Hej

Står inför en renovering av tvättstuga + WC + dusch i källaren.

- Betonggolvet saknar isolering. Det består av följande: lera - singel - betong + armering.
- Ytterväggarna består av betong, under mark.
- Innerväggarna är murade med putsbruk utanpå.

Frågor:
1. Ska tätskikt endast vara i duschutrymmet? Alltså på både väggar och golv.
2. Ska resten av WC + tvättstuga endast ha flytspackel + klinker?
3. Ska man använda primer på allt eller endast i duschutrymmet?

Tack på förhand
Robert
 
Jag skulle (och ska) sätta tätskikt på endast de ytor som ska vattenbegjutas. Exempelvis golv och vägg i duschhörnan. För att gardera ytterligare så kommer jag i min källare att sätta ett tätskikt som är diffusionsöppet och klarar tillskjutande fukt, t.ex Ardex 8+9.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Rickard.
En lösning som jag tror starkt på i oisolerade källare men som många väljer bort direkt är klinker utan tätskikt överallt och en bra duschkabin.

Kanske inte riktigt lika snyggt men f*n så praktiskt och man slipper riskkonstruktioner.

Annars är tidigare förslag beprövat och brukar funka i en normal källare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
God idé, men duschkabin är inte aktuellt för vår del hemma :)

Hur gör man i övriga utrymmen runt golvbrunnar o så?

Står det någon anvisning i något anvisningsdokument om just detta?

Rickard. Rickard.ag skrev:
En lösning som jag tror starkt på i oisolerade källare men som många väljer bort direkt är klinker utan tätskikt överallt och en bra duschkabin.

Kanske inte riktigt lika snyggt men f*n så praktiskt och man slipper riskkonstruktioner.

Annars är tidigare förslag beprövat och brukar funka i en normal källare.
 
Jag tätskiktade 0.5 m runt brunn. Om det någon gång skulle bli stående vatten pga tät brunn.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Fast vad ska hända i en källare med platta på backen utan tätskikt? Jag hade dusch tillfälligtvis i källaren i mitt första hus och det var direkt på råbetongen och så duschade jag i många år. (det var först när jag drog på mig en sambo det vart bråttom med riktigt badrum)
Lite tätskikt runt ev brunn gör ju ingen större skillnad.
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Robert Winterqvist Robert Winterqvist skrev:
God idé, men duschkabin är inte aktuellt för vår del hemma :)

Hur gör man i övriga utrymmen runt golvbrunnar o så?

Står det någon anvisning i något anvisningsdokument om just detta?
Förstog väl det ;)

Står inte så mycket då ingen vill säga något annat än att godkänt tätskikt måste användas oavsett förutsättningar. Sen måste man själv bedömma när det är större risk att följa anvisningarna eller inte. Tror att om man har lämplig fall runt brunn spelar det ingen roll då det endans kommer vatten dit om det blir stopp. Och det ska inte finnas något som kan ta skada av lite tillfälligt vatten
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Det finns speciellt tätskikt som är till källare
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…

Bästa svaret

Ska man använda duschutrymmet regelbundet så lägger man tätskikt i duschzonen på vägg och golv samt cirka 20cm utanför.
Är det en reservdusch som kanske bara används ett fåtal ggr om året t.ex så hade jag inte lagt något tätskikt där heller.

I övrigt inga tätskikt någonstans.

Primer ska alltid användas för att uppnå tillräckligt bra vidhäftning för tätskikt eller plattsättning.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ska man använda duschutrymmet regelbundet så lägger man tätskikt i duschzonen på vägg och golv samt cirka 20cm utanför.
Är det en reservdusch som kanske bara används ett fåtal ggr om året t.ex så hade jag inte lagt något tätskikt där heller.

I övrigt inga tätskikt någonstans.

Primer ska alltid användas för att uppnå tillräckligt bra vidhäftning för tätskikt eller plattsättning.
Väcker lite liv i den här då jag står i snarlik situation som TS, dock med nygjuten isolerad (200mm pordrän) platta och inget duschutrymme - bara tvättstuga.

Finns det anledning att tätskikta öht? Får dubbla budskap när jag söker runt.
 
B bsn skrev:
Väcker lite liv i den här då jag står i snarlik situation som TS, dock med nygjuten isolerad (200mm pordrän) platta och inget duschutrymme - bara tvättstuga.

Finns det anledning att tätskikta öht? Får dubbla budskap när jag söker runt.
Har man ingen tillskjutande fukt så är det oftast inga problem att fuktskydda golvet.
Sen kan man ju ställa sig frågan hur mycket vatten det kommer på golvet i en tvättstuga och vad det i så fall kan göra för skada...
 
Håller också på gräva ur och ska isolera 20cm. Bör jag tätskikta hela golvet i badrummet (källare) eller enbart duschbrunnen och badkarsbrunnen? Ej dränerat, således fukt i väggarna fortfarande.
 
oscarwww oscarwww skrev:
Håller också på gräva ur och ska isolera 20cm. Bör jag tätskikta hela golvet i badrummet (källare) eller enbart duschbrunnen och badkarsbrunnen? Ej dränerat, således fukt i väggarna fortfarande.
Kolla vad jag skrev
 
M Marko Vilenius skrev:
Kolla vad jag skrev
Blev vanligt tätskikt i duschzon, badkarzon endast. Inte märkt några problem än så länge iaf.
 
Robert Winterqvist Robert Winterqvist skrev:
Hej

Står inför en renovering av tvättstuga + WC + dusch i källaren.

- Betonggolvet saknar isolering. Det består av följande: lera - singel - betong + armering.
- Ytterväggarna består av betong, under mark.
- Innerväggarna är murade med putsbruk utanpå.

Frågor:
1. Ska tätskikt endast vara i duschutrymmet? Alltså på både väggar och golv.
2. Ska resten av WC + tvättstuga endast ha flytspackel + klinker?
3. Ska man använda primer på allt eller endast i duschutrymmet?

Tack på förhand
Robert
Kolla Höganäs system med sk tätslamma.
Jag har olisolerad platta på mark, renoverat hela källaren. I tvättstugan har jag dusch, körde system Kiilto Keramix A+X o på yttervägg då isolering med pordrän dvs difföppet. Däremoti nnerväggar med deras vanliga tätskikt.
Detta då tillskjutande fukt finns vid oisolerad platta på mark.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.