B Bernt Ö97 skrev:
Krille
I min nära bekantskapskrets av byggare på en liten ort, utan Beijer, är det en verklighet med dessa rabatter.
Dessutom ingår VVS/El i byggbranschen enligt min mening. Där är detta system välutvecklat genom Ahlsel och Dahl.
/Bernt
Alla seriösa företag har en prislista eller kan hänvisa till en prislista som används som grund. Sen förhandlar man om påslag eller rabatter. Efter detta så får man som konsument ta ett beslut om man vill anlita företaget eller inte.
Vilka priser företaget egentligen betalar själva är inget att grotta ner sig i. Det viktiga är att du som konsument accepterar priserna. Gör du inte det får du ringa vidare. Hittar du ingen som vill arbeta efter just dina premisser återstår bara möjligheten att utföra arbetet själv eller acceptera marknaden.
 
Claes Sörmland
Krille-72 Krille-72 skrev:
I inlägg #134 och #135 finns lösningen på problemet. Sen precis som det står i inlägget så är det inte säkert att ”prislistan” är till belåtenhet för alla.

Jag som företagare är ofta tvungen att avtala med mina Ue om olika prislistor, som dom använder. Självklart finns det ett incitament att vi tjänar mer pengar ju dyrare våra Ue är eftersom vi jobbar med påslag för Ue. Men samtidigt måste mina beställare acceptera mina Ue:s priser. Annars riskerar vi företagets chanser till framtida jobb.

Så jag ser inte ens problemet för Ts att prata med sin Ue till att börja med. Sen kan det givetvis bli väldigt svårt eller snarare omöjligt att få full insyn i företagens inköpspriser och evt. bak rabatter.
"Hej jag heter Claes och vill ha hjälp med XXX.

[...]

Kan ni skicka över er kompletta materialprislista så vi kan ha det som en del av avtalet för prisberäkningsgrunden.

OK, ni har mycket just nu och kan inte riktigt ta jobbet. OK, ni hör av er när det lättar, jag förstår..."
 
  • Gilla
  • Haha
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
E
D Derbyboy skrev:
Jag menar i princip att en faktura aldrig in vara skälig om påslaget på materialet är 100 procent.
Ska inte fixera sig för mycket vid procenten.
Köper någon tio klammer till dig för en tia, varför skulle denne då inte kunna sälja dessa för en tjuga? Då denne har ett paket med 90 klammer och går då 80 kronor back ifall det inte kommer något ytterligare jobb där dessa klammer passar.

Att däremot ta betalt 200 kronor för 100 klammer då 10 använts är inte okej, men kan såklart förekomma slentrianmässigt, kanske helst B2B.

Förstår vad du menar med denna tråd och det vore bra ifall försäkran kunde ges att inte materiel inköpen saltades och sockrades allt för mycket som går att läsa i en mängd trådar men i slutet är det egentligen andra faktorer som är betydligt viktigare och dessa trådar uppstår helst då byggare utfört dåligt jobb.

Du ber ju inte frisören väga håret och begär att betala hektopris och är priserna för orimliga ringer du chefen och tar en diskussion men att i förväg försäkra sig för detta mot en okänd firma tror jag blir svårt.

Som du själv är inne på är det byggaren marknad, du skulle såklart kunna anlita exempelvis rumänsk eller baltisk arbetskraft och kanske minska risken för överdrivna påslag, dessa kan till och med importera prylarna billigt men detta ger kanske en del andra risker i gengäld.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
"Hej jag heter Claes och vill ha hjälp med XXX.

[...]

Kan ni skicka över er kompletta materialprislista så vi kan ha det som en del av avtalet för prisberäkningsgrunden.

OK, ni har mycket just nu och kan inte riktigt ta jobbet. OK, ni hör av er när det lättar, jag förstår..."
Jag förstår din andemening. Vid småjobb är det givetvis svårare. Men ett tips om du söker en rörmokare kan vara att fråga vart han handlar sitt material och vad du får för rabatt på hens material.

I Ts fall ska det bytas kök. Alltså är sannolikheten stor att det är en byggare som blir Te. En renovering av ett kök kan vara ett stort jobb för många byggare. El och rör borde rimligtvis bara utgöra en liten del av totalen. Här ligger det alltså ett intresse hos byggaren att svara på dina frågor och komma överens. Att kunna redovisa en prislista eller hänvisa till en prislista vid löpande arbeten skulle jag bli förvånad över ifall man inte kan få fram.
Sen om man blir nöjd. Det är en annan femma.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Detta kanske låter som en löjlig fråga, men den är seriöst menad och det vore intressant att höra hantverkarnas svar:

Om hantverkaren behöver köpa materialet själv och ta ut ett påslag för att lämna garanti hur kan då hantverkaren pruta/skaffa rabatter hos leverantören? Borde inte hantverkaren också betala ett påslag hos leverantören?

(Nu verkar det ju visserligen som att hantverkare är mer än villiga att betala vad helst deras favoritleverantör tycker, men jag gissar att det inte är av ovan anledning)
 
T Tumhanden skrev:
Detta kanske låter som en löjlig fråga, men den är seriöst menad och det vore intressant att höra hantverkarnas svar:

Om hantverkaren behöver köpa materialet själv och ta ut ett påslag för att lämna garanti hur kan då hantverkaren pruta/skaffa rabatter hos leverantören? Borde inte hantverkaren också betala ett påslag hos leverantören?

(Nu verkar det ju visserligen som att hantverkare är mer än villiga att betala vad helst deras favoritleverantör tycker, men jag gissar att det inte är av ovan anledning)
De betalar ju påslag hos leverantören, hur tänket du där?

Prutet/rabatten gör ju bara att påslaget blir mindre :rolleyes:
 
Violina Violina skrev:
De betalar ju påslag hos leverantören, hur tänket du där?

Prutet/rabatten gör ju bara att påslaget blir mindre :rolleyes:
Alltså, att de ska begära att få betala ett extra påslag snarare än att pruta till sig en rabatt.

Om det påslag som leverantören lägger på redan innehåller en "försäkring" så verkar det meningslöst med ett ytterligare påslag som gör samma sak. Om jag försäkrar bilen hos två försäkringsbolag så får jag inte dubbelt vid en skada, det blir snarare en tvist om vem som ska betala och jag står utan ersättning.
 
T Tumhanden skrev:
Alltså, att de ska begära att få betala ett extra påslag snarare än att pruta till sig en rabatt.
?

Känns som att du gör en REJÄL tankevurpa här..

Om du försöker förklara bättre så går det antingen att förstå vad det är du vill få fram, eller så förstår du själv varför du tänker fel.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane
Jag förstår helt TS dilemma. För inte allt för länge sen hade vi en tråd skapad av någon som låtit bygga om köket. En elfirma (medelstor) togs in för eljobbet och priserna för material var 20-30% rabatt på grossistprislistan. Totalkostnad för material var i stort 6000 kr och samma material plockade jag ihop på elbutik för 1600 kr. Innan nu någon säger att man inte kan jämföra med elbutik, så var det ett antal elektriker i tråden som kollade upp priserna också och hamnade på i stort samma siffra som elbutik om de köpte från grossisten. Hade elfirma tagit 2000 kronor för materialet, dvs cirka 20% påslag och 20% över vad vi vanliga dödliga kan köpa för hade jag tyckt det var rimligt, men 6000 kr...
Sen finns det ju alltid någon som tycker att det är småpengar i sammanhanget, men det är i mina ögon helt ointressant.

Så frågan är just hur man kan slippa det om det. Jag tolkar det som att TS har förtroende för den firma han ska anlita och vill ha lite trygghet i att UE inte är som den elfirman.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår helt TS dilemma. För inte allt för länge sen hade vi en tråd skapad av någon som låtit bygga om köket. En elfirma (medelstor) togs in för eljobbet och priserna för material var 20-30% rabatt på grossistprislistan. Totalkostnad för material var i stort 6000 kr och samma material plockade jag ihop på elbutik för 1600 kr. Innan nu någon säger att man inte kan jämföra med elbutik, så var det ett antal elektriker i tråden som kollade upp priserna också och hamnade på i stort samma siffra som elbutik om de köpte från grossisten. Hade elfirma tagit 2000 kronor för materialet, dvs cirka 20% påslag och 20% över vad vi vanliga dödliga kan köpa för hade jag tyckt det var rimligt, men 6000 kr...
Sen finns det ju alltid någon som tycker att det är småpengar i sammanhanget, men det är i mina ögon helt ointressant.

Så frågan är just hur man kan slippa det om det. Jag tolkar det som att TS har förtroende för den firma han ska anlita och vill ha lite trygghet i att UE inte är som den elfirman.
Förstår också vad ni syftar på, alla människor som gör affärer i samhället blir lurade på ett eller annat sätt. Allt har givetvis sina gränser och bra råd har getts i denna tråd men någon universal lösning tror jag inte på.

Fundera över dina förväntningar med projektet och hur dessa ska rangordnas. Kanske firman köpte upp 100 rör förmånligt av ett konkursboet. Vad har detta med Derbyboy att göra. Hen ska betala marknadspris och här kan hållas med om att en del firmor gör alldeles för höga påslag.
 
T Tumhanden skrev:
Alltså, att de ska begära att få betala ett extra påslag snarare än att pruta till sig en rabatt.
E El-Löken66 skrev:
Förstår också vad ni syftar på, alla människor som gör affärer i samhället blir lurade på ett eller annat sätt. Allt har givetvis sina gränser och bra råd har getts i denna tråd men någon universal lösning tror jag inte på.

Fundera över dina förväntningar med projektet och hur dessa ska rangordnas. Kanske firman köpte upp 100 rör förmånligt av ett konkursboet. Vad har detta med Derbyboy att göra. Hen ska betala marknadspris och här kan hållas med om att en del firmor gör alldeles för höga påslag.
Om affärer går ut på att luras och inte att skapa ett ömsesidigt värde, läs då istället frågan såhär:
Hur ska TS lura sin hantverkare att få ett rimligt materialpris, eller ännu bättre; betala under listpris?

Finns det några andra tips på hur TS kan lura till sig en fördel i kontraktet så att man kan slingra sig när det är dags att betala (istället för att hantverkaren väljer vad kalaset kostar genom så kan TS välja vad som är lämpligt att betala)?

Själv tror jag dock att det går att göra affärer helt och hållet utan att luras, men jag är väl naiv.
 
  • Gilla
  • Wow
Mekplatsen och 2 till
  • Laddar…
E
T Tumhanden skrev:
Om affärer går ut på att luras och inte att skapa ett ömsesidigt värde, läs då istället frågan såhär:
Hur ska TS lura sin hantverkare att få ett rimligt materialpris, eller ännu bättre; betala under listpris?

Finns det några andra tips på hur TS kan lura till sig en fördel i kontraktet så att man kan slingra sig när det är dags att betala (istället för att hantverkaren väljer vad kalaset kostar genom så kan TS välja vad som är lämpligt att betala)?

Själv tror jag dock att det går att göra affärer helt och hållet utan att luras, men jag är väl naiv.
Är det att luras ifall en egenföretagare tar ut mer vinst än vad riksnormen för försörjningsstöd förespråkar?

Vad en kallar lura tycker den andra är att vara smart. Och så vidare.

Jag tror det blir svårt för TS att luta sin hantverkare till att börja med men allteftersom kan ett ömsesidigt förtroende kanske upprättas. Felet är att när privatpersonen väl gjort klart sitt så dröjer det till nästa gång.
 
A
Personligen har jag tröttnat på alla ockrande hantverkare.

Jag tar in X offerter, gör en uppskattning av materialpriserna / Rinkabyrör/ Elbutik osv.

De som vill ha 2ggr eller 3ggr så mycket för materialet och har en låg timdebitering går bort.

När jag som privatperson behöver arbeta veckor för att tjäna in de pengar som hantverkaren vill ha som materialpåslag för en-två dagars arbete säger jag nej tack.


Ett kök borde inte vara orimligt får en elektriker och VVS person att uppskatta åtgång i förväg. Ritningar, befintliga dragningar .m.m. bör ju finnas och synas.

Så begär ett fastpris eller uppskattat pris på jobbet och säg att du vill betala för deras hantverkarkompetens (bra timdebitering) att du betalar för tiden för offertarbetet, tiden för inköp av material och för rinkabyrör/elbutiks priser +20%
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Claes Sörmland
E El-Löken66 skrev:
Förstår också vad ni syftar på, alla människor som gör affärer i samhället blir lurade på ett eller annat sätt.
Det kanske är bara ditt ordval men det finns ett feltänk bakom dessa ord. Själva styrkan med en marknad är att man kan sluta överenskommelser om ett ekonomiskt utbyte som gynnar båda partner, att båda får ut mer ekonomisk nytta än utan avtalet. Om utgångspunkten som företagare är att man ska lura sina avtalsparters istället för att leverera värde så är det ju ett företag som inte är att lita på. Kanske har vi lite för många sådana destruktiva tankar i hantverksbranschen?
 
  • Gilla
RACS och 4 till
  • Laddar…
Jag brukar diskutera frågan med hantverkaren innan avtal och skriva ”faktiskt inköpspris efter rabatt och kickback + 15%”. Alltid funkat men då använder jag ofta samma hantverkare.

Det finns ett behov att avtala och ett problem är att många inte vill luras men de tycker att det är rimligt med 200% påslag. Det handlar ju heller inte om att hantverkaren inte ska få göra vinst utan sunt förnuft med tydlig prissättning. Alla företag behöver ju göra vinst.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.