swecul skrev:
Är det dumt att börja bygga ut kök och badrum innan man har den nya "stora" delen att vara i?
Jag skulle inte ha gjort det. Kök och framförallt badrum är det dyraste att bygga/renovera och att dessutom inte ha litet mer yta att "fly undan" på när man håller på och röjer med det tror jag kan driva även den bäste till vansinne.
 
RoTe
swecul skrev:
Kan väl säga såhär... Hundarna är vårt liv...
Jo jag har sett det där några gånger. Djuren tar över människornas liv totalt. För mig är det dock ofattbart. Förbli arbetslös pga husdjur...
Varför jobbar inte en av er natt då? Det skulle lösa problemet.
 
RoTe skrev:
Inget illa menat, men är hundarna värda mer än ert liv? Ska man sätta hundar före ett drägligt liv?
Off topic, men precis så tänkte jag med. Antar att det är svårt för oss icke-hundägare att fatta vad hundarna betyder, de är nog som familjemedlemmar.
Själv hade jag slängt ut hundarna innan man hinner säga "Fido", sen skaffat jobb o byggt drömvillan på den aktuella tomten!!

Men som sagt, har inte hund själv.

/A
 
thread_direction.gif
 
OlaF skrev:
[bild]
instämmer, nu gäller det inte våra hundar och relationen till människans bästa vän
eller varför och hur bla bla bla etc.

Läget är som det är och jag ber om åsikter/hjälp utifrån detta.
 
Har du möjlighet att lägga upp en bild på er nuvarande planlösning? Gärna den planerade också om den är mer eller mindre klar.
 
swecul skrev:
Jo klart frugan ska ha jobb, men det är inte så lätt då vi har 5 hundar.
Inte många jobb som man kan ha med dem till, och hunddagis skulle kosta ASmycket... näe ett deltidsjobb är vad som funkar men har inte hittat något än..
Berättar du det för banken så får du inte ens låna för en hundkojabygge. Ekonomilagar är hänsynslösa.
Öppna hunddagis ... kan vara en lösning om det finns många potentiella kunder i trakterna?
gaia
 
OlaF skrev:
Har du möjlighet att lägga upp en bild på er nuvarande planlösning? Gärna den planerade också om den är mer eller mindre klar.
Jag ska se om jag hinner skissa upp på ett ungefär hur det ser ut idag och hur det är tänkt att bli...
 
Ang OT i tråden förstår dig Swecul var under en fas i mitt liv i samma läge som dig dvs hundarna var mitt liv sedan dök tre barn upp och hamnade överst på tronen! Och nu till den huvudskliga frågeställningen i tråden; Min erfarenhet av husrenovering säger mig att allt går bara man vill. Vi totalrenoverade köket (ca 40 kvm av husets dåvarande ca 90 kvm) mitt i vintern med tre småbarn det gick det med (trots att vi säkert gick upp tre kilo per man pga att alla middagar intogs på den lokala pizzerian). Vi bodde under mer än ett halvårs tid mitt i en byggarbetsplats då vi byggde ut huste med världens klantigaste firma somvägrade göra klart i något rum utan hela tiden ville påbörja nya rivningsprojekt i de rum våra sängar stod i. Det var slitsamt men det gick. Minns plötsligt att jag satt på övervåningen och grät ett par dagar innan jul efterom vi inte hade något golv på övervåningen utan bara några spångar utlagda och vår vilda tvååring hade en aning svärt att balansera där. Men som sagt allt går och det blir förmodligen lättare av att ni inte har barn!
 
här är bilderna på planlösningen... den handskissade visar hur det ser ut idag på ett ungefär... den snyggare varianten visar hur det är tänkt att bli, dock så kommer utbyggnaden (vardagsrummet inte bli så stor som den är på bilden, här är den L formad men den kommer bli i ungefär samma bred som resten av huset, men det visar ju iaf tänket...
 
  • plan1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så här ser huset ut i verkligheten...bilden är från våren -06...
utbyggnaden skall alltså bli åt det hållet som altanen är idag...
 
  • husetverklig.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ok, nu har jag pratat med en besiktningsman ang. möglet och fuktigheten på vinde och kommit fram till att det bästa jag kan göra är att riva taket och lägga nytt iom att jag ändå planerar att bygga om/till.

Så nu vet jag väl vart mina pengar kommer hamna iår....:(

Som vanligt så har jag ingenting helt klart för mig och vet inte riktigt hur jag ska göra så ventilerar mig här igen ihopp om tips.

Han sa att om jag ska lägga nytt tak, ska jag fundera på om jag inte ska göra utbyggnaden vid kök och badrum i samma veva för att underlätta för just takläggningen, annars skulle jag byta taket som det är nu och sedan när jag ska bygga ut kök och badrum så kommer jag få göra om lilla biten av taket.

Kan ju lugnt säga att jag inte har dem ekonomiska förutsättningarna för att göra allt, men kanske bygga ut kök/badrum som ett skal dvs utan att slå ut väggarna inifrån och sedan lägga nya taket?

Han sa även att jag bör fundera på vad som ska ske med kallvinden när utbyggnaden kommer på plats, om jag ska sätta en lucka i innertaket eller om jag ska höja upp innertaket till nock... hur sjutton gör man det?!
*suck*
 
swecul skrev:
ok, nu har jag pratat med en besiktningsman ang. möglet och fuktigheten på vinde och kommit fram till att det bästa jag kan göra är att riva taket och lägga nytt iom att jag ändå planerar att bygga om/till.

Så nu vet jag väl vart mina pengar kommer hamna iår....:(

Som vanligt så har jag ingenting helt klart för mig och vet inte riktigt hur jag ska göra så ventilerar mig här igen ihopp om tips.

Han sa att om jag ska lägga nytt tak, ska jag fundera på om jag inte ska göra utbyggnaden vid kök och badrum i samma veva för att underlätta för just takläggningen, annars skulle jag byta taket som det är nu och sedan när jag ska bygga ut kök och badrum så kommer jag få göra om lilla biten av taket.

Kan ju lugnt säga att jag inte har dem ekonomiska förutsättningarna för att göra allt, men kanske bygga ut kök/badrum som ett skal dvs utan att slå ut väggarna inifrån och sedan lägga nya taket?

Han sa även att jag bör fundera på vad som ska ske med kallvinden när utbyggnaden kommer på plats, om jag ska sätta en lucka i innertaket eller om jag ska höja upp innertaket till nock... hur sjutton gör man det?!

*suck*
höj till nock. det har jag gjort/gör. är inte så svårt men ganska jobbigt. kolla på parocs hemsida så hittar du beskrivning på att isolera snedtak.
Blir jätte snyggt och så slipper du fuktproblem på vinden.

Du har rätt mkt motgångar nu och allt känns skit, men våren kommer snart och då känns det bättre. försök att sluta gräva ner dig i problemen och ta tag i det som du kan. säger som timbuktu:det löser sig!
 
Fein skrev:
höj till nock. det har jag gjort/gör. är inte så svårt men ganska jobbigt. kolla på parocs hemsida så hittar du beskrivning på att isolera snedtak.
Blir jätte snyggt och så slipper du fuktproblem på vinden.

Du har rätt mkt motgångar nu och allt känns skit, men våren kommer snart och då känns det bättre. försök att sluta gräva ner dig i problemen och ta tag i det som du kan. säger som timbuktu:det löser sig!

Jo höja till nock är väl bäst men vart börjar man?
riva innertaket och börja nerifrån eller ta yttertaket först?
Och hur sjutton blir det med takstolarna då?
Att man inte var snickare eller åtminstone kände en!

Kikade på Parocs hemsida men fann inget om att isolera snedtak...
 
Vinden-Bygg rum-Bild med siffror

inte riktig öppet till nock men principen är densamma.

ska du göra om yttertaket skulle jag isolera uppifrån. Jäkligt jobbigt att jobba över huvet plus att du sliper allt skit som ramlar ner i ögonen.

så här har jag gjort:

i facken melllan takstolarna spikar du tre bitar läkt 25*25, en i mitten och en mot vardera takstol. sen sätter du antigen masonit eller cellplast för att skapa en luftspalt mot yttertaket.
Bygg på takstolarna till öbnskad tjocklek. Paroc tror jag rekommenderar 290mm i snedtak. Skär till ångspärr för ett fack och häfta fast ungefär en meter, tryck i isolering(gärna två lager med förskjutna skarvar 195+95 ex) häfta fast plasten ytterligare en meter och upprepa tills du är klar, skruva läkt tvärs takstolarna för att lyfta upp isoleringen samt att ha nåt att fästa gips/panel i. i nock skall det antingen vara en ventilation eller mögelstoppers en per fack. väldigt snabb beskrivning men hoppas du fattar principen nu. sök på google så bör du hitta rätt mkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.