Martin Lennartsson Martin Lennartsson skrev:
Okej då förstår jag, det blir då en jämn yta, tänker på fogarna mellan kakelplattorna. Man behöver inte spackla eller liknande innan.
Rekommendationen är att spackla innan, men jag struntade i det och det går inte att se att det är kakel under.
 
Verga Verga skrev:
Rekommendationen är att spackla innan, men jag struntade i det och det går inte att se att det är kakel under.
Okej förstår grymt. Tack för svar.
Undra vilket typ av spackel man bör använda, nått cementbaserat skulle jag kunna tänka mig. Finns säkert någon rekommendation där.
 
Vi kommer att köra på samma. Vi funderar dock mycket på färg. Hur upplever ni att den blev? Mörk? Ljus? Eller perfekt?:)

Vi är ute efter en något mörkare betong färg. Valde ni matt eller satin?
 
DjuDju DjuDju skrev:
Vi kommer att köra på samma. Vi funderar dock mycket på färg. Hur upplever ni att den blev? Mörk? Ljus? Eller perfekt?:)

Vi är ute efter en något mörkare betong färg. Valde ni matt eller satin?
Vi valde matt, riktigt nöjd med det. Efter att ha fått klart ljussättning så skulle jag inte kalla den vi valde för mörk.
 
Skickade iväg en beställning nu (705 EUR) inklusive frakt för 30 m2. Vi valde färgen FF6000-N. Får se hur det blir.

Nu håller jag på och ska beställa en excenterslip och slippapper och kom att tänka på att du sa att det gick åt mycket slippapper. Diamantslippapper är att föredra?

Samt, slipade du efter varje lager eller nöjde du dig med att slipa sista lagret?

och sista frågan, vad är en slipkopp till vinkelslipen
 
DjuDju DjuDju skrev:
Skickade iväg en beställning nu (705 EUR) inklusive frakt för 30 m2. Vi valde färgen FF6000-N. Får se hur det blir.

Nu håller jag på och ska beställa en excenterslip och slippapper och kom att tänka på att du sa att det gick åt mycket slippapper. Diamantslippapper är att föredra?

Samt, slipade du efter varje lager eller nöjde du dig med att slipa sista lagret?

och sista frågan, vad är en slipkopp till vinkelslipen
Så kul!

Jag har inte testat med diamantslippapper, men vanligt slippapper går det åt mycket av. Kan vara värt att prova.

Jag slipade efter varje lager och jag tror fortfarande att det behövs för att få bra resultat.

Här kommer en länk till en slipkopp
https://www.k-rauta.se/produkt/diam...r6HXDjKyVuMHVnwXkcpMj9mEOnA6jkB8aAmQwEALw_wcB

Bor du i Göteborgsområdet så har jag alla verktyg du behöver till uthyrning om det är intressant?
 
Verga Verga skrev:
Så kul!

Jag har inte testat med diamantslippapper, men vanligt slippapper går det åt mycket av. Kan vara värt att prova.

Jag slipade efter varje lager och jag tror fortfarande att det behövs för att få bra resultat.

Här kommer en länk till en slipkopp
[länk]

Bor du i Göteborgsområdet så har jag alla verktyg du behöver till uthyrning om det är intressant?
Ok tack för input! Hade gärna hyrt din utrustning men bor 3h bort (Hammarö) så det blir lite trixigt.

Då kör jag också mycket slippapper (beställer 120 st).
 
Vilken kornstorlek fungerade bäst på slippappret?
 
DjuDju DjuDju skrev:
Vilken kornstorlek fungerade bäst på slippappret?
Körde 40 på allt utom sista lagret då jag körde 100 som finast. Men sista lagret är helt upp till vilken finish du vill ha.
 
Hur ser det ut / hur går man tillväga vid golvbrunnen samt rör?
 
E ErkPes skrev:
Hur ser det ut / hur går man tillväga vid golvbrunnen samt rör?
Min golvbrunn är under badkaret, så jag brydde mig inte om hur det såg ut där. Fasade av microncementen mot kaklet för att få fall. Lite kakel syns, så det är inte snyggt men fungerar väl.

Runt elementrör blev det hur snyggt som helst, strök ut microcement hela vägen inte intill och skippade manschetter.
 
Håller också på och klurar hur jag ska göra här... Silramen är fastkaklad.
 
  • Fastkaklad silram i duschen omgiven av blå och beige kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DjuDju DjuDju skrev:
Håller också på och klurar hur jag ska göra här... Silramen är fastkaklad.
Skulle det inte fungera att sätta mikrocement fram till/runt silramen. Ser inte problemet. Äe ju fall nu och blir väll fortf fall även när det ligger mikrocement på kaklet.
Rätta mig om jag har fel.
 
Martin Lennartsson Martin Lennartsson skrev:
Skulle det inte fungera att sätta mikrocement fram till/runt silramen. Ser inte problemet. Äe ju fall nu och blir väll fortf fall även när det ligger mikrocement på kaklet.
Rätta mig om jag har fel.
Absolut, funderade bara om det blir alldeles för hög kant. Men antar att man kan ”spackla” en fasning med microcement. Funderade även om det skulle vara för Crazy att spackla fram till själva runda silen för att få ett renare intryck. Är det en jättedålig idé?
 
Verga Verga skrev:
Nu är det snart klart :rofl:
Hur fick du till belysningen under kommoden? Drog du fram el eller hade du det redan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.