Har någon annan hört samma sak som jag:
Att Jehovas vittnen brukar bygga en helt ny "Rikets sal" på bara en helg eller vecka elller nånting ditåt, genom att det kommer över 100 vittnen från olika församlingar omkring, bygger som små myror och sen är klara på nolltid...
 
Mikael_L skrev:
Bor du inte för långt borta så kommer jag och hjälper dig att spika råsponten en helg, så tar vi det där ölflaket sen som taklagsfest !! :)

Har någon annan hört samma sak som jag:
Att Jehovas vittnen brukar bygga en helt ny "Rikets sal" på bara en helg eller vecka elller nånting ditåt, genom att det kommer över 100 vittnen från olika församlingar omkring, bygger som små myror och sen är klara på nolltid...
Bor 5 mil norr om stockholm ~ Åsätra, de e bara å komma å spika vettu!!
Alla som hjälper till får ett flak öl!

Jag är med på att min lösning jag har på min boende situation inte är den bästa men om någon har bättre ideér som jag kan genomföra med min just nu urusla ekonomi så tas detta tacksamt emot!
 
swecul skrev:
Du har förstått helt korrekt!
Vad du än gör så lägg inte ner några stora pengar på det huset. Gör vad som helst så att du kan riva ner det och bygga ett nytt. Du kommer att lägga ner nästan lika mycket tid/pengar på att renovera som vad ett nytt kostar. Har du mögel på vinden så har du även mögel i väggarna även om det är en mindre mängd.

Har du någon ekonomisk möjlighet att låna upp typ 800 000:- så kan du bygga ett nytt hus. Enkel och primitivt men ändå något som kan fungera i den storleken som du vill ha. Jag räknar då 200 000:- för en gjuten platta inkl avlopp, markarbeten och gjutning. Det kanske t.o.m. går att få in vattenburen golvvärme i det priset beroende på hur marken ser ut. 500 000:- för huset med prefab ytterväggar inkl stomresning. 100 000:- för inredning. Det är lite snålt tilltaget men man får prioritera. Arbetet efter resningen får du fixa själv ihop med lite ölvänner ;)

Kan du inte låna upp så mycket pengar så får du gå ner i storlek på huset. Det går ju att göra ett hus som är enkelt att bygga ut i framtiden.
 
hmm....har dragit det här redan men tar det lite utförligare nu då..
Skulle vi bygga nytt behöver vi någonstans att bo medans nuvarande hus rivs och nya byggs då vi kan/vill ha det på samma ställe. Denna möjligheten till annat boende har vi inte. detta är problem nr ett.

problem nr två är att jag i dagsläget får öka på mitt lån med 200.000 kr...
vilket inte räcker på långa vägar!

Däremot räcker en bit till att bygga ut huset och sedan ta tag i den gamla delen och byta ut väggar/tak/golv, visst det kommer i slutändan säkert bli lika mycket som ett nytt hus ( om inte mer) men det är ekonomiskt hållbart att ta det i etapper.

Det enda alternativet jag fått hitills som ev. skulle fungera är att bygga ut delen på 26 kvm i 1½ plan först och inreda med badrum och kök plus sovrum på överdelen och sedan riva det gamla och bygga upp nytt där...

Det enda som krånglar till det då är att planlösningen inte alls kommer bli som vi tänkt oss.
 
Du behöver inte vara tydligare med det. Jag har läst vad du har skrivit. Jag tycker fortfarande att det är idiotiskt att försöka bygga på det huset du har. Har du bara möjlighet att lägga ut 200 000:- nu så får du göra det minimala på dit hus så det håller ett tag till och sedan se till att ekonomin blir bättre. Dra in på allt och börja tokspara och betala av på ditt lån. Bygger du ett prefab hus så minimerar du tiden då du inte kan bo i huset. Börja bygg på våren så är det lättare att lösa boendet. Vill man så kan man bo i ett tält. Vill man vara ekonomisk så går det.

Har du inte råd att bygga ett nytt snålhus så har du inte råd att göra de renoveringar som du vill heller. Alltså kommer du bara att lura dig själv om du börjar renovera. Du kommer aldrig att komma fram. Om du kommer fram tills slut så bli du bara arg för att du lika väl kunde ha byggt ett nytt hus.

Satsa all din energi på att förbättra din ekonomi, d.v.s dra in på alla kostnader samt gör allt för att din fru får ett heltidsarbete. Tänk annorlunda och lös problemet med hundarna. Bygg en hundgård, jobbar natt, hitta på något. Vill man så finns dett alltid en lösning. Det handlar ju om att förverkliga dina och din frus drömmar att få ett fint boende tillsammans med era husdjur.
 
jaha... enda möjligheten jag ser då är väl att riva halva huset så att sovrum och badrum är kvar och sedan köpa största stugan från caboden på 60kvm i moduler
och bygga upp den under sommaren precis bredvid det andra... när det sen är klart så river man det gamla, det är det billigaste alternativet jag kan finna..
frågan är om man skulle hinna med att riva halva kåken, bygga upp den nya på 1 månad med 2 man....?

suck och stön, rolig helg det här blir med å sitta å grubbla!! :(
 
Hej!

Jag håller med Constructum Domus. Det kommer INTE att bli billigare för er i slutänden att renovera. Att hålla på och smådutta är ju också oftast dyrare än att ta i på en gång och göra allt.

Jag gillar själv gamla hus och har nu i 1,5 år (och ca. 900 000 kr) hållit på att renovera vårt och vi är långt ifrån klara. Men det gamla huset måste vara värt att ägna den extra tid och kostnad som behövs för att fixa till det och tyvärr tycker inte heller jag att ert hus verkar vara det. Och en budget på 200 000 är omöjligt om ni ska flytta på kök och badrum. Möjligen skulle det kunna gå om ni bara bygger ut vanliga rum och fixar taket.

Vi bor i en trång, billig liten hyreslägenhet medan vi bygger. Men det gör inte så mycket eftersom vi mest är där och sover och eftersom vi inte har några barn (eller djur). Men det är ju inget möjligt alternativ heller med fem hundar.....

/pinebar
 
ja....vad fan ska man göra... vilken underbar sits jag har!!

Funkar det med http://www.caboden.se/pdf/korsbacka_fasader_37_2.pdf
och får ihop stålar så det räcker så bygger jag den preciiis bredvid den andra.
River den gamla och sedan kan jag bygga ut på den i framtiden... och då får kommunen tro att det är samma hus fast renoverat.
Att riva skulle nämligen kosta 50.000 spänn i runda slängar med bygg/rivningslov och sortering som tydligen måste ske!!

vad säger ni om det då?
1 månad för att bygga upp det huset och sedan riva det andra?
Är det möjligt eller är det en lika dålig idé som att renovera det gamla?
 
swecul skrev:
ja....vad fan ska man göra... vilken underbar sits jag har!!

Funkar det med [länk]
och får ihop stålar så det räcker så bygger jag den preciiis bredvid den andra.
River den gamla och sedan kan jag bygga ut på den i framtiden... och då får kommunen tro att det är samma hus fast renoverat.
Att riva skulle nämligen kosta 50.000 spänn i runda slängar med bygg/rivningslov och sortering som tydligen måste ske!!

vad säger ni om det då?
1 månad för att bygga upp det huset och sedan riva det andra?
Är det möjligt eller är det en lika dålig idé som att renovera det gamla?
Fast det där får man nog räkna på för man slipper ju å andra sidan fastighetsskatt de första åren när man bygger nytt! Men jaglider med dig Swecul din sits är långt ifrån perfekt!
 
co skrev:
Fast det där får man nog räkna på för man slipper ju å andra sidan fastighetsskatt de första åren när man bygger nytt! Men jaglider med dig Swecul din sits är långt ifrån perfekt!
Du menar att det skulle vara värt att anmäla rivning och sedan ta bygglov för
att slippa fastighetsskatten? Gäller det även om fastigheten är reggad som fritidsboende?
 
Anledningen till att du "måste" bygga ut nuvarande fastighet var ju att du inte skulle få bygglov lika nära grannen om du byggde nytt. Men ja, fastighetsskattelättnaden skulle nog med marginal uppväga rivnings/bygglovskostnader om du byggde nytt. Det hänger förstås på vad du får för taxeringsvärde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.