L lob skrev:
200 m torde ge tillräcklig effekt i Sävedalen. Här i mitten av Jämtland ligger borrhålen på dessa djup. Egendomligt dock att man borrar 2x100.
Jag har 150+170 m men då har jag både stort och dåligt hus.
Om dimensioneringen av borrhål 1985 och på vilka grunder man beslöt om just 2x100 m djup är tyvärr obekant för mid. Vi tillträdde fastigheten först 3 år senare, 1988.
När utetemperaturen sjönk under 8-10 minusgrader gick ofta kombipannans elpatron in och stöttade bergvärmepumpen, en Thermia Duo 12 med VP 250/110E
 
H
L lob skrev:
200 m torde ge tillräcklig effekt i Sävedalen. Här i mitten av Jämtland ligger borrhålen på dessa djup. Egendomligt dock att man borrar 2x100.
Jag har 150+170 m men då har jag både stort och dåligt hus.
Nu är jag dålig på sådant här.
Men 2*100 m är väl inte att jämföra med 200 m?
Ett hål på 200 är väl bättre än 2 st på 100?
Trodde effekten Var liten i början.
Men som sagt jag vet lite om detta.
 
Redigerat:
Fler hål bättre än ett , dom ska vara min 20 meter mellan och gradas utåt från varandra.
 
Ett 200 meter hål är varmare än ett 100 meters hål. Förmodligen försumbart i frågan.

2x100 meter hål har mindre aktivt borrdjup än 1x200 meter. Så 1x200 meter är bättre.
 
S Sista spiken skrev:
Känner du till något ställe på nätet där förfarandet beskrivs i detalj?
Jag skulle gärna vilja försöka själv men känner mig skäligen handfallen!
Tack för din hjälp!
Hur ser anläggningen ut nu, hurdan påfyllning har du idag?
 
S Sista spiken skrev:
Har tyvärr milt sagt fragmentariska minnen från detta då det hände 2002-03.
Varje gång systemet stängde ner på grund av tryckfall gjordes någon form av återställning samt påfyllning av ”kylvätska”.
Provtryckning utfördes men jag minns inte utfallet därav.
Var expansionskärl befinner sig vet jag tyvärr inte.
Låter nästan som läcka i själva kyldelen, då kanske slingan i backen ändå är hel
 
J jonaserik skrev:
Fler hål bättre än ett , dom ska vara min 20 meter mellan och gradas utåt från varandra.
Tror dock att våra två befintliga 100 meters håll befinner sig blått några meter från varandra. Helt okänt beträffande gradning.
Kanske borrade man inte ner till 200 m 1985?
Och kanske var inte tekniken för gradning av hålet lika utvecklad som idag??
OBS! Klassiska killgissningar!
 
DonPablo R134a skrev:
Låter nästan som läcka i själva kyldelen, då kanske slingan i backen ändå är hel
Ja det vore en nåd att stilla bedja om!
 
DonPablo R134a skrev:
Hur ser anläggningen ut nu, hurdan påfyllning har du idag?
Bergvärmepumpen, Thermia DUO 12 och dess separata panna VP 250/110E, är urkopplade alltsedan installationen av fjärrvärme år 2003.
Allt jag vet om påfyllning är att det är de vätskor som användes vid installationen år 1985.
Ber om överseende med min grava okunskap i alla dessa stycken
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Verkar som du har kB -slangar inne och sprit i dom, täpp till i ena ändan och sätt några kopplingar och en manometer i den andra, kanske ett exspansionskärl på ca 12 liter med ( kan användas senare ) fyll på med brain ( sprit+vatten ) till ca 2 bar och vänta en vecka, sjunker det fyll på igen. Det är provtrycknig, är det läck kommer trycket att gå mot noll, går det att separera hålen med ventiler, så går det att provtrycka varje slinga för sig. Inge som kostar en massa pengar, du kan göra det själv.
Var i landet är du
Då ledningarna i marken är i plast kommer de att töjas när man provtrycker dem. Vid en provtryckning bör man ta hänsyn till det. Ett enkelt sätt är att provtrycka dem enligt VAV P79. Det finns beskrivet bland annat i detta dokumentet på sidan 26, https://www.google.com/url?sa=t&sou...WMAF6BAgIEAM&usg=AOvVaw1UyluAG92gJmDeD64_FHjp.

Det är relativt enkelt att göra själv, hyra en provtryckningspump kan man göra hos närmaste maskinuthyrare.

Skulle det vara så att det är läck på ledningen är det avsevärt mycket billigare att byta ut den än att borra ett nytt hål.
 
Nu vet jag inte om kollektorslang från 1985 kan ha kvalitetsproblem men det jag hört om dagens slangar är 100 års livslängd. Men det kanske är värt att byta all slang om man sover bättre om nätterna? Det är ju billigare med slangbyte än att borra nya hål.
 
M merbanan skrev:
Nu vet jag inte om kollektorslang från 1985 kan ha kvalitetsproblem men det jag hört om dagens slangar är 100 års livslängd. Men det kanske är värt att byta all slang om man sover bättre om nätterna? Det är ju billigare med slangbyte än att borra nya hål.
Är detta att anse som en rimlig åtgärd?
Hur mycket torde kollektorbyte gå löst på?
 
Det är en del risker med att byta kollektorn. Antingen fastnar den halvvägs på vägen upp, eller så rasar det ner nån sten och kilar fast sig så man inte får ner den nya kollektorn när man dragit upp den gamla.
 
useless useless skrev:
Det är en del risker med att byta kollektorn. Antingen fastnar den halvvägs på vägen upp, eller så rasar det ner nån sten och kilar fast sig så man inte får ner den nya kollektorn när man dragit upp den gamla.
Och om denne malör skulle inträffa finns intet annat än nya borrhål att tillråda?
Vad skulle man då kunna ta sig till - om det nu påvisas läckage i kollektorslangarna? Är det kört?
 
Jag skulle ha gjort en provtryckning och om den ser bra ut köra på med befintliga prylar. Blir det problem i framtiden får man lösa det då.
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.