optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Vet du att det är just i skidbackarna som smittspridningen sker?
Det jag har sett tidigare i februari handlade om att det var de som jobbade där som smittade varandra för att de inte följde de vanliga råden om avstånd och vara hemma vid minsta symtom.
Nej det sker säkert inte i själva backen.
Det jag kan tänka mig är möjligen liftköer eller där de sitter i korgar för att komma upp.
Men troligast är på kvällen och i stugorna man hyr. Många i samma lilla utrymme.

Och givetvis är det mest troliga det du skriver att man inte följer råden vi fått.
Hade man stängt anläggningarna hade de riskerna eliminerats.

Frugan berättade att hon har en kollega där det var 6 grabbar som rest upp för att åka skidor. 6 personer från olika hushåll i samma stuga. Vansinne. (min åsikt)

Men även att personal smittar varandra. Fanns som nyhet för ett par dagar sedan där personal jobbade fast de hade symptom just för att hålla igång verksamheten för att få in pengar under den korta tid som skidresorna är aktuelle.

Alltså, skidåkning i fjällen inte ok. Åtminstone inte i den formen som är vanliga.
Att åka skidor i sig självt är inget problem men allt som där hör till.
Vi är i en pandemi där man kanske borde avstå sådant här.

Men jag tror du innerst inne fattade vad jag menade men behövde ta chansen att argumentera emot.
 
  • Gilla
brfbo och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Men jag tror du innerst inne fattade vad jag menade men behövde ta chansen att argumentera emot.
Det beror väl på att du just uttryckte dig som du gjorde, lite click-bait-uttryck.

Liftköerna lär vara anpassade så att man bara kan stå efter varandra så det blir ju skidlängdsavstånd mellan de som köar.

L lob skrev:
Fast det ena ger väl det andra tänker jag. Utan folk i backarna så skulle väl de säsongsanställda med tveksamma boenden inte heller vara där. Dessutom väldigt ung personal som säkert knappt märker om de är smittade.

Bor hyfsat nära Åre och läser i lokaltidningen att smittan ökar.

/LOB
Har släkt i Östersund, varav en med stuga i Åre-trakten, och de är ju mycket i Åre-området och åker skidor även i år. Smittspridningen är ju större i Östersund, för att inte tala om Berg, än i många kommuner kring Stockholm, åtminstone vecka 6 som är den sista veckan som visas här: https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Hade man stängt anläggningarna hade de riskerna eliminerats.
Apropå det såg jag just detta:
Branschorganisationen för nederländska restauranger och cateringföretag meddelade på måndagen att de tänker stämma staten. Detta för att bli av med vad de ser som en rad kvävande lockdown-regler, rapporterar Reuters.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 17.44
 
Ja men det är väl klart att vi inte tagit någon höjd för ett mer smittsamt virus och en tredje våg.

Det hade behövts ganska tuffa åtgärder för flera veckor sedan om målsättningen varit att stoppa upp detta. Åtgärder som FHM tidigare sågat som verkningslösa eller ovetenskapliga.

Alla vet nog att den 3 vågen kommer men förklaringen kommer att vara att vi inte tillräckligt "höll i" Men för att inte skuldbelägga potentiella väljare så är det ändå förståeligt efter en så lång pandemi.

Ingen har gjort fel det var så här det måste ha slutat är budskapet,
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men det är väl klart att vi inte tagit någon höjd för ett mer smittsamt virus och en tredje våg.

Det hade behövts ganska tuffa åtgärder för flera veckor sedan om målsättningen varit att stoppa upp detta. Åtgärder som FHM tidigare sågat som verkningslösa eller ovetenskapliga.

Alla vet nog att den 3 vågen kommer men förklaringen kommer att vara att vi inte tillräckligt "höll i" Men för att inte skuldbelägga potentiella väljare så är det ändå förståeligt efter en så lång pandemi.

Ingen har gjort fel det var så här det måste ha slutat är budskapet,
Har ju sett många inlägg av dig så jag antar att det är patentaren munskydd som gäller även här, men de skulle tydligen suttit på redan för några veckor sedan för att magin skulle få full effekt? Detta trots att de mest drabbade länder har gemensamt att de just sprungit runt med dessa i ett år nu?
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Har ju sett många inlägg av dig så jag antar att det är patentaren munskydd som gäller även här, men de skulle tydligen suttit på redan för några veckor sedan för att magin skulle få full effekt? Detta trots att de mest drabbade länder har gemensamt att de just sprungit runt med dessa i ett år nu?

Norges "Tegnell" Frode Forland kom med detaljerade förslag hur Sverige borde agera för att antal veckor sedan med anledning av mutationen. Jag delar hans uppfattning och är du intresserad så är det bara en googling bort.

Kunde det vara klokt att lyssna på ett av det länder i världen som klarat detta bäst? Ja förmodligen.
 
  • Gilla
IAMWEASEL och 1 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Norges "Tegnell" Frode Forland kom med detaljerade förslag hur Sverige borde agera för att antal veckor sedan med anledning av mutationen. Jag delar hans uppfattning och är du intresserad så är det bara en googling bort.

Kunde det vara klokt att lyssna på ett av det länder i världen som klarat detta bäst? Ja förmodligen.
Du kan lyssna på mig också, jag har ju skickligt undvikit Corona, kan komma med lite tips! :)
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Norges "Tegnell" Frode Forland kom med detaljerade förslag hur Sverige borde agera för att antal veckor sedan med anledning av mutationen. Jag delar hans uppfattning och är du intresserad så är det bara en googling bort.

Kunde det vara klokt att lyssna på ett av det länder i världen som klarat detta bäst? Ja förmodligen.
Ja, det är skönt att leva i ett av de länderna som hittills klarat sig bäst i Europa, det kan vi tacka FHM och regeringen för.
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det är intressant att medelålders kvinnor har en så pass stor underdödlighet, Vad beror den på kan man undra.
Det är också intressant att nästan 70% av Europas länder har högre överdödlighet än Sverige, vi måste ha gjort mycket rätt! :)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Skistar-anställda i Sälen festade trots restriktioner – får lämna jobbet, [SVT]
Smart...
 
  • Gilla
  • Ledsen
brfbo och 2 till
  • Laddar…
D
Japp..

Skärmdump av ett Twitter-inlägg där användaren diskuterar sitt engagemang i mänskliga rättigheter med kontext av Förintelsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D djac skrev:
Japp..

[bild]
Utveckla lite är du snäll.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Utveckla lite är du snäll.
Tror det handlar om källkritik. Samma källa varnar tex för Löfvens vaccin.
Kollage av en man som funderar, en kvinna med respirator och en leende kvinna, med en artikelrubrik om vaccinrelaterat dödsfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Läser man om Aktion T4 på Wikipedia så anses det väl vara Fake News.
Många människor har lite svårt att hantera fri informationsspridning. Det kan sluta illa.
 
Jag visste inte ens att Stefan Löfven hade tagit fram ett eget vaccin! Tänk vad Fria Tider vet! :rofl:
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.