L Lord_tito88 skrev:
Håller precis på att renovera mitt 3kvm badrum. Bara arbetet går på 130 tkr (efter rot!)....

Bor utanför Göteborg.
Även jag bor utanför GBG och skall renovera badrummet. Om du är nöjd med företagets arbete får du gärna rekommendera det till mej.
 
K kajan skrev:
Även jag bor utanför GBG och skall renovera badrummet. Om du är nöjd med företagets arbete får du gärna rekommendera det till mej.
Renoveringen pågår just nu, hittills har dom sköt sig bra men kan PM:a dig efter besiktningen om allt faller väl ut.
 
  • Gilla
kaugus
  • Laddar…
L Lord_tito88 skrev:
Renoveringen pågår just nu, hittills har dom sköt sig bra men kan PM:a dig efter besiktningen om allt faller väl ut.
Tack, det får du väldigt gärna göra
 
T
Jag har precis tagit in offerter för ett 2,7 kvm badrum i Stockholm innerstad. Inga konstigheter, och jag står för kakel, klinker, WC, kommod, dusch, handdukstork osv, så de står för arbete och material för tätskikt, el och vvs. Offerterna varierar från 170 000 upp till 294 000 kr (och det är efter ROT). Helt otroligt, speciellt den på 294 000. Men de flesta ligger på 170 000 - 200 000, det verkar vara där jag kommer att få landa eftersom jag vill ha en seriös firma med goda referenser. Har fått lägre pris också, men de har inte känts seriösa.
 
  • Wow
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Renoverade 4,0 kvm badrum för ett år sedan. Jag köpte in allt ”synligt” material för ca 65 tkr. Kostnaden för hantverkarna samt allt bakomliggande som skivor, tätskikt, fix mm landade på exakt 100tkr. Detta i brf i centrala Gbg, gammalt hus med 4 olika väggtyper och en del trixande.
 
L Lord_tito88 skrev:
Jädrar vad trevlig du är då!

[bild]
Jag tycker offerten i grunden ser bra ut. Värt att tänka på för ALLA är att det ska stå:
1) Innehar ansvarsförsäkring hos: xxx (Begär gärna en kopia på försäkringsbevis och spara ifall företaget går i kk.
2) Alla arbeten utförs enligt gällande branschregler. Intyg Bkr samt Säker vatten lämnas efter full betalning.

Bara ett hett tips!:p
 
  • Gilla
  • Älska
Henibell och 8 till
  • Laddar…
L Lord_tito88 skrev:
Sant, men det går att be om informationen lite trevligare :)

Drog in flertalet offerter och fick in offerter på mellan 120-155 för ovanstående arbete. Tog mellanofferten då flertalet grannar har använt den firman.
Mycket bra tips att satsa på mellanofferten och inte den billigaste. Tänk om fler tänkte som dig.(y)(y)(y)
 
  • Gilla
Lord_tito88
  • Laddar…
T thessao skrev:
Jag har precis tagit in offerter för ett 2,7 kvm badrum i Stockholm innerstad. Inga konstigheter, och jag står för kakel, klinker, WC, kommod, dusch, handdukstork osv, så de står för arbete och material för tätskikt, el och vvs. Offerterna varierar från 170 000 upp till 294 000 kr (och det är efter ROT). Helt otroligt, speciellt den på 294 000. Men de flesta ligger på 170 000 - 200 000, det verkar vara där jag kommer att få landa eftersom jag vill ha en seriös firma med goda referenser. Har fått lägre pris också, men de har inte känts seriösa.
Första gången jag skriver i detta forum att jag tycker det låter lite dyrt. Nu vet jag visserligen inte vad du valt för kakel och klinker och vad som behöver göras mer exakt men lite i överkant låter det som.
Jobbar själv i Sthlm. (Men jag raggar inte jobb:rofl:)
 
  • Gilla
thessao
  • Laddar…
BirgitS
T thessao skrev:
Jag har precis tagit in offerter för ett 2,7 kvm badrum i Stockholm innerstad. Inga konstigheter, och jag står för kakel, klinker, WC, kommod, dusch, handdukstork osv, så de står för arbete och material för tätskikt, el och vvs. Offerterna varierar från 170 000 upp till 294 000 kr (och det är efter ROT). Helt otroligt, speciellt den på 294 000. Men de flesta ligger på 170 000 - 200 000, det verkar vara där jag kommer att få landa eftersom jag vill ha en seriös firma med goda referenser. Har fått lägre pris också, men de har inte känts seriösa.
Du får gärna berätta om dina erfarenheter för vårt badrum ska renoveras ganska snart. Gärna redan vad du tycker om besök och offerter.
 
  • Gilla
thessao
  • Laddar…
T
Krille-72 Krille-72 skrev:
Första gången jag skriver i detta forum att jag tycker det låter lite dyrt. Nu vet jag visserligen inte vad du valt för kakel och klinker och vad som behöver göras mer exakt men lite i överkant låter det som.
Jobbar själv i Sthlm. (Men jag raggar inte jobb:rofl:)
Hej Krille-72!
Det är inga konstigheter varken i kakelval eller inredningsval. Det här verkar vara gängse priser tyvärr, och jag tycker de är rätt höga jämfört med vad jag köpt innan. Men om du jobbar i Sthlm så kan du nog gissa vem det är som lämnat den på 294 000 :)
Jobbar du för en seriös firma och vill lämna en offert så är du så välkommen så!
 
Suck. Elen i badrumsgolvet är kaputt & jag vet ännu inte hur mycket som måste rivas dvs om det går att lägga nytt på det befintliga. Men jag skräms av siffrorna i tråden.
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
Du får gärna berätta om dina erfarenheter för vårt badrum ska renoveras ganska snart. Gärna redan vad du tycker om besök och offerter.
Besöken brukar inte vara så svåra att få till, och jag har förberett med ritningar, exakta mått och bilder/beskrivningar på vad som ska ingå för att göra det enkelt för den som kommer på besök. Och jag ber dem bifoga sina certifieringar och försäkringsinfo med offerten, så att den delen är täckt (och jag kollar upp dem också).

Att sedan få in själva offerterna och en utsago om när de skulle kunna starta jobbet är en annan femma, man får jaga många av dem och påminna, och jag misstänker att det är för att de som har bra rek också har för mycket att göra, eller så är de inte så seriösa. Men det är svårt att veta om man har en seriös firma framför sig eller inte, det är så många som blir blåsta trots att de kontrollerat allt, så jag tycker det är lite obehagligt.

Jag skulle ju gärna välja den för 294 000 eftersom det är en väldigt, väldigt välrenommerad firma och det skulle kännas tryggt, men jag kan inte på något sätt se att just det skulle göra att de är värda 100 000-120 000 kr mer än de andra (som också har goda referenser).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Suck. Elen i badrumsgolvet är kaputt & jag vet ännu inte hur mycket som måste rivas dvs om det går att lägga nytt på det befintliga. Men jag skräms av siffrorna i tråden.
Det är tyvärr ett riktigt plånboksrån att renovera badrum. Hemskt tråkiga kostnader.
 
T thessao skrev:
Hej Krille-72!
Det är inga konstigheter varken i kakelval eller inredningsval. Det här verkar vara gängse priser tyvärr, och jag tycker de är rätt höga jämfört med vad jag köpt innan. Men om du jobbar i Sthlm så kan du nog gissa vem det är som lämnat den på 294 000 :)
Jobbar du för en seriös firma och vill lämna en offert så är du så välkommen så!
Nej. Jag kan inte gissa. Vi bygger mycket badrum men nästan bara hemma hos folk som drabbats av en vattenskada. Vi jobbar bla. Med försäkringsskador så då blir det mycket kök och badrum. Så jag har dålig koll på företag som renoverar badrum till privatpersoner även fast jag känner till flera.

Det är storleken på kakel och klinker som avgör hur dyr plattsättningen blir. Sen finns det fler parametrar som bidrar. Av storleken på ditt badrum att döma så misstänker jag att du bor i en Brf? Min gissning är att det är en del som måste göras om för att kunna uppnå gällande branschregler. Detta påverkar såklart priset.
Men 170-200” inkl rot låter ändå mycket. Men det är säkert så enkelt att vi som jobbar åt försäkringsbolag är för billiga. :rofl:

Det jag hört från företagare i Sthlm som testat att ragga jobb via Offerta och allt vad dom heter är att det är väldigt låga priser. Så låga priser att det finns stor anledning att misstänka att något inte står rätt till. Men du kanske har hittat firmorna på annat sätt?
 
T
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nej. Jag kan inte gissa. Vi bygger mycket badrum men nästan bara hemma hos folk som drabbats av en vattenskada. Vi jobbar bla. Med försäkringsskador så då blir det mycket kök och badrum. Så jag har dålig koll på företag som renoverar badrum till privatpersoner även fast jag känner till flera.

Det är storleken på kakel och klinker som avgör hur dyr plattsättningen blir. Sen finns det fler parametrar som bidrar. Av storleken på ditt badrum att döma så misstänker jag att du bor i en Brf? Min gissning är att det är en del som måste göras om för att kunna uppnå gällande branschregler. Detta påverkar såklart priset.
Men 170-200” inkl rot låter ändå mycket. Men det är säkert så enkelt att vi som jobbar åt försäkringsbolag är för billiga. :rofl:

Det jag hört från företagare i Sthlm som testat att ragga jobb via Offerta och allt vad dom heter är att det är väldigt låga priser. Så låga priser att det finns stor anledning att misstänka att något inte står rätt till. Men du kanske har hittat firmorna på annat sätt?
Ja, det är en BRF. Badrummet har jag redan rivit, så det är inga överraskningar någonstans och inget som behöver korrigeras i någon större utsträckning för att uppnå dagens branschregler. Slitsen är öppen, och eftersom det är grovsoprum under så är det enkel åtkomst till all VVS. En vägg är murvägg, de andra tre är gips och reglar, så inga konstigheter där heller. Kaklet är vanligt kakel i 20x20, 5x5 och 10x20 i mönster, med alternativ bara 30x30 och jag har bett dem spec'a båda och jag är beredd att betala mer för mönstervarianten.

Jag tog in ett gäng via Proffs.se för jag hade hört att de var mer seriösa, men det var de inte, så det gänget som jag tog in nu i andra omgången för offert har jag bara tagit på rekommendation från människor jag känner.

Det är intressant att du skriver att du tycker det är dyrt, för det tycker jag också, men jag vet inte hur jag ska få tag på en seriös firma som gör ett bra jobb, och som tar ut ett vettigt pris, givetvis med ett bra påslag till dem, men inte ett hutlöst. Jag beredd att betala bra för ett bra jobb, jag är inte ute efter billigt utan de ska göra en juste vinst och kunna betala bra löner till sin personal, men det finns en övre gräns också där det inte längre är seriöst...

I sista offerten som kom hade de spec'at 15 000 kr för sophämtning, och 10 000 för etablering och rivning (trots att jag redan rivit badrummet och det inte behövs några dammfällor och täckning eftersom det är full renovering i hallen utanför också. När jag sa att jag gillade deras offert, men ville att de skulle ta bort rivning och dammtäckniong, och sophämtning (som jag kan fixa själv) så återkom de inte, trots att jag sökte dem flera gånger.

Om du har några bra firmor att rekommendera får du gärna skicka ett PM!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.