Då är det ju ett nytt hus. :p
Och du har inte lust att borra mellan våningarna eller öppna någon vägg?

Man kan gömma kabel bakom tex golvlister och passera under en dörrtröskel kan gå det med. Man måste inte ha dubbla nätverksuttag i varje rum. En kabel för att slippa köra Wi-Fi genom golv och flera väggar kan bli ett lyft.

Jag tog bort taklist, golvlist och lyfte på en plastmatta. Sen borrade jag mellan våningarna snett bakom listerna. Tog hjälp av ett extra guidehål i golvet för att få igenom och hitta rätt med kablarna. Är väldigt glad att jag gjorde detta innan jag lade klickgolv... :)
Jag satte även infäll uttag i väggen utan att behöva tapetsera om. :D (Dock blev det inte lika snyggt i taket under, men det är mitt hobbyrum. :rolleyes: Ska fixa det vilket år som helst).

Om nu detta lät jobbigt så varför inte prova HomePlug AV2 kit (ovan), 1Gbit/s ?
Lite drygt 700kr känns väl inte så dyrt längre? Med dem kan man även köra multipoint om man vill ha trådat i ett 3:e rum. Ska klara att hoppa mellan faser också.

Accesspunkt väljes efter tycke och smak.
 
Som någon skrev innan. Ett mesh-system är lösningen. Flera (2-3) routrar som kommunicerar med varandra och skapar ett gemensamt sömlöst nätverk. Då behövs inga kablar eller borrande. Någon tipsade om Deco m9 lite högre upp. Kolla in det! Finns billigare varianter också.
 
Jag är inte helt motståndare till Mesh, M9 ovan kan vara värd några kronor extra då den har ett extra wifinät för kommunikation mellan Mesh-noderna. Det ger bättre kapacitet och fart när hoppet mellan noderna inte behöver använda samma radio som till anslutna enheter, mobiler etc.

Gjorde en skiss på ett hus nedan. R är en repeater/extender/förstärkare eller vad man väljer kalla den. Att gå genom ett golvbjälklag med glasull plus 2 väggar blir inget bra, varken för den trådlösa mobilen eller repeatern. Repeatern gör ingen nytta. Skulle man däremot konfigurera den som AP och lyckas få fram en kabel så får du fiberns hastighet i rummet. :p

Grönt, M, symboliserar Mesh-noder. Om man byter ut Wifi-router mot en Mesh-master-nodMesh-router och sätter ytterligare 2 mesh-noder som i bilden kommer varje hopp bara gå genom vägg eller golv en gång och borde klara flera 100 Mbit/s överallt :surprised::p
Handritad skiss av husplan med Mesh-nätverkskonfiguration, inklusive repeater och Mesh-noder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilka hopp, eller vilken väg, trafiken tar vet man inte och den kan ändras dynamiskt.
 
Redigerat:
Hade mesh men det funkade bedrövligt så gjorde mig av med det. Ska testa homeplug.
 
R Rolle85 skrev:
Hade mesh men det funkade bedrövligt så gjorde mig av med det. Ska testa homeplug.
Kan funka perfekt, kan funka bedrövligt. Homeplug är lite av ett lotteri imo.
 
Vad är det för wifi-router du har vid inkommande bredbandsanslutning och var är den placerad? Jag har meckat rätt mycket med mesh/repeaters etc. men till slut placerade jag en ordentlig .ac (wifi6) mitt i huset och sedan dess har vi haft bra täckning. Till och med tonårings-gaming var helt ok...
 
Ja den står inte optimalt, den står i ena hörnet av huset på övervåningen där fibertråden drogs in genom väggen.
Jag ska se om jag kan köpa homeplug idag
 
MrJay
A anis16 skrev:
... men till slut placerade jag en ordentlig .ac (wifi6) mitt i huset och sedan dess har vi haft bra täckning.
802.11ac är Wi-Fi 5...
 
Det här var lustigt.
Kopplade mig direkt mot routern och sitter här på nedervåningen:
Router:
Skärmdump av bredbandskoll med nedladdningshastighet 127,17 Mbit/s och svarstid 12,34 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

wififörstärkare:
Skärmdump av bredbandsprestandatest, visar nedladdnings- och uppladdningshastighet samt svarstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MrJay
R Rolle85 skrev:
Det här var lustigt.
Kopplade mig direkt mot routern och sitter här på nedervåningen:
Router:
[bild]
wififörstärkare:
[bild]
Är inte förvånad för 5 öre. En ordentlig lösning är att ha en router utan Wi-Fi och dra en cat6a kabel från den till en central plats där du placerar en ordentlig accesspunkt, exempelvis något från Ubiquiti. Har själv fullt blås trådlöst mot internet överallt i bostaden, min lina just nu är 250mbit.

Skärmdump av bredbandsprestandatest med 239,88 Mbit/s nedladdning och 101,63 Mbit/s uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är lite fel att söka en KRAFTIGARE förstärkare, uteffekten är reglerad enligt någon standard/lag så det går inte brassa på.
Sedan OM man hade kraftigare förstärkare så måste dator/surfplatta/telefon också vara kraftigare för att skicka signal till nätet och det går ju liksom inte.

Vad man kan söka efter det är en förstärkare som har bättre antenner som kan fånga svagare signaler.

Protte
 
Jag ska ta o kasta ut förstärkaren :)

kan en bättre router förbättra? Jag har en med tre antenner idag
 
MrJay
R Rolle85 skrev:
Jag ska ta o kasta ut förstärkaren :)

kan en bättre router förbättra? Jag har en med tre antenner idag
Alltså, har du en router med inbyggt Wi-Fi som inte är centralt positionerad i bostaden kommer du ha svårt att få en vettig trådlös signal utan dedikerade accesspunkter som är kopplade till routern via ethernet, homeplug eller annan teknik. Annat alternativ som så många säger är mesh, det är dock obrukbart om du har tjocka väggar med armering. Visst, byter du till Wi-Fi 6 (802.11ax) router kan det såklart förbättra då det är ganska stort teknikskifte från föregående generation till nuvarande men för att kunna nyttja det till fullo måste dina övriga enheter stödja Wi-Fi 6. Dessutom snackar vi över 3kkr i kostnad för en vettig Wi-Fi 6 router om du är priskänslig.
 
Skulle rekommendera ett AX (wifi6) baserat Mesh nät, kör ett Asus dito och har runt 900 mbit mellan två plan, router till router, gäller köpa rätt modeller bara och det kostar en slant, ena bör vara triband för då använder den en egen 5ghz radio som bakband, den andra noden kan vara enklare modell, när jag får lite tid funderar jag på att dra en sladd dock men lirar på långt över förväntan (menar knappt 100 mbit förlust mot kopparet är helt ok )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.