Medlet var ju känt som rätt effektivt.. Tror det är bättre än bensaltensid.
Men affärerna närmast mig har slutat att sälja det.

Dyrt verkar det vara iaf.
.
 
N Natkom skrev:
jag följde behandlingen till punkt och pricka för de 10års garanti som de ger. Vårt har nu suttit i 6år och jag har inte de problem ni tar upp. Vi sålde huset i somras och nya ägarna är också nöjda med behandlingen som gör att man inte behöver behandla varje åt med olja. Jag oljade i början när ni byggde ny altan. Men trät blev aldrig mättat och vi hade jämt massa stickor som stod upp och skadade fötterna på barn och vuxna. Redan efter första behandlingen med sioo var det en märkbar skillnad. Efter andra gången såg jag att det fungerade. Vi har varit väldigt nöjd med behandlingen. Tråkigt att ni har haft problem.
Vi har inte behandlat själva utan köpt en färdigbehandlad produkt. De små ”pinnar” vi satt runt fönster har vi själva behandlat med sioox och på dem har vi ingen påväxt alls.
 
H Hummingbird skrev:
Som Kaninjan redan svarat, men ja, ogräsättikan gör en stor skillnad i ansträngningen att skura altanen sen, genom att algerna har dött o torkat, så det är mycket enklare att skura rent. Rekommenderas varmt!
Tack för att det finns folk som har miljötänk. Den här tråden har varit full av klagande inlägg, men fattig på analys. När SIOO förklarar hur produkten är tänkt att funka följer tystnad eller giftrekommendationer.

Jag tänker läsa manualen och prova S på min altan, med ättika som plan B.
 
T Timmerkramare skrev:
Tack för att det finns folk som har miljötänk. Den här tråden har varit full av klagande inlägg, men fattig på analys. När SIOO förklarar hur produkten är tänkt att funka följer tystnad eller giftrekommendationer.

Jag tänker läsa manualen och prova S på min altan, med ättika som plan B.
anledningen till att det blivit tyst här från de som startade tråden är för att det helt plötsligt handlar om altaner och trall. Vi pratade fasader dessförinnan, vilket är en annan behandling från Sioo.
 
Fattig på analys? Det handlar om färdigbehandlad panel som inte verkar hålla måttet. Vet inte vad det är att analysera. Jäkla skillnad att behandla trall själv med sioox
 
F Flory skrev:
Fy fasen vad tråkigt! Ser lika ut för oss.
Ja, och dyrt är det också. Gick på bluffen redan för ca ett tiotal år sedan och behandlade min altan med det. Vad jag vet, så var det då bara ett företag i Stockholmsområdet, som sålde produkten, och det låg någonstans nere i Enskede, om jag inte minns fel.
I reklamen sas att man skulle få ett utseende som en saltstänkt brygga (eller något ditåt). Det tyckte jag lät trevligt och första säsongen kunde man faktiskt med lite god fantasi och ett positivt tänkande nästan få en sådan känsla.
Så var det dags för en andra behandling andra säsongen och jag gjorde helt enligt anvisningarna. Men sen var det kört. Redan samma säsong - för att inte tala om nästa - såg det ut som om altanen legat helt obehandlad och helt utan någon som helst omtanke. Bräderna började helt enkelt ruttna.
Nu får man givetvis inte glädja sig åt att andra haft samma "otur", men det gläder mig att det inte bara berodde på mig att jag misslyckades.
 
  • Gilla
BeAxGa
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Medlet var ju känt som rätt effektivt.. Tror det är bättre än bensaltensid.
Men affärerna närmast mig har slutat att sälja det.

Dyrt verkar det vara iaf.
.
Det finns alls inga tester som visar effekt
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Oj här har det hänt saker i tråden. Har inte varit så aktiv här på många år.
Kan uppdatera lite om fasaden.
Grundproblemet var ju att vi fick hyvlad panel istället för finsågad.
Den var färdigbehandlad från sioo. Det blev ju en jäkla soppa rent ut sagt.
Drev på med förhandlingar och det slutade i en ekonomisk uppgörelse.
Det hade jag aldrig gått med på idag. Med tanke på arbetsinsatsen det krävdes.

Hur som: dom hade då en säljare som var superbra och vi kom fram till en lösning. Vi fick en specialblandad historia från sioo som var försigpigmenterad. Huset är ju betydligt snyggare idag. Det är väl 4 år sedan kansle jag tvättade av och behandlande om.
Tvättade faktiskt norrsidan så sent som för en vecka sedan. Utan är helt ok nu och svartmöglet släppte superlätt. Men om det beror på den hyvlade panelen eller sioo kan jag inte svara på.
Men skillnad från första behandlingen? Som natt och dag.
Från början var det katastrof.
Tittar och på vindskivor osv nu som är finsågat så har det en väldigt fin yta.

Men mitt hus är ingen värdemätare då det var så mycket som blev fel. Och den produkten som nu sitter på huset är inte exakt samma som den som säljs i butik: eftersom den skulle fungera på hyvlat.

överlag nöjd med hur det ser ut idag. Upplever inte alls att svartmöglet får samma fäste utan det tvättar man av lätt.
Kommer jag använda sioo igen?
Högst troligt inte... den typen av produkt på trall, ja kanske.
På fasad? Nej.

Lärde mig otroligt mycket på den resan.
1. Kommer aldrig ha liggande panel någonsin igen. Vilket bök när det ska underhållas. Speciellt på ett tvåplans hus.
2. Kommer aldrig våga vara (bland de första) först ut med att testa ngt nytt.
3. Ska aldrig ha ngt som behöver skrapas innan målning.

Förra året målade vi en hel del annat med Auson trätjära. Det har verkligen blivit supersnyggt. Så bland annat ska garaget (som idag har svart slamfärg) bli målad i trätjära.

Jag ska dock börja med ett nytt, enplanshus, snart. Där blir det stående panel med auson trätjära;)


Så har det i korta drag gått för mig. Inte haft koll på sioo de senaste åren men hoppas de fått ordning på barnsjukdomarna där!

mvh
 
  • Gilla
Flory och 2 till
  • Laddar…
J Jannecarlsson skrev:
Oj här har det hänt saker i tråden. Har inte varit så aktiv här på många år.
Kan uppdatera lite om fasaden.
Grundproblemet var ju att vi fick hyvlad panel istället för finsågad.
Den var färdigbehandlad från sioo. Det blev ju en jäkla soppa rent ut sagt.
Drev på med förhandlingar och det slutade i en ekonomisk uppgörelse.
Det hade jag aldrig gått med på idag. Med tanke på arbetsinsatsen det krävdes.

Hur som: dom hade då en säljare som var superbra och vi kom fram till en lösning. Vi fick en specialblandad historia från sioo som var försigpigmenterad. Huset är ju betydligt snyggare idag. Det är väl 4 år sedan kansle jag tvättade av och behandlande om.
Tvättade faktiskt norrsidan så sent som för en vecka sedan. Utan är helt ok nu och svartmöglet släppte superlätt. Men om det beror på den hyvlade panelen eller sioo kan jag inte svara på.
Men skillnad från första behandlingen? Som natt och dag.
Från början var det katastrof.
Tittar och på vindskivor osv nu som är finsågat så har det en väldigt fin yta.

Men mitt hus är ingen värdemätare då det var så mycket som blev fel. Och den produkten som nu sitter på huset är inte exakt samma som den som säljs i butik: eftersom den skulle fungera på hyvlat.

överlag nöjd med hur det ser ut idag. Upplever inte alls att svartmöglet får samma fäste utan det tvättar man av lätt.
Kommer jag använda sioo igen?
Högst troligt inte... den typen av produkt på trall, ja kanske.
På fasad? Nej.

Lärde mig otroligt mycket på den resan.
1. Kommer aldrig ha liggande panel någonsin igen. Vilket bök när det ska underhållas. Speciellt på ett tvåplans hus.
2. Kommer aldrig våga vara (bland de första) först ut med att testa ngt nytt.
3. Ska aldrig ha ngt som behöver skrapas innan målning.

Förra året målade vi en hel del annat med Auson trätjära. Det har verkligen blivit supersnyggt. Så bland annat ska garaget (som idag har svart slamfärg) bli målad i trätjära.

Jag ska dock börja med ett nytt, enplanshus, snart. Där blir det stående panel med auson trätjära;)


Så har det i korta drag gått för mig. Inte haft koll på sioo de senaste åren men hoppas de fått ordning på barnsjukdomarna där!

mvh
Skönt att det är bättre nu, liten tröst i eländet. Vårt hus ska vi prova att köra med Jape Prickfri och ev behandla om nu i sommar. Känns det som att det inte går täckmålar vi över skiten istället.
Lycka till med nya huset!
 
  • Gilla
Jannecarlsson
  • Laddar…
Nu har man läst igenom större delen av denna tråd, och det är skrämmande hur Sioox kan fortsätta marknadsföra sina produkter.. främst fasadbehandlingen.
Altanbehandlingen ska tydligen vara väldigt bra.
(Svärföräldrarna har haft sin altan i 3-4år nu utan mögelpåväxt. och den är otroligt fin ).

Tyvärr så han vi aldrig läsa denna tråd innan vi startade våran behandling av panelen (2020.06).
Visst hade man hört på villovägar att vissa hade råkat ut för påväxten, men inte i den utsträckning.

Allting har fungerat väldigt bra för oss och resultatet vart otroligt bra och väldigt tidigt, även Sioox Sverige och Norge tog del av vårat arbetet och delade detta arbetet/resultat på deras instagramflöde.
En skärmdump från Instagram som visar en träfasad på ett hus där en person står på en stege och vissa renoveringsverktyg är synliga på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skärmdump från Instagram som visar en träfasad på ett hus där en person står på en stege och vissa renoveringsverktyg är synliga på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad behandlad med Sioox-produkt utan synlig mögelpåväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasaden på ett hus med träpanel behandlad med Sioox-produkter, visar ingen synlig mögelpåväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För ca 6 veckor sedan började vi hitta svartmögel på en del ställen på fasaden, dessa områden kunde uppskattas till 20-30st olika ställen. Främst uppstod detta på alla väggar som ligger i skuggläge ( norrsidan ), det är väl dom väggarna som får minst sol på sig
Vi tänkte väl, det här är väl inte så illa....

Jag mailade omgående Info@sioox.se och fick tips om att behandla områdena med JAPE Prick-fri.
Detta gjorde jag på dessa 20-30-tal ställena.
Enligt informationen på JAPE-flaskan så dör möglet omgående, men att det kommer försvinna eftersom?!
Hur lång tid det tar, det vågar jag inte svara på.

( Fick även tips om att använda deras fasadtvätt med skurborste. Något som inte fungerade, av någon anledning skurades ytbehandlingen bort och man fick behandla om )
NEJ, jag skurade inte för hårt. )

Husfasad med träpanel och fläckar efter mögelbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det hinner iaf gå några veckor, och efter den varma sommaren kommer regnet och perioden blir väldigt fuktig och blöt. Efter detta har vi hitta betydligt fler partier med mögelpåväxt... känns som att varannan panelbräda har blivit utsatt för påväxten..
Har nyligen mailat sioox och intväntar svar...
Träpanel med mögelpåväxt och avskalad ytbehandling på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även varit i konktakt med ett annat par som har tagit in en jurist i ärendet.
För tydligen måste dom slipa ner hela huset och göra om behandlingen, och detta är inget som Sioox själva vill bekosta.

Kanske är dax för Byggahus att lyfta problemet?
 
  • En träfasad med synliga fläckar av svartmögel, en stege och hinkar framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person arbetar på en fasad, står på en stege och applicerar behandling på husets panelbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfasad med mörka fläckar som tyder på mögelpåväxt, omgiven av natur och en annan byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panelvägg på hus med tecken på svartmögel och fläckar, granne med vattenskymt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Marcus Ludvigsson och 2 till
  • Laddar…
J Jannecarlsson skrev:
tt snack med lokala färghand
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Nu har man läst igenom större delen av denna tråd, och det är skrämmande hur Sioox kan fortsätta marknadsföra sina produkter.. främst fasadbehandlingen.
Altanbehandlingen ska tydligen vara väldigt bra.
(Svärföräldrarna har haft sin altan i 3-4år nu utan mögelpåväxt. och den är otroligt fin ).

Tyvärr så han vi aldrig läsa denna tråd innan vi startade våran behandling av panelen (2020.06).
Visst hade man hört på villovägar att vissa hade råkat ut för påväxten, men inte i den utsträckning.

Allting har fungerat väldigt bra för oss och resultatet vart otroligt bra och väldigt tidigt, även Sioox Sverige och Norge tog del av vårat arbetet och delade detta arbetet/resultat på deras instagramflöde.
[bild] [bild] [bild] [bild]

För ca 6 veckor sedan började vi hitta svartmögel på en del ställen på fasaden, dessa områden kunde uppskattas till 20-30st olika ställen. Främst uppstod detta på alla väggar som ligger i skuggläge ( norrsidan ), det är väl dom väggarna som får minst sol på sig
Vi tänkte väl, det här är väl inte så illa....

Jag mailade omgående Info@sioox.se och fick tips om att behandla områdena med JAPE Prick-fri.
Detta gjorde jag på dessa 20-30-tal ställena.
Enligt informationen på JAPE-flaskan så dör möglet omgående, men att det kommer försvinna eftersom?!
Hur lång tid det tar, det vågar jag inte svara på.

( Fick även tips om att använda deras fasadtvätt med skurborste. Något som inte fungerade, av någon anledning skurades ytbehandlingen bort och man fick behandla om )
NEJ, jag skurade inte för hårt. )

[bild]

Det hinner iaf gå några veckor, och efter den varma sommaren kommer regnet och perioden blir väldigt fuktig och blöt. Efter detta har vi hitta betydligt fler partier med mögelpåväxt... känns som att varannan panelbräda har blivit utsatt för påväxten..
Har nyligen mailat sioox och intväntar svar...
[bild]

Har även varit i konktakt med ett annat par som har tagit in en jurist i ärendet.
För tydligen måste dom slipa ner hela huset och göra om behandlingen, och detta är inget som Sioox själva vill bekosta.

Kanske är dax för Byggahus att lyfta problemet?
Det skulle vara intressant att få veta hur har det blivit om ett halv år nu!
 
J Jannecarlsson skrev:
Hej!
Ja det är det... Och faktum är att vi skulle nog valt ett helt annat fasadsystem. Vi är ju inte alls nöjda i dagsläget och med tanke på det samt det dåliga resultatet så är det ju en väldigt dyr produkt.
Vi har ju hyvlad panel och där har det blivit fel för deras produkter fungerar bättre på finsågat vilket dom också säger (nu iaf).
Men varför vi fick hyvlad vet varken vi eller dom. Men med tanke på hur novis vi var på både fasadlösningar och sioo över lag så trodde vi att det kanske skulle vara så nör vi fick panelen..
Själva panelen är ju fin i hyvlat men det fungerar inte så bra med sioo på i dagsläget.
Vi har köpt färdigbehandlad panel från dom.

Vi har ju klagat och gnällt så nån typ av reklamation är det ju, men sen får vi se vad som händer. Det finns ju deras pigmenterade produkter som verkar ok. Har gjort lite tester innan vintern nu som vi ska utvärdera till våren.

Kan ju säga att återkopplingen och servicen från Sioo Wood protection har varit under all kritik. Det är olika bud hela tiden om man får svar över huvudtaget.
Nu är det en säljare som tagit över ärendet och han är ju trevlig och serviceminded men det hjälper ju inte om man inte är nöjd.
Huset ser anskrämligt ut just nu och jag orkar knappt titta panelen för tillfället.

Men till våren ska vi se vad vi kan komma på för lösning. Att riva ner hela skiten och sätta upp nytt är ett av alternativen. Jättetråkigt att ha totalrenoverat huset och så är panelen det enda man inte ä nöjd med. Och det är en stor del av ett hus.
Panelen kostade 80 000:- med så det är ju inte gratis direkt när man sitter i den sits vi gör.

Och gällande nyansen så är det inte på långa vägar enligt prover.

Dock är det ett annat hus här som är behandlat med deras pigmenterade sioo och det ser helt ok ut just nu iaf.

Men Så känner vi för vårt hus nu iaf...
Hej. Vi har behandlat hela vårt hus med Sioox och det ser ut som ett spökhus! Varning för Sioox! De håller inte vad de lovar! Och deras VD är hal och bemöter inte en missnöjd kund utan ljuger och slingrar sig! Kan ALDRIG rekommendera någon att använda Sioox produkter!!!!
 
  • Gilla
BeAxGa
  • Laddar…
Düsseldorff
G Gittan69 skrev:
Hej. Vi har behandlat hela vårt hus med Sioox och det ser ut som ett spökhus! Varning för Sioox! De håller inte vad de lovar! Och deras VD är hal och bemöter inte en missnöjd kund utan ljuger och slingrar sig! Kan ALDRIG rekommendera någon att använda Sioox produkter!!!!
Spökhus? Bilder vore spännande!
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Spökhus? Bilder vore spännande!
Mörkt ute nu så inga bilder. Det är svartsporer överallt, den grå nyansen har helt uteblivit och huset måste saneras och målas om! Produkten är dyr och håller absolut inte vad företaget lovar. Dom är ute på hal is, anmälda till Konsumentverket enl råd och rön....
 
  • Gilla
  • Ledsen
BeAxGa och 1 till
  • Laddar…
G Gittan69 skrev:
Mörkt ute nu så inga bilder. Det är svartsporer överallt, den grå nyansen har helt uteblivit och huset måste saneras och målas om! Produkten är dyr och håller absolut inte vad företaget lovar. Dom är ute på hal is, anmälda till Konsumentverket enl råd och rön....
detta började redan efter 6 månder.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.