Är detta normal isbildning under en pump?
Installation gjordes i höstas, Daikin. FH35 som sitter på huset är det inga problem med, visserligen lite bättre dränering under.

Kan jag göra något åt det? Tänker gräva och lägga singel under i vår hur som helst. Isbildning vid Daikin utomhusdel av värmepump monterad mot rödmålat husvägg bredvid veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isbildning vid foten av en röd värmepump monterad på en röd trävägg, omgiven av snö och is.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lagerström skrev:
Är detta normal isbildning under en pump?
Installation gjordes i höstas, Daikin. FH35 som sitter på huset är det inga problem med, visserligen lite bättre dränering under.

Kan jag göra något åt det? Tänker gräva och lägga singel under i vår hur som helst. [bild] [bild]
Inget onormalt. Placeringen påverkar mängden vatten/is. Ett söderläge tenderar att ge mindre vatten än tex norr. Men visst pumpens avfrostningsegenskaper påverkar också.

Själv har jag grävt en enkel stenkista för avfrostningsvattnet. Störst negativ påverkan kan man få om man har källarvägg som fuktas upp.
 
Sitter på ett garage och panelen är väl den som behöver skyddas. Extremt kallt i år och möjligt att det blir acceptabelt med lite grävning och singel. En sak är säker, Mitsubishin avfrostar väldigt bra
 
  • Gilla
Bosse Len
  • Laddar…
Garaget kanske kräver mer effekt då det är sämre isolerat och det får ingen hjälp från andra värmekällor så då blir det mera is.
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har ungefär 10 gånger så mycket is under min (FH35) just nu med exakt samma pump, så omständigheterna gör allt. Redan hackat bort 5-6 spannar fulla med is hittills i år.

Har en takplåt förstärkt med läkt som gör att isen samlas en meter från väggen. Min pump sitter 1,40m upp från marken, men har flera gånger i vinter ändå tvingats hacka bort istappar som gjort kontakt med undersidan, under veckorna det var -20 eller mer. Tövattnet frös då nästan omedelbart det kom utanför tråget.
 
L Lagerström skrev:
Sitter på ett garage och panelen är väl den som behöver skyddas. Extremt kallt i år och möjligt att det blir acceptabelt med lite grävning och singel. En sak är säker, Mitsubishin avfrostar väldigt bra
Jag har också en FH35 som sköter sig exemplariskt. Beräknar att jag fått ca 150 - 200L vatten sedan nyår men det mesta är alltså i stenkistan under mark, kanske 30L ovan beroende på att kistan nog är full.

På landet med en Toshiba får jag dubbla mängden men då ligger det sjönära med klart högre luftfuktighet.
 
I år måste det vara betydligt högre luftfuktighet när det varit kallt för det är galet mycket vatten som kommer i år jämfört med tidigare kalla månader.

Man hör ibland att min luftvärmepump är jättebra för det kommer knappt något vatten alls under och då är det inte svårt att lista ut att den knappt används och dom vanliga raddisarna står för värmen
 
C Comfort Thomas skrev:
I år måste det vara betydligt högre luftfuktighet när det varit kallt för det är galet mycket vatten som kommer i år jämfört med tidigare kalla månader.

Man hör ibland att min luftvärmepump är jättebra för det kommer knappt något vatten alls under och då är det inte svårt att lista ut att den knappt används och dom vanliga raddisarna står för värmen
Haft en på full fläkt och 24 grader på inställningen. Värmer upp hela kåken på 145kvm. Haft stödvärme i ett rum och tagit bort elementen i huset. Är stor skillnad på pumparna helt enkelt men naturligtvis så är garaget sämre isolerat, samtidigt lägre inställd temperatur.
 
L Lagerström skrev:
Haft en på full fläkt och 24 grader på inställningen. Värmer upp hela kåken på 145kvm. Haft stödvärme i ett rum och tagit bort elementen i huset. Är stor skillnad på pumparna helt enkelt men naturligtvis så är garaget sämre isolerat, samtidigt lägre inställd temperatur.
Får hoppas att ni har radiatorerna kvar då man blir nervös när alla andra värmekällor tas bort:cool:

du har väldigt lite is under utedelen då den bör ha jobbat ordentligt !
eller så är det stort läckage av värme så det inte är tjäle vid grunden och kan rinna ner i backen.
uppenbarligen väldigt stor skillnad mellan dom båda så något påverkar då dom står på samma tomt om jag förstår det rätt
 
A
Blir det inte snarare mycket kondens från en pump om den fungerar bra än tvärtom?
 
  • Gilla
Leif Larson
  • Laddar…
Skulle en pump fungera dåligt skulle den inte värma lite under 145kvm på egen hand med radiatorerna borttagna .
 
C Comfort Thomas skrev:
Får hoppas att ni har radiatorerna kvar då man blir nervös när alla andra värmekällor tas bort:cool:

du har väldigt lite is under utedelen då den bör ha jobbat ordentligt !
eller så är det stort läckage av värme så det inte är tjäle vid grunden och kan rinna ner i backen.
uppenbarligen väldigt stor skillnad mellan dom båda så något påverkar då dom står på samma tomt om jag förstår det rätt
Är västläge på Mitsubishi och bra dränering.
Norrläge på Daikin och sämre dränering. Samma tomt 10 m ifrån varandra.

Alla element finns kvar och dosor på vägen , går att sätta tillbaka om det skulle behövas.
 
Så här såg det ut ifjol vid min pump.
 
  • Värmepump installerad utomhus med snö runtomkring och husvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lagerström och 1 till
  • Laddar…
Ja det gäller bara att det finns något vettigt ställe att leda bort vattnet till(y)
 
Går det att sätta ett hål med någon sil i marken eller plattorna med rätt lutning. Och sedan leda (gräva rör) till dagvettnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.