Min kära hustru har en tid tyckt att vi borde renovera/bygga nytt kök. Jag har inte lyssnat på det örat då jag de senaste åren totalrenoverat badrummet, bytt tak, dränerat om grunden och färdigställde julen 2019 ett "uterum" som blev en inglasad salong med golvvärme, makalös utsikt, myshörna, teleskop på taket/solaltanen och annat mys.

Köket har suttit där sedan kåken byggdes 1979-80, jag har halvrenoverat det att par vändor men bästföre-datum har passerat.
Som nybliven, fast delvis arbetande pancho försökte jag övertyga henne att en 4-liters färgburk och en tub PL400 fixar till det mesta.
Det argumentet bet inte så sedan några veckor är projektet igång.

Började riva för 3 veckor sedan, efter det fick jag dra om vatten och delvis avloppet för att passa en flytt i sidled av ca 30 cm.
Sedan väldigt mycket omdragning av el, komplettering och flytt av uttag vilket innefattade uppsågning av väggar och även golvet.
Efter att det var klart gjorde jag större delen av köket till våtrumsstandard med primer och tätmassa.
Sedan nytt golv, Pergo laminat, gillar egentligen inte laminat men detta var både snyggt och skönt att gå på och är tåligt.

Ikea-kök blev det, lastbilen kom för två veckor sedan, drygt 800 kilo i kartonger... och nu börjar svordomarna och svetten flyta.
Absolut inget fel på grejorna, men herrejösses vilken tid allt tar!
Stommar och annat går väl an, men satan vad alla lådor tar tid, låda i låda över låda, belysning i alla dessa också så rinner dagarna fort iväg.
Köket innan rivning:
Äldre kök med vit skåpinredning och bruna lister före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt kök med vit skåpinredning, trägolv och en rostfri kyl samt diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt kök med vita skåp och diskbänk, brunt trägolv och köksartiklar utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
: Gammalt kök med vita skåp, kakelvägg och trägolv före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några bilder under konstruktion;

Kök under renovering med avlägsnat golv och väggar, synliga rör och verktyg spridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med osammanhängande väggar och synlig rördragning, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med borttagna skåp, synlig isolering, rör och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med blå tätmassa på väggar och golv, rörinstallation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med rörledningar och väggar preparerade för våtrumsstandard, synliga eluttag och ojämnt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som det ser ut för tillfället;

Kök under renovering med osammanfogade IKEA skåpstommar, omdragning av el och verktyg på bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis ihopsatt vit kökslåda med synliga metallskensystem och lösa elkablar, under pågående köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ska bli spännande att följa!
Du skriver trevligt oxå:)
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Ingen golvbrunn?
 
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
Härligt projekt, själv längtar jag till jag tar tag i mitt kök jag byggde -93 av beggade prylar, ett utställningskök men nya vitvaror.

Det var en intressant placering på kylskåpet, något som skall behållas, placeringen alltså?
 
  • Gilla
mattiplutt
  • Laddar…
Ännu mer intressant tycker jag är avsaknaden av spis. Eller är det bara jag som är blind?
 
  • Gilla
  • Wow
oliva och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen golvbrunn?
Funderade på det ett tag, men då blir den antingen synlig eller bortglömd...
Jag har istället ett "skvallerhål" under diskbänken som går rakt ner till pannrummet, så någon eventuell läcka från vattenanslutningar eller avlopp leder dit.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
" teleskop på taket/solaltanen och annat mys"

Låter väldigt spännande - går i dessa tankar också! kan du visa någon bild?
 
Intressant lösning att gummera hela bakutrymmet bakom skåpen. Kommer golvet gå hela vägen in under skåpen?
 
T Tsdoesds skrev:
Intressant lösning att gummera hela bakutrymmet bakom skåpen. Kommer golvet gå hela vägen in under skåpen?
Jodå, golvet går in till vägg under skåpen, har också gjort en liten "kassun" där avlopp, vatten och anslutning för diskmaskin, kylskåp/frys med ismaskin samt vattenutkastare till utsidan går. I den "kassunen" går ett 32 mm rör ner till pannrummet som en extra säkerhet, som jag förhoppningsvis aldrig behöver nyttja;)
 
Resultat efter en förmiddags arbete, ett komplett 40 cm bänkskåp med 5 lådor och belysning, det underlättar om man har tålamod som en ängel, mjuk i kroppen som en elitgymnast och ett lager av fräscha eder.
Nu är en 65-årig man (gubbe) inte så vig längre, vilket han aldrig skulle erkänna, allraminst för sig själv.
Nymonterat bänkskåp med 5 utdragna lådor i oordnat kök under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inuti med kablar och LED

Ett öppet 40 cm underskåp med monterade lådskenor och eluttag, redo för belysning och lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Elcentralen" :rofl: i skoskåpet, som är det som ofta brukar vara hörnskåp i "normala" kök, här används det på ett vettigare sätt med tillgänglighet från hallen.
Satan vad mycket kabel från sammanlagt 14 eller 15 LED-lister.

Rörig skohylla med många kablar och LED-transformatorer över ett urval skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet efter ett komplett 40 cm underskåp, 18 kartonger...
Inget märkligt med det, bara som det ser ut efter en lunch för 2 på McDonalds:rofl::rofl:

Rörig skohylla med många kablar och LED-transformatorer över ett urval skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ett rum med en hög med uppackade kartonger efter montering av ett bänkskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
henche och 9 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Härligt projekt, själv längtar jag till jag tar tag i mitt kök jag byggde -93 av beggade prylar, ett utställningskök men nya vitvaror.

Det var en intressant placering på kylskåpet, något som skall behållas, placeringen alltså?
Nix, kylskåpet skall flyttas, därav uppsågningen av golvet för att använda samma säkring som ligger utanför JFB, skall bli en personskyddsautomat för den.
Kylskåpets placering har aldrig varit optimalt tidigare, är gamla synder som beror på dålig planering av byggaren 1980, men nu kommer det att bli ett kombo kyl/frys med is och vatten.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L Linuspalinjen skrev:
" teleskop på taket/solaltanen och annat mys"

Låter väldigt spännande - går i dessa tankar också! kan du visa någon bild?
Ok, lite bilder
Armerat 100 mm spirorör pelare i ett rum, kablage och teleskop synliga; utsikt över snötäckt landskap genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En spiralformad pelare som står på ett trägolv med kabel, intill en trappa som leder uppåt i ett rum med stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teleskop under skyddande överdrag på en snöig terrass med utsikt över ett vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första bilden visar pelaren som teleskopet är monterat på, är ett 100 mm spirorör, armerat och gjutet ner till plattan under och är helt fristående från byggnaden med rörelsefogar för att undvika vibrationer då teleskop är väldigt känsliga för det ju längre bort man tittar.
I spirot går ett elrör för kablaget till handkontrollen som styr teleskopet och kameran, väldigt praktiskt att sitta i värmen och kika på laptopen via kameran i teleskopet. Så kallad bekväm astronom...

Bild 2 är trappen till takluckan för access till teleskop och soldäck.

Bild 3 visar teleskopet på montaget, huven är regn och vindskydd med en fuktslukare inuti.
'
Just nu har jag inte tid till astronomi då ett kök kommit emellan.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Nix, kylskåpet skall flyttas, därav uppsågningen av golvet för att använda samma säkring som ligger utanför JFB, skall bli en personskyddsautomat för den.
Kylskåpets placering har aldrig varit optimalt tidigare, är gamla synder som beror på dålig planering av byggaren 1980, men nu kommer det att bli ett kombo kyl/frys med is och vatten.
Jag har slutat göra små isbitar, de blir gamla och tar smak, och i en ismaskin kan vara ännu värre.
Dessutom har jag läst att kylskåp med kallvatten och is tenderar vara dyrare och gå sönder oftare.
Jag gör isblock och täljer stora isbitar.
Det finns många filmer Youtuba "Clear Ice"
Så tycker jag ;-)

Kämpa på nu med ert kök, du verkar sitta på stora kunskaper och energi, så jag ser fram emot fler bilder och färdigt kök :)

Lycka till.

/W
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag har slutat göra små isbitar, de blir gamla och tar smak, och i en ismaskin kan vara ännu värre.
Dessutom har jag läst att kylskåp med kallvatten och is tenderar vara dyrare och gå sönder oftare.
Jag gör isblock och täljer stora isbitar.
[media]Det finns många filmer Youtuba "Clear Ice"
Så tycker jag ;-)

Kämpa på nu med ert kök, du verkar sitta på stora kunskaper och energi, så jag ser fram emot fler bilder och färdigt kök :)

Lycka till.

/W
Antar och tror att du har rätt, kyl/frys blir ett LG med direkt vattenanslutning, så man får väl ta höjd för kommande bekymmer, ju fler finesser, desto fler felkällor.
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 2 till
  • Laddar…
Det tar sig, om än långsamt fast med stor noggrannhet då jag är en petimeter och millimetergubbe.
Renoveringsarbeten pågår i ett kök med vita skåp och kylskåp, ofärdiga väggar och verifieringsstämpel från Ulefone Armor 9.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med avlägsnad väggklädsel och pågående arbete på skåpsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.