Jag har nyligen investerat i en riktigt dyr kaffemaskin av märket Jura. Med den kom två stycken rengöringstabletter och den första ska användas om några veckor ifall jag tolkar statusindikatorn som maskinen visar rätt. Dessa finns sedan att köpa där kostnaden är i storleksordningen 6 st för 149 kr eller 25 st för 440 kr. Visst kommer jag inte gå i konkurs om jag betalar detta, men jag kan inte hjälpa att jag stör mig på att de ser ut som en minikopia av vanliga maskindisktabletter.
https://www.elgiganten.se/image/dv_...rengoeringstabletter-62715.jpg?$prod_all4one$

Tänk om man egentligen kan få lika bra resultat genom att dosera lagom mycket maskindiskmedel i behållaren som tabletten ska stoppas i? Antingen pulver, eller en tablett som man har delat i lagom många bitar.

Någon som har haft liknande tankar och kanske hittat någon information om detta? Google ger mig inte så mycket för tillfället. Men jag har en stark känsla av att priset för dessa tabletter är mycket överdrivet.
 
Utseende är inte allt. I går klädde jag ut mig till skidåkare och innan jag började åka såg jag nog riktigt snabb ut. Tror innehållet i de där tabletterna inte är så lika som utsidan.

Att chansa med rengöringen i en kaffemaskin för 10 000 för att spara några kronor per gång tycker jag låter som en dålig idé. En idé jag absolut skulle kunna få själv, men likväl en dålig idé.
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Utseende är inte allt. I går klädde jag ut mig till skidåkare och innan jag började åka såg jag nog riktigt snabb ut. Tror innehållet i de där tabletterna inte är så lika som utsidan.

Att chansa med rengöringen i en kaffemaskin för 10 000 för att spara några kronor per gång tycker jag låter som en dålig idé. En idé jag absolut skulle kunna få själv, men likväl en dålig idé.
Bästa svaret jag läst på länge! Fick åtminstone mig att fnissa till. ;)
 
Jag har en kaffemaskin för 3 tkr hemma, plus en lika dan på jobbet. Den på jobbet försörjer tre tunga missbrukare med antagligen väldigt många fler koppar per dag än maskinen är designad för.

Efter några veckors användande vill maskinen avkalkas, vilket vi gjorde med medföljande tablett. Efter några veckor till var det dags igen men ingen orkade köpa fler tabletter. Nu har det gått 2,5 år och den går fortfarande som tåget. Gör riktigt gott kaffe dessutom.

Nu säger jag inte att du ska göra som oss och skita i att rengöra. Däremot kan man ju fundera på varför maskinen är så dyr i underhåll.
 
Köp tabletter avsett för ändamålet, men du måste ju inte köpa just Jura som är 3gr så dyrt som vanliga tex clean drop.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag har en kaffemaskin för 3 tkr hemma, plus en lika dan på jobbet. Den på jobbet försörjer tre tunga missbrukare med antagligen väldigt många fler koppar per dag än maskinen är designad för.

Efter några veckors användande vill maskinen avkalkas, vilket vi gjorde med medföljande tablett. Efter några veckor till var det dags igen men ingen orkade köpa fler tabletter. Nu har det gått 2,5 år och den går fortfarande som tåget. Gör riktigt gott kaffe dessutom.

Nu säger jag inte att du ska göra som oss och skita i att rengöra. Däremot kan man ju fundera på varför maskinen är så dyr i underhåll.
Avkalknings frekvens har ju med vilken hårdhet på vatten du har. Det som händer blir att det tar längre å längre tid att få varmt vatten och till sist så bäckar maskinen igen.

Rengöring handlar mera om att hålla maskinen ren från bakterier å annat gojs så kaffet smakar gott och att du inte blir sjuk av det.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Unikt namn
Man kan kika på säkerhetsdatabladet vad den innehåller.
Utdrag från säkerhetsdatablad som visar kemikaliesammansättning och farliga ingredienser inklusive natriumkarbonat och natriumperkarbonat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1) Natriumkarbonat E-ämne 500. Massor av användningsområden, surhetsreglerande m.m.
2) https://m.chemicalbook.com/ChemicalProductProperty_EN_CB4853147.htm
"Sodium percarbonate is mainly used as a bleaching chemical in laundry detergent"
3) https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sodium_dodecyl_sulfate
"SDS is mainly used in detergents for laundry with many cleaning applications."

Ingen aning hur det skiljer sig mot "vanligt" maskindiskmedel, men det finns garanterat billigare alternativ som inte har Jura stämpeln.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Avkalknings frekvens har ju med vilken hårdhet på vatten du har. Det som händer blir att det tar längre å längre tid att få varmt vatten och till sist så bäckar maskinen igen.

Rengöring handlar mera om att hålla maskinen ren från bakterier å annat gojs så kaffet smakar gott och att du inte blir sjuk av det.
Tack för upplysningen. Vå automat började lysa efter några veckor, vilket är ignorerat i över två år. Har för mig att det hette avkalkning det vi gjorde en gång. Något annat är det inte heller tal om. Det går att plocka ut och spola rent själva bryggaren, något vi gör före semester.

Hur som går den helt utan dyra tabletter.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Avkalkning av kaffemaskiner görs med fördel av vanlig enkel citronsyra. Om man nu faktiskt har så mycket kalk i vattnet
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Fadai
A Alexn72 skrev:
Avkalkning av kaffemaskiner görs med fördel av vanlig enkel citronsyra. Om man nu faktiskt har så mycket kalk i vattnet
Exakt! Citronsyra gör jobbet.
 
A
Funkar dessutom perfekt i tvättmaskiner och diskmaskiner också. Kostar nästan inget,
 
Jättemånga bra tips, jag börjar känna mig dumsnål när jag har hittat tabletterna till ett något lägre pris, men faktum kvarstår att det är mycket pengar för lite rengöring. Har försökt kolla säkerhetsdatablad också, och det som skiljer är att vanligt maskindiskmedel saknar en blekande komponent vad jag kan se. Utöver tabletterna är det den flytande rengöringen till mjölksystemet som det också tas bra betalt för... Det kanske är väldigt likt flytande maskindisk misstänker jag.

Det har tipsats om billigare tabletter än just juras, några specifika tips?
 
J
Vanligt maskindiskmedel (för konsument) innehåller alltid någon form av blekmedel. Finns många substanser som gör jobbet.

orsaken?

man diskar inte bort kaffe och te i en diskmaskin. Man bleker bort det...
 
Kolla https://www.juraprofi.de/.
Jag köper min tabletter därifrån, 100 kostar som 6 med Juramärket på.
Dom har också refill satser till vattenfiltret som skall bytas då och då.
Våran Jura kaffemaskin är snart 10 år gammal, och jag har bytt ut en del tätningar, och vattenpumpen som läckte. Delarna har jag köpt från denna firma till bra priser. Dom har även fina instruktionssidor med bilder hur man tar isär maskinen (och hur man sedan får ihop den....)
Snabbt går det också, tre dagar efter order brukar jag ha grejorna hemma.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.