K Kasken skrev:
När det blir så pass omfattande och dominerande som det är i Klarnas fall så är deras affärsmodell iaf i min bok djupt ohederlig.
Men man har ju själv valet att välja en annan betalningsmetod vid köpet?
 
A AndersOhrt skrev:
Fick ett inkassokrav idag, var nog första på minst 10 år. Förvånat läser jag kravet, obetald faktura från Klarna, va? Kollar mejlen, och suckar.

Jag handlar på nätet som alla andra, och betalar i princip alltid med Klarna för det är oftast enda valet. Klarna ger olika alternativ, bl.a. direktbetalning via bank, eller bankbetalning när varan levererats. Jag väljer det första om det finns, annars det andra. Självklart vill de inte att folk ska använda dessa alternativ, det tjänar de ju inte på. Så ibland döljer de direktbetalningsalternativet, ibland finns det inte alls.

Nu köpte jag något i december och det fanns bara olika delbetalningalternativ samt faktura efter 14 dagar. Ok, väljer faktura. Två veckor senare dyker mejlet upp, och eftersom jag får ett par mejl i månaden från Klarna som säger "Ditt köp är nu betalt" missar jag att det är en faktura och arkiverar det. Klantigt, I know.

Vad hade ett normalt företag gjort? Skickat en påminnelse med påminnelseavgift förstås. Eftersom fakturorna kommer via mejl är det ju enkelt och gratis för dem.

Men inte Klarna inte! Direkt till inkasso, 60kr för påminnelse, 180kr för inkasso, samt dröjsmålsränta, och ett otrevligt hot om rättsliga åtgärder.

Känns lite surt på en faktura på 279kr. Ja ja, mitt fel, bara att betala.

Irriterande nog finns det ju ingen att klaga till heller. Inkassobolaget har ju inte gjort något fel. Säljaren har inte gjort något fel, förutom att anlita Klarna. Klarna kan man inte klaga till, de skiter ju fullständigt i min åsikt. Jag är inte deras kund, det är det säljaren som är.

Ge dem dåligt betyg på något site, ha. Det har redan bottenbetyg och bryr sig inte. Betyget påverkar ju inte dem eftersom man inte har något val.

Kanske byta ut jobbets trista GDPR-disclaimer i mejlen med "För övrigt anser jag att Klarna bör förstöras"? Vi har ändå tiotusentals kunder vi mejlar med i Sverige. Kul tills man blir inkallad till chefen för samtal, även om han säkert egentligen håller med. =)

Så, gnälla lite här återstår. Tack för utrymmet!
Man ringer klarna och det funkar alltid, jättetrevliga
 
K Kasken skrev:
Jag har aldrig fått en påminnelseavgift.

Du har rätt i att det i grund o botten är kunden själv som har sig själv att skylla, det köper jag.

Så det som Klarna gör kan inte anses "fel" egentligen, de erbjuder ju bara tjänsten....
Men....
När det blir så pass omfattande och dominerande som det är i Klarnas fall så är deras affärsmodell iaf i min bok djupt ohederlig.
Nej personligen men massor av folk verkar få det, det tyder ju på att man missar något och bara klickat fram ett köp utan att ha läst något på vägen.

Det är ju egentligen ingen större skillnad på att ta kredit på klarna eller på okq8. Om man missar att betala får du ju avgift från båda.

För min erfarenhet är att det inte går att missa betalning om man har koll på vad man klickar hem.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hur menar du?
Kontakten har man med leverantören av varan vid problem. Det går utmärkt att pausa fakturan hos Klarna utan avgift vid leveransproblem kostnadsfritt för köparen!
Men då har du ju två kontakter, 1. kontakt med leverantören för det skadade godset och 2. kontakt med Klarna för att stoppa fakturan.
Varför ska du göra leverantörens jobb?

Krilleman Krilleman skrev:
Då är det bättre att du lägger fokus på sundare köp direkt med bättre prisbild är får missvisande "kickback" på ditt kreditkort. Det låter ju fint, men har du några vettiga siffror att presentera i din tes?

Jag har aldrig fått konstruktiva svar på denna teori när jag frågat om siffror. Allt för ofta är det ju redan överprisat när man får "kickback" som redan man betalat dyra pengar för. Räkna då med årsavgifter och andra kostnader för ditt kreditkort...

Inget nytt under solen... :cool:

Kom gärna med konstruktiva exempel som övertygar mig om förträffligheten med kickback på kreditkort....
Förvisso OT men ändå..och vad ser så är du svårövertalad ;)
tex Mastercard utfärdat av SEB, beställt via Cirkle K har gett 1% kickback, ingen avgift, ingen kostnad. Motprestation tanka minst 1000 liter bränsle på ett år (vilket varit väldigt enkelt för mig med både bil och båt, vid tankning har jag dessutom använt ett av deras tankkort med bättre rabatt istället för MC).
OnT, om nu leverantören skulle strula och inte stoppa fakturan så går det även utmärkt att stoppa fakturan hos kreditkortsbolaget samt använda dom som slagträ mot leverantören.

tillägg, genomsnittlig kredit 45 dagar istället för faktura 14 dagar. Ger en hel månad till innan betalning.
 
K Kane skrev:
Men man har ju själv valet att välja en annan betalningsmetod vid köpet?
Läste du det jag skrev om att om du väljer "betala direkt från bankkonto" så gör de en kreditupplysning, eftersom de då automatiskt skickar ut varorna med en faktura om det skulle saknas medel på det konto du angett?

Det blir så otroligt tydligt att HELA affärsidén bygger på att hetsa kunder till att spendera pengar de inte har.

Är man även mån om sin personliga integritet så bör man ju även fundera på hur bra man anser att det är att ett företag har full insyn i din samlade köphistorik på ALLT du någonsin köpt/betalat ifrån en e-handel.
 
  • Gilla
Botilda1
  • Laddar…
Gillar Klarna!
Appen funkar bra, påminnelse kommer när faktura närmar sig förfallodagen.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Länka gärna till det förfarandet då det är rätt känsligt att ha den kontakten. Fast det är ju inte ovanligt. Och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om du har den länken! :surprised:
Det har varit reportage om det på tv förut. VD:n stod t.o.m. och skröt om detta på nåt internt event. Såg att de ska avveckla (kanske redan gjort) inkassobolaget och lägga på entreprenad.
 
K Kasken skrev:
Läste du det jag skrev om att om du väljer "betala direkt från bankkonto" så gör de en kreditupplysning, eftersom de då automatiskt skickar ut varorna med en faktura om det skulle saknas medel på det konto du angett?

Det blir så otroligt tydligt att HELA affärsidén bygger på att hetsa kunder till att spendera pengar de inte har.

Är man även mån om sin personliga integritet så bör man ju även fundera på hur bra man anser att det är att ett företag har full insyn i din samlade köphistorik på ALLT du någonsin köpt/betalat ifrån en e-handel.
På tal om att "hetsa" du handlar inte på dressmann?
 
Karlia
Kredit är skit säger min pappa. Han och jag har försökt tjata in det hos min dotter också, fungerat sisådär.. Att det numer går att betala med klarna hos sjukgymnasten och i butiker på stan tycker jag är skumt..

Däremot tycker jag att klarna har fungerat utmärkt de gånger jag inte fått varor levererade vid onlineköp, de tar fighten. Men även PayPal tar diskussionen med säljare som inte svarar på mail åt mig.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vill oxå gnälla lite men på ett liknande bolag, collector bank. Köpte en produkt på nätet fanns inte klarna utan blev collector istället, valde faktura och fick hem grejerna, men fel storlek. Mailade företaget och fick skicka tillbaka grejerna, collector skulle återbetala eftersom jag betalade direkt.
Som svarade: du får skapa konto hos oss, alltså söka kreditupplysning, och kreditkort och hela rubbet, vilket jag frågade varför ? Fick inget svar. Gick en månad, frågade igen om jag kunde få min återbetalning på runt 300kr ? Svaret kvarstod, jag frågade om dom bara istället kunde skicka tillbaka till mitt konto eller via swich? Svaret var bara nej!

tog 6 månader så skulle jag göra ett annat inköp på nätet och via collector igen, skrev då Mail och bifogad att dom var skyldiga mig pengar att dom får dra av det på nya fakturan... gick tills det va bara nån dag på förfallodagen så va belopp avdraget och det blev rätt.


Jag va inte nöjd med dom. Men fick mina pengar tillbaka iallfall
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Klarna är bra, men bygger ju också på att man har koll på sina saker. Dom som klagar är dom som inte har koll och missar att betala.

Deras lösning är perfekt, man kan oftast välja betala direkt eller faktura. Så man kan ta det som passar en själv. Har man appen kan man ju direkt och sätta datum för när fakturan ska betalas.

Är inte klarnas fel för man missar betala. Man kan inte skylla på andra för man själv missar något.

Dom har gjort det enkelt att handla på nätet och det är bra. Men visst finns det folk som inte klarar av det, då är det bättre dom handlar i butik.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Kan man inte bara välja att betala med eget kreditkort? Det brukar jag göra och då är inte klarna inblandad.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Om du lyssnade på en av deras grundare som sommarpratade i somras, så är en av deras affärsidéer att gå i vinst på de som missar. Tidigare har deras förstaval vid betalning varit faktura, det får det inte längre vara.
 
  • Gilla
Ellen223
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan man inte bara välja att betala med eget kreditkort? Det brukar jag göra och då är inte klarna inblandad.
det kan man, men då måste man tänka till när man handlar och det är det tydligen inte alla som kan. Fast ibland finns bara klarna som alternativ, men man kan betala med kort.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej personligen men massor av folk verkar få det, det tyder ju på att man missar något och bara klickat fram ett köp utan att ha läst något på vägen.

Det är ju egentligen ingen större skillnad på att ta kredit på klarna eller på okq8. Om man missar att betala får du ju avgift från båda.

För min erfarenhet är att det inte går att missa betalning om man har koll på vad man klickar hem.
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.