Hus tomte
A anis16 skrev:
Min åsikt är att inte dra vatten i ytterväggar men det kanske bara är jag som tycker så...
Nä inte bara du..
Rörisen som är hemma hos mej å drar om massa rör ville inte dra rören i ytterväggarna.

Så d va bara sätta klingan i golvet
alla mina rör ska bli osynliga i nya badrummet
 
Mikael_L
A andhak2802 skrev:
Hej,

Vi ska snart bygga ut vårt hus och därmed dra in vatten till ett nytt badrum. Badrummet ligger i ett hörn med två ytterväggar. Hur skulle ni dra vattenrören för att det ska bli så bra som möjligt och följa standard?

Kan man göra så att rören kommer upp i väggen mellan entré (bakom toalett) och badrum och därefter antingen utanpåliggande eller i vägg? Rören kan ju också komma upp i vägg bakom handfat.

Tack!
[bild]
Om det är helt öppna väggar och man kan göra hur man vill så skulle jag dra fram varmt och kallt i vägg till bakom/under handfatet.
Där skulle jag sätta badrumsfördelare:
vatette-badrumsf-rdelare-tek-beskrivning.png

Sen skulle jag från denna fördelare dra någon väg till muggen och duschen, dvs åtminstone något i yttervägg. Men som sagt, dra dessa rör i korsreglingen, ca 25mm in i isoleringen, så det finns lite säkerhetsavstånd mot ev skruvar.
Problemet är vatten till TM. Jag tror inte det finns vatette badrumsfördelare med 4 avstick. Men jag tror dock att man kan skruva på en extra vinkel under en 3-ports, och på det sättet lösa det, annars får man greja med en avgrening någon annanstans. Det får du kolla upp.
Krilleman, byggahus vvs-guru kanske vet.

Och naturligtvis alla rör som PEX rör-i-rör.

Här kan du hitta lite info om hur jag gjorde.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-det-bli-nat-tro.147204/page-21#post-3653478
 
Hus tomte Hus tomte skrev:
Så d va bara sätta klingan i golvet
alla mina rör ska bli osynliga i nya badrummet
Hur får du in vattnet i badrummet om rören går i golvet?... (förlåt, kunde inte hålla mig)
 
Hus tomte
A anis16 skrev:
Hur får du in vattnet i badrummet om rören går i golvet?... (förlåt, kunde inte hålla mig)
hopp vatten :crysmile:

golvet in i innervägg å ut(y)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det är helt öppna väggar och man kan göra hur man vill så skulle jag dra fram varmt och kallt i vägg till bakom/under handfatet.
Där skulle jag sätta badrumsfördelare:
[bild]

Sen skulle jag från denna fördelare dra någon väg till muggen och duschen, dvs åtminstone något i yttervägg. Men som sagt, dra dessa rör i korsreglingen, ca 25mm in i isoleringen, så det finns lite säkerhetsavstånd mot ev skruvar.
Problemet är vatten till TM. Jag tror inte det finns vatette badrumsfördelare med 4 avstick. Men jag tror dock att man kan skruva på en extra vinkel under en 3-ports, och på det sättet lösa det, annars får man greja med en avgrening någon annanstans. Det får du kolla upp.
Krilleman, byggahus vvs-guru kanske vet.

Och naturligtvis alla rör som PEX rör-i-rör.

Här kan du hitta lite info om hur jag gjorde.
[länk]
Hej, tack för en utförlig beskrivning. Har en VVS-firma som ska göra en ritning så tar med detta till dom. Det är en utbyggnad som ännu inte är påbörjad så just nu har vi möjlighet att planera dragningen precis hur vi vill.
 
Mikael_L
Lulaua Lulaua skrev:
Jag hade nog lagt rören i vägg, ett installationsskikt på ytterväggarna löser duschen.
Och ärligt talat så måste man fundera på hur man ska göra med de dubbla tätskikten i vägg när det blir badrum mot yttervägg.
Själv löste jag det med att jag skippade 45mm korsregling där, utan satt en ventilerad 70mm spalt istället, utan isolering i. Och i denna går mina PEX-rör, och där blir tempen så gott som exakt samma som i badrummet iom avsaknad av isolering.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och ärligt talat så måste man fundera på hur man ska göra med de dubbla tätskikten i vägg när det blir badrum mot yttervägg.
Själv löste jag det med att jag skippade 45mm korsregling där, utan satt en ventilerad 70mm spalt istället, utan isolering i. Och i denna går mina PEX-rör, och där blir tempen så gott som exakt samma som i badrummet iom avsaknad av isolering.
Yes, ingen PE-folie utan ångbroms eller inget alls!
 
Lulaua Lulaua skrev:
Yes, ingen PE-folie utan ångbroms eller inget alls!
Är inte riktigt med hur ni menar men väggen kommer vara uppbyggd så här inifrån sett:

Tätskikt
Gips
OSB
45x45 regel med hunton träfiberisolering
Hunton ångbroms
45x170 regel med hunton träfiberisolering
Vindpapp
Spikläkt
Panel

Vi har en diffusionsöppen konstruktion. Är det ungefär som ni menar?
 
Ja precis, sätter du PE-folie kan det bli för tätt mellan folien och tätskiktet och stänga in ev. fukt.
Du bör nog även ha K-plyfa istället för OSB i badrummet.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Ja precis, sätter du PE-folie kan det bli för tätt mellan folien och tätskiktet och stänga in ev. fukt.
Du bör nog även ha K-plyfa istället för OSB i badrummet.
Tack! Ska säkerställa att det blir K-plyfa med byggarna
 
Hus tomte
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och ärligt talat så måste man fundera på hur man ska göra med de dubbla tätskikten i vägg när det blir badrum mot yttervägg.
Själv löste jag det med att jag skippade 45mm korsregling där, utan satt en ventilerad 70mm spalt istället, utan isolering i. Och i denna går mina PEX-rör, och där blir tempen så gott som exakt samma som i badrummet iom avsaknad av isolering.
gäller inte det bara duschutrymmet?

Ja har inte en susning
Ren å skär killgissning :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.