Om de nån gång ska söka nytt jobb så måste det här avsnittet vara typ världens bästa jobbansökan oavsett vilket arbete de söker.

känslan av ”var f-n ska vi börja?” hade nog knäckt de flesta.
 
  • Gilla
Färdigrenoverad och 8 till
  • Laddar…
Imponerad av er beslutsamhet och att renovera med begränsad budget!
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Oerhört imponerad.

Men elräkningen i januari...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag tycker det var ett bra avsnitt och de var minst sagt driftiga!

Tycker dock att summan blir lite missvisande, för ovanvåningen blev inte gjort som jag förstod det, och inte heller källaren.
Så 600000kr som de hade från början skulle aldrig räcka,

Men, de har gjort mkt för pengarna, de ska dem ha :D
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ett fantastiskt arbete men jag får inte ekonomin att stämma. 16 fönster i den utformningen är minst 200-250tkr taket i dess storlek är minst detsamma. Skulle resterande 4-500 tusen räcka till värmesystem, vvs, el och ytskikt? Skulle det vara så har dom ju även hittat världens billigaste hantverkare och det är ju svårt och köpa begagnad färg.
 
  • Gilla
Färdigrenoverad och 6 till
  • Laddar…
G gunnar blomkvist skrev:
Jag håller med. Den låga kostnaden är nog litet överdriven. Och för att få en rättvis bild borde antalet arbetstimmar inklusive familj och vänners arbetade timmar. Ett sådant här program kan tyvärr locka oerfarna människor att gå på en "mina" genom att utelämna viktiga fakta. Men det är ju bra Show. Och bra tv.
 
G
L Landcrab skrev:
Ett fantastiskt arbete men jag får inte ekonomin att stämma. 16 fönster i den utformningen är minst 200-250tkr taket i dess storlek är minst detsamma. Skulle resterande 4-500 tusen räcka till värmesystem, vvs, el och ytskikt? Skulle det vara så har dom ju även hittat världens billigaste hantverkare och det är ju svårt och köpa begagnad färg.
Nä, jag får inte ihop det heller. Inte bara ytskikt, man måste väl ha nått bakom ytskiken, gipsskivor, spackel, skruv, isolering, reglar. både tak väggar å golv.
 
  • Gilla
Honken30 och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Nä, jag får inte ihop det heller. Inte bara ytskikt, man måste väl ha nått bakom ytskiken, gipsskivor, spackel, skruv, isolering, reglar. både tak väggar å golv.
Helt klart är allt inte redovisat. Det är ju tv.
Programiden kommer ju från USA där man i deras program renoverar med storslägga.
Men oavsett är ungdomarna oerhört imponerande med ett otroligt go.
Men som yrkesman blir man orolig att människor utan kunskap köper rivningshus och skaffar sej problem.
Jag har själv för egen räkning renoverat en 40 tals villa hälften så stor och i bättre skick och vet hur många timmar och kronor som är nedlagda. Och då har jag 50 år i branschen med betydande kontakter bland materialleverantörer.
Och inte att förglömma myndigheterna som ofta fördyrar processen.
Men hatten av för ungdomarna och inte minst deras anhöriga som gjort resan möjlig.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
G
G gunnar blomkvist skrev:
Helt klart är allt inte redovisat. Det är ju tv.
Programiden kommer ju från USA där man i deras program renoverar med storslägga.
Men oavsett är ungdomarna oerhört imponerande med ett otroligt go.
Men som yrkesman blir man orolig att människor utan kunskap köper rivningshus och skaffar sej problem.
Jag har själv för egen räkning renoverat en 40 tals villa hälften så stor och i bättre skick och vet hur många timmar och kronor som är nedlagda. Och då har jag 50 år i branschen med betydande kontakter bland materialleverantörer.
Och inte att förglömma myndigheterna som ofta fördyrar processen.
Men hatten av för ungdomarna och inte minst deras anhöriga som gjort resan möjlig.
Jo, jag förstår det. Har sedan drygt 30 år också byggt o renoverat men som tidigare sagt, kan ju "knäcka" de som inte fattar.
 
Ni som funderar över kostnaderna, det kan ju vara så att släkt och vänner bidragit med lite mer än att kratta gräs. En elektriker och en rörmokare i familjen kanske gjort att kostnaderna hölls nere.

Och att man inte får se allt är ju en nödvändighet då två års arbete ska kortas ner till en timme, inklusive kindpussar och sånt från programledarna.

Om sen 900.000 i renoveringsbudget är mycket eller lite i det här sammanhanget har jag ingen aning om. Det är i alla fall mer än vad mitt hus kostade att köpa och hittills har kostat.
 
Får inte heller ihop kalkyl samt det är en påg som studerar och en som nyligen börjat jobba,vad lever dom på för inkomster och tror inte alls man klarar ett sådant renoveringsobjekt med 0 erfarenhet.Tyvärr är det ett romantiserat husobjekt som kan få oinvigda att tro det är billigt och enkelt att hoppa på vilket kan få förödande effekter
 
  • Gilla
gunnar blomkvist och 1 till
  • Laddar…
Kan vi nu få ett slut på "det är omöjligt att komma in på bostadsmarknaden för unga!"-tramset? Det finns gott om gamla hus i småorter (Billesholm är en liten skitort en bra bit utanför Helsingborg) som behöver renoveras men som kan bli fantastiska bostäder för unga utan enorm plånbok. Att hitta någonting billigt i en större stads centrum är däremot dömt att misslyckas, och har alltid varit. Man kan inte räkna med nybyggt, krypavstånd från krogen och cykelavstånd till jobb för en spottstyver. Det har alltid varit en självklarhet att det är en omöjlig ekvation, varför skulle det inte vara det för denna generationens unga?
 
  • Gilla
Fartland och 7 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
De berättade ju att killen börjat jobba på företaget som sålde poolerna, så han fick säkert prylarna som behövdes billigt...
Det missade jag, hörde bara att han hade fått ett jobb och kunnat köpa poolen tack vare sin inkomst.

/S
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Kan vi nu få ett slut på "det är omöjligt att komma in på bostadsmarknaden för unga!"-tramset? Det finns gott om gamla hus i småorter (Billesholm är en liten skitort en bra bit utanför Helsingborg) som behöver renoveras men som kan bli fantastiska bostäder för unga utan enorm plånbok. Att hitta någonting billigt i en större stads centrum är däremot dömt att misslyckas, och har alltid varit. Man kan inte räkna med nybyggt, krypavstånd från krogen och cykelavstånd till jobb för en spottstyver. Det har alltid varit en självklarhet att det är en omöjlig ekvation, varför skulle det inte vara det för denna generationens unga?
Är nog inte "trams" för många unga. Alla har inte en central lägenhet i Helsigborg som de kan sälja som ger en renoveringsbudget på 600 tusen plus tillräckligt för att betala insats till ett renoveringsobjekt i Billesholm. Och sedan utöka budgeten med ytterligare 300 tusen.
För många är nog krassa verkligheten att bara kunna spara ihop till någon typ av insats är svårt. Du ska kunna få ihop 15% kontantinsats som minimum.

Sedan håller jag med dig om att man nog inte kan förvänta sig det du beskriver...
 
  • Gilla
drömmar1 och 2 till
  • Laddar…
Shakula Shakula skrev:
Är nog inte "trams" för många unga. Alla har inte en central lägenhet i Helsigborg som de kan sälja som ger en renoveringsbudget på 600 tusen plus tillräckligt för att betala insats till ett renoveringsobjekt i Billesholm. Och sedan utöka budgeten med ytterligare 300 tusen.
För många är nog krassa verkligheten att bara kunna spara ihop till någon typ av insats är svårt. Du ska kunna få ihop 15% kontantinsats som minimum.

Sedan håller jag med dig om att man nog inte kan förvänta sig det du beskriver...
Nej, men så behöver man inte köpa en tidigare skola heller, utan kanske kan nöja sig med ett hus om 80-120 kvm, vilket sänker såväl priset som renoveringskostnaderna också.
Det finns gott om hus för under 750 kkr, att spara ihop till den insatsen skall inte vara ett problem för ett par med medelinkomster. Allting handlar om att prioritera. Så jo, det är trams, krokodiltårar och gnäll.
Ett hus 1965 kostade i princip samma värdemässigt som vad ett hus kostar idag.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.