Hej, vi har nyligen köpt ett hus från 1969 som vi nu i efterhand förstått är ett mockfjärds elememthus. Vi ska renovera vardagsrummet och golvet där är mycket klent. När barnen springer eller hoppar så skakar hela huset.
I andra mindre rum är det bättre, i något rum har man lagt gips på golvet och klinkers över det. Min fråga var kan man göra för att få stadigare golv?
tack på förhand
 
A
Att skruva och limma golvspånskiva gör mycket, för relativt liten peng och besvär.
 
  • Gilla
huset1968
  • Laddar…
Scouten skrev:
Att skruva och limma golvspånskiva gör mycket, för relativt liten peng och besvär.
Hej tack för snabbt svar! Jag tänker att originalparketten som ligger får vara kvar. Golvspånskiva, fom och ny parkett där på?
 
I ett elementhus så vill du helst rycka upp golvet och limma golvgips eller spånskiva samt skriva i modulerna så att du stabiliserar dessa mellan varandra.

Jag har gjort så på de ställen som vi lagt klinkers och det blev duktigt stabilt
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
I ett elementhus så vill du helst rycka upp golvet och limma golvgips eller spånskiva samt skriva i modulerna så att du stabiliserar dessa mellan varandra.

Jag har gjort så på de ställen som vi lagt klinkers och det blev duktigt stabilt

Tack, hur menar du "skriva i modulerna"?
 
Magnus E K
Ta en svart märkpenna och testa med enkla kommandon i stil med "Ligg still!", "Rör dig inte!", "Inte skaka!", "Vibrera mindre!" "Styva upp dig!", "Böj inte ner dig!"
 
  • Haha
  • Gilla
useless och 5 till
  • Laddar…
*skruva i moduler :)

Det finns oftast inga bärande bjälklag i en mockfjärds elementhus. Golvet består av ett fackverk av spont limmad och med masonit fyllda med sågspån.

Limmet kan pga av fukt eller andra anledningar också ge efter och golvet släcker ihop. Det finns en tråd i forumet med många bilder på modulerna och ritningar.
 
huset1968 huset1968 skrev:
Hej, vi har nyligen köpt ett hus från 1969 som vi nu i efterhand förstått är ett mockfjärds elememthus. Vi ska renovera vardagsrummet och golvet där är mycket klent. När barnen springer eller hoppar så skakar hela huset.
I andra mindre rum är det bättre, i något rum har man lagt gips på golvet och klinkers över det. Min fråga var kan man göra för att få stadigare golv?
tack på förhand
Golvkonstruktionen är svajig. Det är standard i dessa hus. Extra påtagligt kan det vara i vardagsrum eftersom bjälklaget/elementen har längst spännvidd där.
Att behålla befintlig parkett och bygga på ovanpå tror jag inte är en bra idé. Du behöver komma ändå till planken som elementen är uppbyggda av. Limma och skruva skivor där som stabiliserar elementen. Du bygger dessutom onödigt mycket på höjden och får stor höjdskillnad mot övriga rum om du bygger uppepå den befintliga.

Har du källare i huset? I mitt mockfjärdshus sitter det en stor träbalk/stock i källartaket längs mitten vardagsrummet och tvärs elementens riktning. Vet dock egentligen inte varför för den slutar strax före källarväggarna och alltså inget stöd alls underifrån. Har du något liknande hos dig?
En tanke är ju att bygga upp stående stöttor/pelare under denna balk. Tror det skulle bidra med mycket stadga. Det går ju alltid att testa med några stämp först och se om det gör skillnad.
(Nu lider inte jag av svajet så mycket och behåller gärna ett stort öppet rum under vardagsrummet)
 
Intressant denna stora balken har jag också men den vilar inte på något i någon ända och verkar aldrig ha gjort det heller.

Jag har dock den i golvet under det ena sovrummet och inte i golvet under vardagsrummet. Min teori är att den används för att utjämna belastningen mellan olika element.

S Stuff skrev:
Golvkonstruktionen är svajig. Det är standard i dessa hus. Extra påtagligt kan det vara i vardagsrum eftersom bjälklaget/elementen har längst spännvidd där.
Att behålla befintlig parkett och bygga på ovanpå tror jag inte är en bra idé. Du behöver komma ändå till planken som elementen är uppbyggda av. Limma och skruva skivor där som stabiliserar elementen. Du bygger dessutom onödigt mycket på höjden och får stor höjdskillnad mot övriga rum om du bygger uppepå den befintliga.

Har du källare i huset? I mitt mockfjärdshus sitter det en stor träbalk/stock i källartaket längs mitten vardagsrummet och tvärs elementens riktning. Vet dock egentligen inte varför för den slutar strax före källarväggarna och alltså inget stöd alls underifrån. Har du något liknande hos dig?
En tanke är ju att bygga upp stående stöttor/pelare under denna balk. Tror det skulle bidra med mycket stadga. Det går ju alltid att testa med några stämp först och se om det gör skillnad.
(Nu lider inte jag av svajet så mycket och behåller gärna ett stort öppet rum under vardagsrummet)
r
 
A
huset1968 huset1968 skrev:
Hej tack för snabbt svar! Jag tänker att originalparketten som ligger får vara kvar. Golvspånskiva, fom och ny parkett där på?
Jag hade rivit parketten ock limmat och skruvat direkt mot undergolvet, för att få det vridstyvare, limmar du mot parketten, så får du ett glidskikt mellan parkett och undergolv och förlorar en del av effekten.
 
  • Gilla
huset1968
  • Laddar…
Tack för era svar. Ja precis, jag har källare under med balken ni beskriver. Jag vet inte om balken är till någon nytta, men jag skulle inte våga ta bort den heller. Då river jag upp parkettgolvet som ni tipsat och limmar och skruvar golvspån. Vi håller tummar och tår för att det ska bli bättre, tack igen.
 
Balken undertill satte man dit när tillräckligt många element (i sidled) låg utan stöd underifrån. Detta förhindrar att elementen glider isär så spontningen släpper (vilket gör golvet mycket mer instabilt). Den är förmodligen skruvad genom bjälklaget/elementen. Jag skulle rekommendera att den lämnas kvar.
 
  • Gilla
huset1968 och 2 till
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
Balken undertill satte man dit när tillräckligt många element (i sidled) låg utan stöd underifrån. Detta förhindrar att elementen glider isär så spontningen släpper (vilket gör golvet mycket mer instabilt). Den är förmodligen skruvad genom bjälklaget/elementen. Jag skulle rekommendera att den lämnas kvar.
intressant tack för informationen!
 
Tackar även jag för info. Har länge fungerat på vad den balken gör för nytta.
Att den sitter där den gör är väl inte oväntat iom att det är som störst spännvidd på bjälklaget i just det rummet men jag har alltid funderat på varför balken inte har något stöd underifrån. Inte ens i ändarna är den ju upplagt på källarväggarna.
Spontant så känns den ju också alldeles för överdimensionerad och tung för det syftet. De hade klarat sig med betydligt klenare och lättare virke om den bara ska hantera dragande krafter
 
S Stuff skrev:
Tackar även jag för info. Har länge fungerat på vad den balken gör för nytta.
Att den sitter där den gör är väl inte oväntat iom att det är som störst spännvidd på bjälklaget i just det rummet men jag har alltid funderat på varför balken inte har något stöd underifrån. Inte ens i ändarna är den ju upplagt på källarväggarna.
Spontant så känns den ju också alldeles för överdimensionerad och tung för det syftet. De hade klarat sig med betydligt klenare och lättare virke om den bara ska hantera dragande krafter
Jag får komma med mina sedvanliga disclaimers: jag är ingen expert på hållfasthet, och jag har till del bara gissat poängen med denna regel. Men som jag ser den fyller den två funktioner, dels att lådorna inte ska glida isär (sidledsförflyttningar), men också att minska nedböjningen av elementet som man sätter sin tyngd på, genom att effektivt sprida ut vikten över flera element. Hur mycket man räknade på dimensionering på den tiden låter jag vara osagt, men någonstans har jag en ritning från Christer på Elementhusakuten där det står att man ska sätta en 45x170-regel undertill på alla tillräckligt breda sektioner. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.