wildeside
Kanske därför det finns folk som inte gör så mycket mer än sitter med avtal och upphandlingar och tar rymt bra betalt per timme!
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
wildeside
Tja stort eller litet projekt, det va du som fråga hur man undviker ockerpriser.
 
Finns bra många skräckhistorier på detta forum där hantverkare tagit hutlöst betalt för material. Läste senast idag i något tråd om en röris som tagit 343 kr för en liten kulventil som kostade typ 120 kr i inköp.
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Tja stort eller litet projekt, det va du som fråga hur man undviker ockerpriser.
Måste finnas någon genväg utan att byggaren ska behöva speca allt material i förväg.

Självkostnadspris plus 10 procent blir sårbart om materialet handlas i en proffsbutik med stor kickback. Tveksamt om Byggaren tar hänsyn till kickbacken när jag faktureras.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Peternow och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Japp har sett och stött på liknande ockrare!
Därför skriver man avtal.
Små projekt=enklare avtal
Stora projekt=komplicerade avtal
Enda sättet att skydda sig så gott det går är att skriva in så mycket som möjligt i avtalet och det som inte specas i avtalet räkna som en äta och måste förankras hos beställaren innan man utför den.
 
wildeside
kräver du inte in en prislista som bilaga i avtalet så har du inte mycket att säga till om vart och till vilket pris byggaren köper materialet.
Du kan alltid skriva in i avtalet att materialet hämtas ut på konton registrerade på dej.
 
Jag är en varm förespråkare för avtal men....

Känns orimligt att byggaren ska tvingas speca

fogmassa
Kakelfog
Golvfoam
Snickerifärg
Sandspackel
Gipsskiva
3g2,5
Väggdosa x5

osv osv
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
kräver du inte in en prislista som bilaga i avtalet så har du inte mycket att säga till om vart och till vilket pris byggaren köper materialet.
Du kan alltid skriva in i avtalet att materialet hämtas ut på konton registrerade på dej.

Det kanske skulle funka för byggaren men att den elektrikern eller Rörisen som han i sin tur anlitar ska åka och hämta ut på mitt konto känns lite overkill.
 
E
Hör med firman ifall du inte kan få ta del av deras kickback, säkert inga problem. Och inköpspris plus 6%, är det i sin ordning?

Nu kan det ju slumpa sig som så att någon nät-eller bygghandel likväl ligger lägre i pris, så någon slags prisgaranti bör kanske skrivas in i kontraktet. Betyder ju att deras inköp inte skött sitt jobb ifall civila kan handla billigare.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Materialpåslag på 6 procent låter lite
 
Vad är rimligt materialpåslag?
 
wildeside
ja inte specar vi vad förbrukningsmaterial kostar, men hur svårt kan det vara att speca vad en vägguttag kostar och vad kostar kabeln metern.
Jag ser iaf inte något problem i att speca material för ett projekt.
Har ett kalkyl program där jag mata in antingen antal, lpm eller kvm för det jag ska göra så räknar programet ut hur många mantimmar och material kostnaden.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
wildeside
Här räknas som 10% skäligt påslag
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Nä du har rätt.....Det borde byggaren kunna räkna ihop.
 
wildeside
Jag kan iaf spotta ut en prislista genom några klick på datorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.