BirgitS BirgitS skrev:
Det publicerades ingen information om den brittiska förrän i mitten av december så innan dess var det omöjligt att agera pga. den. Det var alltså ung. samtidigt som det kom information om den brittiska och den sydafrikanska.

Fortfarande den 2 februari är de då sex kända fallen av den sydafrikanska folk som har rest in. Den 11 februari känner man till några enstaka fall som inte har rest in (av 16). För mig så låter det som att man har varit duktiga på att stoppa viruset från att sprida sig i samhället och att inreserestriktionerna har hjälpt.
[länk]

18 December kom nyheten och då var det dags börja fundera på konsekvenserna. Jag skrev ett inlägg här i tråden och varande ungefär då.

Vilken nytta har FHM begränsade sekvensering i februari haft för att stoppa eller minska spridningen?

Precis som förväntat fick den sedan samhällsspridning.
 
E
Ulltand Ulltand skrev:
18 December kom nyheten och då var det dags börja fundera på konsekvenserna. Jag skrev ett inlägg här i tråden och varande ungefär då.

Vilken nytta har FHM begränsade sekvensering i februari haft för att stoppa eller minska spridningen?

Precis som förväntat fick den sedan samhällsspridning.
Japp, dessa varianter tar sig genom på ett eller annat sätt. Nu har till och Åland och Färöarna börjar få samhällsspridning igen, om inte de kan klara att hålla sina gränser, hur ska vi?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Man kan fråga sig om det resandet som sker över gränsen verkligen kan motivera konsekvenserna`vi drabbas av nu?. Solklart inte anser jag.

Om man kan ha ett system där varje inresande skall uppvisa ett negativt antigentest och man kan hålla inresande i karantän ( inte frivillig) Kan kan nog hantera ett visst reseflöde.
Det är komplicerat. Själv tycker jag ett positivt antikroppstest skulle fungera som fripass. Men visst, i vissa fall kan positivt antikroppstest vara tecken på pågående infektion i brist på andra symptom, men då tillsammans med andra indikatorer på infektion.

Karantän för inresande tills man kan uppvisa ett negativt PCR-test tycker jag är rimligt.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Det är komplicerat. Själv tycker jag ett positivt antikroppstest skulle fungera som fripass. Men visst, i vissa fall kan positivt antikroppstest vara tecken på pågående infektion i brist på andra symptom, men då tillsammans med andra indikatorer på infektion.

Karantän för inresande tills man kan uppvisa ett negativt PCR-test tycker jag är rimligt.
Men om antikropparna inte biter på brasilienaren eller sydafrikanerna då?

Sen undrar jag lite över tillförlitligheten i PCR testerna, dels krävs ju kompetent utförande personal dels är det väl rätt många som får falskt negativt vilket kräver kompletterande test och en annan sak är tidsapekten så det är väl egentligen snabbtester vi skulle behöva i dessa sammanhang.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
18 December kom nyheten och då var det dags börja fundera på konsekvenserna. Jag skrev ett inlägg här i tråden och varande ungefär då.

Vilken nytta har FHM begränsade sekvensering i februari haft för att stoppa eller minska spridningen?

Precis som förväntat fick den sedan samhällsspridning.
Jaha, och när var det som de särskilda villkoren för inresande började?

Alla länder har en begränsad sekvensering, det låter på dig som det vore unikt för Sverige, men som andra europeiska länder har Sveriges sekvensering skalats upp i år, vilket ju är enligt ländernas planering. Norge sekvenserade väl just inte mer än Sverige i december och januari, däremot Danmark skalade ju upp redan när de fick problem med minkvarianten i höstas.
 
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Sen undrar jag lite över tillförlitligheten i PCR testerna, dels krävs ju kompetent utförande personal dels är det väl rätt många som får falskt negativt vilket kräver kompletterande test och en annan sak är tidsapekten så det är väl egentligen snabbtester vi skulle behöva i dessa sammanhang.
Så vitt jag vet är tillförlitligheten mycket hög när det gäller PCR-testerna och något sämre när det gäller snabbtesterna eftersom de är mindre känsliga.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag vet är tillförlitligheten mycket hög när det gäller PCR-testerna och något sämre när det gäller snabbtesterna eftersom de är mindre känsliga.
Om utbildad personal utför testet eller?
Tar alla djupt nog, detta är något som irriterar patienten?
Kan en gymnasieutbildad undersköterska utan erfarenhet klara detta?
 
E El-Löken66 skrev:
Om utbildad personal utför testet eller?
Tar alla djupt nog, detta är något som irriterar patienten?
Kan en gymnasieutbildad undersköterska utan erfarenhet klara detta?
Beror på hur mycket sadist man är ;)
 
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Beror på hur mycket sadist man är ;)
Det fick mig att tänka på denna...
Läkare frågar patient om vaccinering, patienten ser besvärad ut, humoristisk tecknad dialog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gäller visserligen vaccinering men ändå...
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
E
Violina Violina skrev:
Beror på hur mycket sadist man är ;)
För mycket, typ Jack Nicholson i The little shop of horrors så blir det 2 för 1-erbjudande med gratis lobotomering inkluderat.
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Om utbildad personal utför testet eller?
Tar alla djupt nog, detta är något som irriterar patienten?
Kan en gymnasieutbildad undersköterska utan erfarenhet klara detta?
Egenprovtagning ska bestå av tre delar sen ett antal månader, från svalg, näsa och saliv. Testutrustningen märker om det är ett prov som bara består av provvätskan eller om det är för lite av andra "partiklar" (kanske döda celler) som indikerar att det inte har skrapats tillräckligt och då blir svaret att det är "obestämt" eller något liknande. Detta då enligt vad jag har snappat upp i olika artiklar där journalister har ställt den typen av frågor som du gör.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
I Västerbotten har de väl reserestriktioner pga. utbrottet på Northvolt.
Ja, vilket ligger i linje med det jag menar.

Men andra regioner borde (för att vara konsekventa med inreseförbud från utlandet) kunna införa restriktioner för att släppa in t.ex.folk från Västerbotten, t.ex. negativt covidtest.

Det borde vara minst lika riskfyllt att släppa in folk från Västerbotten som från England t.ex.
 
BirgitS
tusenett skrev:
Ja, vilket ligger i linje med det jag menar.

Men andra regioner borde (för att vara konsekventa med inreseförbud från utlandet) kunna införa restriktioner för att släppa in t.ex.folk från Västerbotten, t.ex. negativt covidtest.

Det borde vara minst lika riskfyllt att släppa in folk från Västerbotten som från England t.ex.
Jovisst, frågan är ju bara hur det ska gå till. Finns ju inte poliser för att bemanna varenda väg som leder ut från t.ex. Västerbotten, de har ju svårt nog att bemanna de norska gränsvägarna.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Jovisst, frågan är ju bara hur det ska gå till. Finns ju inte poliser för att bemanna varenda väg som leder ut från t.ex. Västerbotten, de har ju svårt nog att bemanna de norska gränsvägarna.
Visst, och grundlagen ställer nog till det här också:

”8 § Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot frihetsberövande. Han är även i övrigt tillförsäkrad frihet att förflytta sig inom riket och att lämna detta. Lag (1976:871).”

Men det borde iaf diskuteras mer i relation till inreseförbud från utlandet anser jag, för just nu verkar det mest som populism att bara fokusera på utlänningar som reser hit anser jag.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jovisst, frågan är ju bara hur det ska gå till. Finns ju inte poliser för att bemanna varenda väg som leder ut från t.ex. Västerbotten, de har ju svårt nog att bemanna de norska gränsvägarna.

Det är inte så man jobbar med en stängd gräns.

Men vill man inte att skall fungera så kommer heller inte att göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.