Har skaffat en induktionsspis som enl spec går på 230 V och 3x 16 A. Den gamla spisen är en med gjutjärnsplattor och 400 V. Dock sitter det en perilexkontakt där jag skruvat bort locket och konstaterat att alla fem kablar sitter, dvs det finns en nolla vad jag kan se. I säkringsskåpet fins 3 st 16 A säkringar för spis. tycker utifrån det att allt bör stämma för induktionsspisen. När jag satte i kontakten och slog på säkringarna så ville en säkring inte vara på. Den slog av direkt.
Har inte vågat sätta på någon platta eller ugn. Tacksam om någon vet vad det kan vara för fel. Själv kan jag egentligen ingenting om detta.
 
A
Skiftade kablar!
Kontrollera och Mät i uttaget!
 
K
För att kunna svara bra skulle man egentligen behöva kopplingsschemat både för den gamla kontakten och den nya kontakten. Finns det några kopplingsscheman som du kan fota i närbild och lägga upp? Typ någonting som indikerar L1, L2, L3, N, jord tex, på båda spisarna/kontakterna?
 
Etikett på perilexuttag som visar elektrisk kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett med schema för Perilexuttag och en del av ett oanslutet uttag för spis, indikerar elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den första är på gamla spisen o den andra på den nya.
om kablarna är felkopplade i perilexuttaget hur ser jag det med en mätning? Kan man (en elektriker) då enkelt bara byta plats på dem i uttaget om det är det som är felet?
 
A
Mät Mät MÄT!
man kopplar ALDRIG in en induktionsspis/häll utan att mäta först!
är det rätt i uttaget så är det spisen man fortsätter med
i dag tillverkas så gott som alla spisar i forna öststater och på ett lite annorlunda sätt an vad vi gjorde förr...
så det kan bli fel
 
N Nyspis skrev:
om kablarna är felkopplade i perilexuttaget hur ser jag det med en mätning? Kan man (en elektriker) då enkelt bara byta plats på dem i uttaget om det är det som är felet?
Du skall ha 230V mellan L1-N, L2-N, L3-N samt 400V mellan L'n.

250px-Perilex_box_diagram.svg.png
 
Tack för era svar!! Ska skaffa en mätare idag och kolla om spänningen stämmer i uttaget. Om det gör det är det spisen det är fel på. ha en bra helg!
 
Har du kollat så att kabeln i spisen är rätt ansluten enligt 400v 3N~ ?
 
G gusvo085 skrev:
Har du kollat så att kabeln i spisen är rätt ansluten enligt 400v 3N~ ?
Eftersom ts bara anslöt spisen utan att slå på den, lär det inte spela nån roll om den är kopplad för en, två eller tre faser plus nolla. Om det inte är felkopplat i uttaget och sladden är fabriksmonterad, då är det fel på spisen och då är det dumt att riskera garantin.
[
 
Ja sladden har jag inte kollat, vet inte hur man gör, den är fabriksmonterad så då antar man att den ska vara korrekt. Men stämmer uttaget i väggen så får de fixa en ny spis till mig!
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
A
när du kan mäta kan du ohm-mäta stickproppen för att se vilka stift som leder till jord
 
N Nyspis skrev:
Ja sladden har jag inte kollat, vet inte hur man gör, den är fabriksmonterad så då antar man att den ska vara korrekt. Men stämmer uttaget i väggen så får de fixa en ny spis till mig!
Satt det sladdställ monterat på hällen verkligen vid köpet? Hur var den kopplad?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är det inte så att två av faserna är byglade för tvåfas matning på spisen?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nu har jag mätt i uttaget och allt är helt korrekt kopplat så det är spisen det är fel på! Då får säljaren fixa fram en ny fungerande spis heltenkelt. Tack för alla inputs.
 
Det är osannolikt att det är en kortslutning i själva hällen mellan fas - nolla.
Du kanske kan visa oss hur sladden är inkopplad i hällen, om det går att se, och i stickproppen.
Och sedan måste du dubbelkolla att det finns en nolla i uttaget. Säkringen kanske löser pga ett överspänningsskydd i hällen pga att den får 400 V när den vill ha 230 V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.