Hej.
Jag är ny på detta eminenta forum.
Jag har ett Mockfjärds elementhus från -63 som jag har sättningar på flera golv.
Vad jag förstår så är det speciella golvreglar i dessa hus.
Är det någon som har tips på hur jag kan förstärka upp golven utan att det blir något galet?
Tack på förhand
Mats!
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Hej Mats!

Jag har ett också ett Elementhus från 62.
Skruvlimma golvspånskivor funkade bra för oss
 
Sigurdh90 Sigurdh90 skrev:
Hej Mats!

Jag har ett också ett Elementhus från 62.
Skruvlimma golvspånskivor funkade bra för oss
Hej.
Tack för ditt svar.
Jag skulle även behöva isolera närmas vissa ytterväggar för kalla golv.
 
Jag hade satsat på att byta fönster istället.

Aluminiumfasad? Vattenelement med rören dragna längs golvlisterna?
 
Sigurdh90 Sigurdh90 skrev:
Jag hade satsat på att byta fönster istället.

Aluminiumfasad? Vattenelement med rören dragna längs golvlisterna?
Tilläggisolerad fasad med västkustskiva.
Fönster bytt för ca 10 år sedan 3 glas elite.
Värmerör omdraget till tvårörssystem.
Så nu är det golven som är på tur
 
  • Älska
Anorlunda
  • Laddar…
Låter märkligt med kalla golv tycker jag i så fall. Gipsa innerväggarna och måla så det blir tätare som en ”ångbroms”
 
Sigurdh90 Sigurdh90 skrev:
Låter märkligt med kalla golv tycker jag i så fall. Gipsa innerväggarna och måla så det blir tätare som en ”ångbroms”
Jag får fundera hur jag ska göra.
Tack i alla fall :)
 
M Mats.N skrev:
Hej.
Jag är ny på detta eminenta forum.
Jag har ett Mockfjärds elementhus från -63 som jag har sättningar på flera golv.
Vad jag förstår så är det speciella golvreglar i dessa hus.
Är det någon som har tips på hur jag kan förstärka upp golven utan att det blir något galet?
Tack på förhand
Mats!
Hur svåra sättningar är det?
 
B bearmaniac skrev:
Hur svåra sättningar är det?
I vissa rum är det är ganska mycket.
Det är så det gungar när man går mitt i rummet.
Jag får kontakta någon gammal och erfaren byggare.
 
M Mats.N skrev:
I vissa rum är det är ganska mycket.
Det är så det gungar när man går mitt i rummet.
Jag får kontakta någon gammal och erfaren byggare.
Har du testat att stämpa upp golvet underifrån? Om det stabiliserar golvet kan man förmodligen lösa problemet genom att sätta en regel i taket på våningen under. Denna lösning hjälper när elementen (bjälklagslådorna) har spontat ur. Om det är elementens konstruktion med lim och stående masonitskivor som släppt är det inte lika lättfixat.
 
M Mats.N skrev:
Tilläggisolerad fasad med västkustskiva.
Fönster bytt för ca 10 år sedan 3 glas elite.
Värmerör omdraget till tvårörssystem.
Så nu är det golven som är på tur
Vet du hur denna fasad har satts upp? Utanpå plåten? Står inför ett sådant val nu!
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
Har du testat att stämpa upp golvet underifrån? Om det stabiliserar golvet kan man förmodligen lösa problemet genom att sätta en regel i taket på våningen under. Denna lösning hjälper när elementen (bjälklagslådorna) har spontat ur. Om det är elementens konstruktion med lim och stående masonitskivor som släppt är det inte lika lättfixat.
Jag ska kolla med byggaren vad de säger.
Det är ett ganska omfattande jobb att stämpa upp underifrån.
Jag har visserligen källare men det går en hel del rör i taket där så jag måste riva det mesta av vatten och värmerör för att regla upp.
 
Idadow Idadow skrev:
Vet du hur denna fasad har satts upp? Utanpå plåten? Står inför ett sådant val nu!
Det är reglat och isolerat utanpå plåten.
Det är inte riktigt rätt att göra så men vi vågade inte riva väggelementen.
Däremot är gavlarna på övervåning byggt med vanlig regel och isolering ( inte väggelement ) så där rev vi bort gamla panelen och byggde på den gamla isoleringen.
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
M Mats.N skrev:
Jag ska kolla med byggaren vad de säger.
Det är ett ganska omfattande jobb att stämpa upp underifrån.
Jag har visserligen källare men det går en hel del rör i taket där så jag måste riva det mesta av vatten och värmerör för att regla upp.
Jag förstår. Du kanske kan testa på en lite mindre del av golvet där det inte sitter så mycket rör? Om du tror att det går att hitta : testa såhär: "lägg" en 45x170 tvärs golvelementens riktning. Tryck upp den med hjälp av stöttor av typ 45x95, antingen genom att såga till dem så att de är ett par mm för långa och banka på plats med hammare, eller genom att ställa dem på pelardomkrafter. Du kan köpa billiga sådana på jula för 200 kr styck (https://www.jula.se/catalog/bil-och...n/domkrafter/hydraulisk-pelardomkraft-229476/). Skulle du ha elkablar dragna i taket, så jacka ur regeln med en cirkelsåg e.d.

Min tanke är att du får se om du tycker att golvet blir mer stabilt eller inte. Om ja, så har du ändå en potentiellt överkomlig väg att styva upp golvet. Ett annat sätt att försöka styva upp golvet är förstås att göra det ovanifrån med golvgips/golvspån/plywood som limskruvas på plats. Det finns andra här på forumet som tycker att det har hjälpt bra, jag har inte själv testat det. Frågan du får ställa dig då är ifall du vill trycka upp golvet nerifrån lite grann innan du styvar upp eller ej.
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Lånar tråden,

Har ett elementhus -59 där ett element har börjat svikta i sovrummet på övervåning. Är ett 1,5 plans, räcker det med att skruvlimma golvspån? Läste någonstans att det rekommenderades att skruva en lång skruv rakt igenom hela elementet från ovansidan och ner i en ny regel som man fäster på våningen under.

Hur har ni med sviktande element löst det?
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.