MrJay
Har hjälp många hus och lägenhetsägare med liknande problem. Om du inte har möjlighet (för dyrt/krångligt/etc) att dra nätverkskabel till boningens alla rum och därmed kunna placera ut dina accesspunkter och annan nätverksutrustning precis som du vill så hade jag inte om jag var du försökt sätta ut starka sändare bara för att kunna ha WiFi täckning på andra våningen.

En lösning som visat sig funka bättre än repeatrar (och i många fall även mesh), speciellt i situationer där man har flera våningar är att köra med HomePlug adaptrar som överför nätverkssignal via befintliga elnätet i bostaden. Skaffa dig ett pack https://www.kjell.com/se/produkter/...nk-tl-pa4010kit-homeplug-600mbs-2-pack-p97255 och koppla in en WiFi accesspunkt på övre våningen till en sådan. Du slipper då "fult med kabel" :)
 
Jag drog 50m kabel till kontor på tomten, mätte till 138/138 mbit där.
 
R Rolle85 skrev:
Vad avgör en förstärkares prestanda?
I första hand placeringen, i andra hand teoretisk hastighet.
Vad nu teoretisk hastighet är? Kanske Max 1/4 av tex en repeater på 300Mbit/s under gynnsamma förhållanden. Ska radiosignalerna ingenting några väggar se dämpas de ännu mera. Det kanske inte är så kul om man har 100Mbit/s fiber.
En ”dåligt placerad” repeater behöver inte ge bättre prestanda alls oavsett hur många megabit per sekund den ska klara på pappret.

Om man köpt en Extender som går att konfigurera som Accesspunkt med kabel så kan man få ut ca 150Mbit/s ur samma pryl. Ett sätt att ta sig igenom tak till golv, långborr. Vad har huset för möjligheter?
 
Homeplugs kräver att samma nolla används av router och pluggen...
 
MrJay
R Rolle85 skrev:
Homeplugs kräver att samma nolla används av router och pluggen...
Fel. Detta är ett vanligt missförstånd som härstammar ca. 15 år tillbaka när dessa produkter släpptes på marknaden, en modern HomePlug-produkt klarar signal över flera faser.
 
  • Gilla
jonisse
  • Laddar…
Det sa de på kjell o company?
 
MrJay
R Rolle85 skrev:
Det sa de på kjell o company?
Jag installerade 2st förra veckan, men tro på en säljare istället (y)
 
Men dina kanske gick på samma nolla?
Hur vet du att de inte gör de?
 
R RoAd skrev:
Det blir inte en halvering av hastigheten in i fastigheten. Det blir en halvering av hastigheten i det trådlösa nätet. Exakt vad det blir i slutändan är svårt att säga för det beror på signalstyrka, störningar och liknande.

Generellt brukar sk. wifi repeaters vara en dålig lösning och det är bättre att satsa på ett bra meshsystem istället.
Sant sant. Du har helt rätt.
Är alldeles för trött för att tänka rätt.

Dock det beror ju lite på vilket behov man har med.
Mina gamla föräldrar använder wifi jag satt upp åt dem till en dator (för att betala räkningar med), en surfplatta för att läsa lokaltidningen digitalt och en chromecast för att kunna streama till TVn.
Och i deras hus som jag tamefn tror är byggt av armeringsjärn med tanke på hur skitdåligt wifi:t går genom väggar och tak, har de inte haft nått problem alls med att jag satte upp en Wifi förstärkare. De utnyttjar ju inte hela den halverade bandbredden iallafall.

Men har man lite mer behov än så, är inte en Wifi förstärkare bäst.
 
MrJay
R Rolle85 skrev:
Men dina kanske gick på samma nolla?
Hur vet du att de inte gör de?
Nyare PowerLine/HomePlug använder jord, nolla och fas för kommunikation vilket betyder att enbart nollan inte behövs (som sagt, gammal skröna). Hursomhelst, du har alltid 30-dagars öppet köp om du inte skulle bli nöjd. Vad har du att förlora?

Också, koppla aldrig dessa in på grenuttag - direkt i vägg skall de anslutas.
 
Ok får testa detta. Tack
 
Diagram som visar hur homeplug-enheter överför nätverkssignal mellan modem och dator för bättre trådlös täckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rolle85 skrev:
Men dina kanske gick på samma nolla?
Hur vet du att de inte gör de?
Har du flera jordfelsbrytare i huset?
(Misstänker att strömtrafon i dessa fungerar som en avstörningsdrossel för radiosignalerna...)
 
Jag har två, en för badrum och en för resten
 
R Rolle85 skrev:
Jag har två, en för badrum och en för resten
(y)
Då ska du undvika HomePlug i badrummet. ;)

Edit: I gamla hus kan ju iofs elen grena av till lite olika saker på vägen...
 
Huset är byggt 1990
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.