M Micke R. skrev:
Golvvärmen i badrummen? Kanske alltid på av någon anledning
Stäng av den elektriska golvvärmen.
 
E eddiw skrev:
Herregud vilken förbrukning. Vi har 149 kvm + 79kvm källare och värmer med pellets. Vår elförbrukning ligger på 8500kwh per år ca. Och då har jag ett antal servrar igång 24/7 samt att vi också har en luftvärmepump som drar sin beskärda del el.

Hur mycket pengar lägger du på pellets/ år ? :)
 
  • Wow
Steffo6804
  • Laddar…
W weddmark skrev:
Vad hade du för elförbrukning när du använde elpannan.
Eller ökade energiåtgången från 27000kWh till 46500kWh? De e 19500kWh det är mer än vad många hus drar totalt
Han menar att värmen har dragit 46500kWh sen 2008. Vilket blir 3720kWh/år i snitt.
 
MickeTyr MickeTyr skrev:
Hej!

Jag och min fru har bott i vårt nuvarande hus i ett år och jag har väl tidigare också insett att vår förbrukning har varit rejält hög. Nu när min fru är mammaledig så har detta blivit mer relevant då vi helt plötsligt sumpar en jäkla massa pengar och jag har fått tummen ur och börjat undersöka detta.

Lite fakta:
125m2 + 125m2 källare
Byggår: 1965
Ventilation: FTX
Uppvärmning: oljepanna konverterad till pellets (jävla skräp, den åker ut när det blir varmare och bergvärme installeras ist)
Eldriven golvvärme i övre och nedre badrum.
Sitter en radonsug installerad

Nu till det spännande: i energideklaration ser det ut på följande vis
[bild]
enligt vattenfall så ser 2020 ut såhär
[bild]

På någon vänster har vi alltså gjort av med mer eller mindre dubbla mängden el som sju personer förbrukade på två personer om detta stämmer. Vi har inte heller gjort några väsentliga ändringar som skulle resultera i en sådan ökning.
Jag har förvisso ett relativt stort saltvattensakvarium (600L) som absolut drar sin beskärda del men inte 10k kWh/år direkt.

Oavsett vad de förbrukade så känns 23000 kWh extremt högt när uppvärmningen sker genom pellets.
Jag har kollat på vart allt tar vägen och en åtgärd var att helt fimpa elbatteriet i FTXen som värmde upp inkommande luft. Det gjorde ca 10 kWh/dygn. Detta var dock från den befintliga inställningen som de också kört.

Utöver detta är vi inte överdrivet slösaktiga i jämförelse med förra ägare som värmde upp poolen till 28c in i september (värmepump), bastade flera gånger i veckan och liknande.

Jag jämförde vår förbrukning mot en bekant med ett snarlikt (något större, 200+100m2) som har markvärme och, trots att vi värmer upp med pellets, hade ca 3k kWh högre förbrukning föregående år.

Kan det vara någon slags mätfel eller är det bara jag som känner att detta snuddar på orimligt?

Tack på förhand!
Golvvärme i 2 badrum!!
 
Jahopp, då var nog det mysteriet löst. Jag har varit på pannan och insåg att cirkulationspumpen till värmeväxlaren inte går så det går iskallt vatten igenom pannan in i varmvattenberedaren som värmer upp det med direktel.

Pumpen har inte hakar upp sig utan kunde snurra fint när jag provade manuellt.
Felet sitter i att flödesmätaren är kass.
Spräckt flödesmätare på cirkulationspumpens rörledning till en värmeväxlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flödesmätare till värmesystem med synlig spricka och omgivande rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut som att någon har skruvat åt den för hårt och spräckt eländet.
Jag ska ta ett snack med säljaren och fråga honom om detta då detta inte har hänt när vi bott här och det känns som att man märker om man lyckas med en sån fadäs.

Efter att jag har stängt ner uppvärmningen av ingående luft så har förbrukningen sjunkit med ca 18 kWh/dygn. Det i kombination med uppvärmningen av vattnet med direktel känns som huvudaktörerna iaf.
Delen verkar kosta ca 3000 i runda slängar och eftersom bergvärme sätts in inom kort känns det knappt lönt att åtgärda. Det får bli kortare duschar helt enkelt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 20 till
  • Laddar…
M memike skrev:
Jo hurså? Att man har en radonsug och elpatron som går bör inte göra att man har en förbrukning på den nivån ändå. Något annat har ju inte framkommit i tråden. Så känns ju lite orimligt då han värmer med pellets också.

1500kWh är ju alltså 15 000 watt timmar. en elpatron på 650w som inte går konstant blir ju låt säga 650X0,5= 325Wh eller 0,325kWh för 30min = 0,48 öre vid ett pris på 1,50/kWh, för 30min elpatron osv. Att bränna 15 000W timmar på den och en radonsug låter ju rätt orealistiskt.

Därav min fråga om det finns fler eltjuvar i hemmet.
15000 W är inte 1500kW.....!
 
T Tbr53 skrev:
Kilo betyder 100
Kilo betyder. 1000, 100 är hekto
1 kilo är 1000 gram.. inga mattesnillen i denna tråd
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Nafs nafs och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
leslesles leslesles skrev:
Kilo betyder. 1000, 100 är hekto
1 kilo är 1000 gram.. inga mattesnillen i denna tråd
Jodå, det finns det visst.
Men tyckte att det citatet som du hänvisar till pekade ut i tomma luften så jag struntade i det. Tänkte att den människan blir inte gladare för att jag skriver sånt på näsan.
 
  • Gilla
PelleWidell och 5 till
  • Laddar…
Bra jobbat. Ingen relevans till det här men jag hade en arbetskamrat med en fjällstuga som han värmde med luftvärmepump . Han brukade ställa in den på 10 grader när han inte var där. Av olika anledningar åkte han inte till stugan på vårkanten som han brukade. När han fick elräkningen för maj juni var den väldigt hög mot normalt. När han åkte dit på semestern var det högsommar och 30 grader. Men i stugan var det svala 10graderpga luftvärmepumpen.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
-MH- och 14 till
  • Laddar…
Stäng av elpatronen. Varför har du den igång?. Är det om pelletsbrännaren skulle strejka?
Testa en tid utan elpatron.
 
Jag har testat med att dra ner fläkthastigheten på min ftx. Tycker inte det gör så stor skillnad på förbrukningen. Tillsatsvärmen i den ska ju så klart vara så låg som möjligt om man har annan mer effektiv värmekälla i huset.
 
MickeTyr MickeTyr skrev:
Jahopp, då var nog det mysteriet löst. Jag har varit på pannan och insåg att cirkulationspumpen till värmeväxlaren inte går så det går iskallt vatten igenom pannan in i varmvattenberedaren som värmer upp det med direktel.
Hej.Du kan ju koppla strömmen till pumpen förbi flödesmätaren så har du varmvatten från pannan.Flödesmätaren är till för att inte växlaren skall kalka igen,men händer inte så snabbt om du snart skall kasta ut pannan...

Pumpen har inte hakar upp sig utan kunde snurra fint när jag provade manuellt.
Felet sitter i att flödesmätaren är kass.
[bild] [bild]
Det ser ut som att någon har skruvat åt den för hårt och spräckt eländet.
Jag ska ta ett snack med säljaren och fråga honom om detta då detta inte har hänt när vi bott här och det känns som att man märker om man lyckas med en sån fadäs.

Efter att jag har stängt ner uppvärmningen av ingående luft så har förbrukningen sjunkit med ca 18 kWh/dygn. Det i kombination med uppvärmningen av vattnet med direktel känns som huvudaktörerna iaf.
Delen verkar kosta ca 3000 i runda slängar och eftersom bergvärme sätts in inom kort känns det knappt lönt att åtgärda. Det får bli kortare duschar helt enkelt.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
K Kenneth 53 skrev:
Bra jobbat. Ingen relevans till det här men jag hade en arbetskamrat med en fjällstuga som han värmde med luftvärmepump . Han brukade ställa in den på 10 grader när han inte var där. Av olika anledningar åkte han inte till stugan på vårkanten som han brukade. När han fick elräkningen för maj juni var den väldigt hög mot normalt. När han åkte dit på semestern var det högsommar och 30 grader. Men i stugan var det svala 10graderpga luftvärmepumpen.
Det gäller att ställa den på "heat" och inte "Auto"..
 
  • Gilla
Boan och 3 till
  • Laddar…
...passar på med en fundering då många kloka bevakar tråden... Jag funderar på att i framtiden lägga in elvärme i ett par golv i källaren samt en liten toalett. Jag skulle egentligen vilja ha vanliga vattenradiatorer som står för huvudvärmen, man skulle kunna lägga in vattenvärme i golven, men pga jag inte kommer kunna gräva jättedjupt så vill jag inte ha för mkt värme i golven. Skulle man inte kunna ha en mycket svag elvärme i golven, helt underdimensionerad för att värma rummet, men som gör att klinkergolv inte känns lika kalla... Dvs räkna med att de står på nästan jämnt, men att grundvärmen i rummet levereras av radiatorerna. För som nån skrev, annars kommer man ställa golvvärmen högre för att man vill golvet ska vara varmt, så har de så hög effekt att radiatorerna (som har billig värme) slår av...

Vattenburen värme i golv är ju på sätt och vis bra, men kräver rätt mycket... Och dessutom, värme i golv kan man vilja ha på sommaren när värmen i resten av huset är avstängd, så det är lite tilltalande att ha el av det skälet... Men varför så hög effekt?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
...passar på med en fundering då många kloka bevakar tråden... Jag funderar på att i framtiden lägga in elvärme i ett par golv i källaren samt en liten toalett. Jag skulle egentligen vilja ha vanliga vattenradiatorer som står för huvudvärmen, man skulle kunna lägga in vattenvärme i golven, men pga jag inte kommer kunna gräva jättedjupt så vill jag inte ha för mkt värme i golven. Skulle man inte kunna ha en mycket svag elvärme i golven, helt underdimensionerad för att värma rummet, men som gör att klinkergolv inte känns lika kalla... Dvs räkna med att de står på nästan jämnt, men att grundvärmen i rummet levereras av radiatorerna. För som nån skrev, annars kommer man ställa golvvärmen högre för att man vill golvet ska vara varmt, så har de så hög effekt att radiatorerna (som har billig värme) slår av...

Vattenburen värme i golv är ju på sätt och vis bra, men kräver rätt mycket... Och dessutom, värme i golv kan man vilja ha på sommaren när värmen i resten av huset är avstängd, så det är lite tilltalande att ha el av det skälet... Men varför så hög effekt?
Jag har gjort så. Lade quicknet, tror jag det hette, för ca 17 år sedan. 3 kvm i tvättstugan och 2 kvm i hallen, Näten var 50 cm breda så klinkern värms upp där man går.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.