HOBBY ARCHITECT
Det senaste paret som renoverade en villa verkade ha nerver av stål. :surprised:
 
HOBBY ARCHITECT
Fin den var det där Asien-inspirerade, enkla, mysiga huset.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Fin den var det där Asien-inspirerade, enkla, mysiga huset.
Verkligen - bland de bästa hittills. Skulle gärna se det med alla ytor ute färdigställda.
 
Cederträet var vackert och dessutom snyggt uppsatt.
 
HOBBY ARCHITECT
Vilket töntigt par. Asful väggmålning i vardagsrummet.
 
Det är otroligt skickligt att kunna fixa ett så personligt hem för 1.5!
 
HOBBY ARCHITECT
Härligt med ett badkar på övervåningen där man kan kika ut över den fina utsikten. Ganska härlig vardagsrum och fin toalettdörr men annars var det lite för kramsigt och plottrigt för min smak.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är det någon som har ett hus med så mycket glas? Vi har det inte och känner liksom kalldraget på vintern! Är det så? Fint var det!
 
  • Gilla
Mce1978 och 1 till
  • Laddar…
C
Älskar Gerts kommentar till Jennys ritningar - "Det är ju snubblande nära en barnteckning" :crysmile:

Måste nog säga att han fick äta upp det... Kul att se någon som gör så mycket av jobbet själva.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Trodde aldrig det skulle bli så fint utifrån, undrar om det är den svarta färgen den stora eken och den fina eken som inte gör det så shabrakigt?
Jag gillar plottret och slösandet med ytor, inte helt praktiskt och samtidigt så härligt vardagsrum.
 
Kul att de (hon) ritade huset själv, men det måste väl ändå till konstruktionsritningar och hållfasthetsberäkningar för att få ett godkänt bygglov? Gjorde de det själv också?

Och bristen på arkitektoniskt genomtänkta planlösningar mm funkar ju, när man har gott om ytor att slösa med.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Det är TV, det vinklas och saknas fakta för att göra mera dramatik av det. Hur många klipp/delar var det inte på huset efter att andra byggfirman lämnat och med kommentaren "det står stilla"?
Och utan kunskap och som påstods lite "Youtube" gör man ingen grund/platta, den ska finnas en konstruktion enligt regelverk som någon gjort och säkerligen byggare med kunskap som gjorde mycket av arbetet. Du loddar inte av en platta utan kunskap på ett husbygge för 4 Mkr med lite googlande. Det finns kontrollansvariga, en bank som lånat ut pengar som har krav, etc. Jobbade hon inte på en en konsultfirma, kanske med just det att konstruera byggnader och allt som krävs, tyckte det nämndes lite snabbt inledningsvis.
Så det är otroligt mycket TV-anpassat, men visst underlagspappen blåste av.
Tanken är säkert god, men dagens TV-producerande bygger på "dramatik" och mindre faktabaserat, det ska vara tittarvänligt. Hade allt gått som tåget hade de inte fått vara med i ett TV-program.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Sämsta avsnittet. Vem fan vill ha så stora ytor, omysigt. Och tänk att städa allt det. Men varför var dom tvugna att ha kvar predikstolen? Det är ju ingen kyrka längre. Fånigt. Men när det ändå är så stor och högt i tak kunde dom ju lika gärna öppnat upp hela och fått in mer ljus, istället sätter dom in fönster i köket för att få in mer ljus. Var bodde pojkarna förresten? Nä bättre att ha sånt till härbärge som Gert sa.
 
HOBBY ARCHITECT
Vilken skräckfilm i början av avsnittet! Otroligt att dom fick till det till slut. Vackra fönster och härligt kök. Dock borde dom sluta med grönt överallt, men härligt med mörk färg i sovrummet. Men betongklossen till altan förstår jag mig inte på. Gästhuset var gulligt också med svart putsad sten. Gymnastikstegen i vardagsrummet trycker jag inte blev så mysigt även om det säkert kändes som en kul idé från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.