perojonsson perojonsson skrev:
Ikeas gångjärn är inte gjorda för innanförliggande luckor. Det går att använda dem så (det har jag gjort för ett skåp), men jag skulle nog köpa rätt variant om jag byggde ett kök.
Det har du en poäng i, några rekomendationer vilken modell man ska ha? Ser att blüm har några olika att välja på.
 
C
O Octavianus skrev:
Inser att det var ett tag sen jag uppdaterade denna tråden. Blir ingen uppdatering idag heller men kommer snart.

Nu har jag dock en fråga. Jag har bestämt att jag gör egna lådor av 15mm b/bb björkplywood. Så ska beställa blüm movento skenorna fråna tyskland. Men sidan är på tyska och med översättning med google är inte allt super enkelt att förstå så tänkte be om lite hjälp vad jag ska ha.

De flesta stommar är lite knappt 60cm djupa, sen blir luckorna infällda och har en tjocklek på ca 22mm. Så låt säga att lådan får bli max 57cm djup. Vad kör man för djup på skenor då? Kör man 60 djupa eller blir de för långa? Hur ska man tänka?

Ser att man kan köpa till någon sidostabiliserande pryl, behövs den, och i sådant fall när? Vissa lådor blir ca 80cm breda, kanske där man behöver dem?

I övrigt, behöver man köpa till något mer, i form av något monteringsverktyg eller så?
Blum har ju dokumentation på svenska också - kolla katalogen, på dessa sidor som jag länkar till så ser du att de skriver inre mått i skåpet på NL + 3:
https://publications.blum.com/2020/catalogue/sv/380/
Där kan du mappa vilka skenor du behöver beroende på vikt.

Du ser också artikelnummer (T65.1000.02) till borrmallen som kan spara lite tid, men som inte är absolut nödvändig. Kostar dock bara ca €30 om jag minns rätt, så rätt värt priset om du ska göra en del lådor. Beställ isf också tillbehörssatsen för enklare borr med 2,5 mm (T65.9000).

Om du beställer från Lignoshop får du med skruvar och fästen med skenorna, så inget extra ska behövas.

O Octavianus skrev:
Grytgångjärn, hur blir det där, köper jag bara från IKEA (som är blüm) eller vad blir bäst/billigast. Hur gör jag med borrmall för att få till dem rätt?
Jag gjorde en prisjämförelse tidigare, och landade i att det var billigare med gångjärn från Ligno än IKEA (inte medräknat frakt då, men man borde ju ibland få betalt för att bege sig in på IKEA också så det tar nog ut varandra).
Även här finns det en bra sida i Blums katalog:
https://publications.blum.com/2020/catalogue/sv/76/

Djupdyk sedan ned på rätt undersida när du valt innan/utanförliggande och öppningsvinkel, så finns det fler val att göra gällande monteringsplatta och fogbredd m.m. Tar lite tid att lära sig läsa sidorna, men det ger sig!

Blum har också en väldigt bra onlinetjänst med en konfigurator, där du kan ange alla mått och göra val så visar den både artikelnummer, ritningar och monteringsinstruktioner:
https://www.blum.com/se/sv/services/planning-construction-product-selection/cabinet-configurator/

Gällande borrmall köpte jag en billig variant från Banggood som faktiskt funkar väldigt väl! Tänk dock på att 16 mm tjocklek på fronter ställer krav på forstnerborret så att inte styrpinnen är för lång (då går den igenom innan du har rätt djup) - bättre med >18 mm tjocklek.
 
  • Gilla
Octavianus och 2 till
  • Laddar…
C cffol skrev:
Blum har ju dokumentation på svenska också - kolla katalogen, på dessa sidor som jag länkar till så ser du att de skriver inre mått i skåpet på NL + 3:
[länk]
Där kan du mappa vilka skenor du behöver beroende på vikt.

Du ser också artikelnummer (T65.1000.02) till borrmallen som kan spara lite tid, men som inte är absolut nödvändig. Kostar dock bara ca €30 om jag minns rätt, så rätt värt priset om du ska göra en del lådor. Beställ isf också tillbehörssatsen för enklare borr med 2,5 mm (T65.9000).

Om du beställer från Lignoshop får du med skruvar och fästen med skenorna, så inget extra ska behövas.


Jag gjorde en prisjämförelse tidigare, och landade i att det var billigare med gångjärn från Ligno än IKEA (inte medräknat frakt då, men man borde ju ibland få betalt för att bege sig in på IKEA också så det tar nog ut varandra).
Även här finns det en bra sida i Blums katalog:
[länk]

Djupdyk sedan ned på rätt undersida när du valt innan/utanförliggande och öppningsvinkel, så finns det fler val att göra gällande monteringsplatta och fogbredd m.m. Tar lite tid att lära sig läsa sidorna, men det ger sig!

Blum har också en väldigt bra onlinetjänst med en konfigurator, där du kan ange alla mått och göra val så visar den både artikelnummer, ritningar och monteringsinstruktioner:
[länk]

Gällande borrmall köpte jag en billig variant från Banggood som faktiskt funkar väldigt väl! Tänk dock på att 16 mm tjocklek på fronter ställer krav på forstnerborret så att inte styrpinnen är för lång (då går den igenom innan du har rätt djup) - bättre med >18 mm tjocklek.
Tack för väldigt bra svar. Då har jag lite att grotta ner mig i.

Sidostabiliserande prylen. Behöver jag den? Följer djupinställnings saken med till skenorna eller bör man köpa den separat? Eller är det överkurs?
 
C
O Octavianus skrev:
Tack för väldigt bra svar. Då har jag lite att grotta ner mig i.

Sidostabiliserande prylen. Behöver jag den? Följer djupinställnings saken med till skenorna eller bör man köpa den separat? Eller är det överkurs?
Sidostabilisering kan behövas för extra breda lådor - tror det är typ 1 m, men kolla dokumentationen. Djupjusteringstillbehören är bara för innanförliggande lådor - så om du har det kanske du behöver. Beror ju på hur du väljer att lösa det hela (du kan ju också ha en list som djupstopp), och hur noggrann du är med all montering sen.
 
C cffol skrev:
Sidostabilisering kan behövas för extra breda lådor - tror det är typ 1 m, men kolla dokumentationen. Djupjusteringstillbehören är bara för innanförliggande lådor - så om du har det kanske du behöver. Beror ju på hur du väljer att lösa det hela (du kan ju också ha en list som djupstopp), och hur noggrann du är med all montering sen.
Tack för hjälpen, nu är beställningen lagd.
 
Jag kan inte ens uttrycka hur avundsjuk jag är på dina kunskaper, verktyg och det du gör. Antar att du är hantverkare? Du har ju bara proffsverktyg och tillgång till verkstad. Tack för tråden, mycket intressant! Är galet sugen på att skaffa mig en fräs :D
 
  • Gilla
Octavianus och 1 till
  • Laddar…
M mhoglund skrev:
Jag kan inte ens uttrycka hur avundsjuk jag är på dina kunskaper, verktyg och det du gör. Antar att du är hantverkare? Du har ju bara proffsverktyg och tillgång till verkstad. Tack för tråden, mycket intressant! Är galet sugen på att skaffa mig en fräs :D
Tack för de fina orden. Jobbar som snickare ibland, dock inget finsnickeri. Skenet bedrar kanske, men har inget snickeri, utan allt sker i "vardagsrummet" i huset, dvs precis bredvid köket. Så när huset är klart måste jag ta tag i att faktiskt bygga mig ett utrymme att kunna hålla på i.
 
Dags för en liten uppdatering kanske. Vi börjar med bänkskivan.

Den gjöts med expanderbetong, vilket visade sig vara mycket mer lättflytande än jag trott, va nästan som vatten. Så va inga problem att få det att flyta ut, tyvärr rann det ner i hon och ner i skåpet under men får lösa sig med lite slipning där.
Nyggjuten bänkskiva i betong med synliga sprickor och skyddsplast i ett pågående köksbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plastade in allt och sprayade med vatten de närmaste dagarna, plasten fick ligga på någon vecka. Rev formen efter några dagar. Tyvärr blev det väll ganska långt ifrån perfekt, så slipade en del efter ca 3 dagar men ska väll ge mig på det mer nu när det torkat ordentligt.

Nyligen gjuten betongbänkskiva med synliga sprickor och ojämnheter vid köksstomme och diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen gjuten bänkskiva i kök under konstruktion med träpaneler och synliga verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr blev det en del sprickor. Skulle vattnat och haft plast betydligt längre än jag hade, speciellt när det var så torrt i luften.
Frågan är hur man kan laga sprickorna, någon som har någon bra lösning, tänker att man blandar till lite betong till ngn pasta och försöker få ner det i sprickorna kanske? Stör mig inte så mycket utseendemässigt, men blir ju inte så praktiskts om det kan åka ner smuts/mat där.

Sen är frågan vad man ska ha för behandling, just nu lutar det åt vattenglas. Ni som har gjutna skivor, vad har ni kört med?
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Sen var det dags att ta tag i väggsnutten där högskåp för ugn samt kyl/frys ska vara. Men för att skåpsraden inte ska bygga ut i onödan men ändå kunna få plats med med ugnen på djupet, sågade jag ut en bit i murstocken som egentligen är en trappa. Dra mig baklänges vad det dammade, nu är allt orange efter den lilla manövern.

Plywoodvägg i ett pågående byggprojekt, med utskuren del i murad vägg för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen klämde jag upp ett par vinklar och träbitar som skulle hjälpa mig att få allt på plats rakt och fint. Blev inte helt rakt iaf, men ganska fint ädnå.
Delvis byggd köksinredning med träskivor och höjd justering framför murad trappa, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Denna delen av köket blev sannerligen ordagrant platsbyggt. Gick inte att bygga modulen på sidan och lyfta dit. Byggde detta "T" liggandes, och fick med nöd och näppe de upprest, fick använda trapphuset för att få upp det. Knöligt värre.
Renoveringsprojekt med en väggdel i trä bredvid en murad struktur, troligen en trappa, med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen på med ett hyllplan, samt en slät sida under där ugnen ska vara. Där den oranga "bocken" är ska det vara vedförvaring, då kaminen kommer till höger. Den biten i fram gjorde jag av björkplywood, för att rörelserna inte skulle bli helt fel,hoppas det funkar. Limmade ihop en 15mm samt två 6mm för att få det att bli 27mm tjockt, samt limma på en bit massiv björk i den synliga kanten. Känns bra med lite stadigare material där istället för limfog i furu. Tror det kan bli en del slitage där med all ved som ska in och ut.
Renoveringsarbete i kök med påbörjat platsbyggt högskåp för ugn vid murstock, och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sidan som ska vara till höger om ugnen blev av någon konstig anledning för grund, någon klant som varit framme med sågen. Så limmade på en björklist där med, när man ändå var i farten.
Renoveringsprojekt med nybyggda köksskåpssektioner framför stenmur, omgivna av verktyg och klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde listen med lite övermått och tänkte slipa den i kant med nyförvärvet. Den jäveln gav upp efter ca 5 minuter. Dock stor eloge till paintpro.se samt mirka, som utan knussel skickade ut en ny, och den har fungerat perfekt. Med brist på vettigt slipmaskin så fräste jag kanterna i liv med skåpsidan istället. Blev superbra, och gick fort.
Slipmaskin på björkplywood i ett snickeri, med kabel och slippapper synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upp med sidan och och var självklart tvungen att prova hur det blev med ugnen, inte så pjåkigt om jag får säga det själv (och det får jag, är ju min tråd).
Platsbyggd köksinredning under uppbyggnad, med en inbyggd ugn i ett träskåp infälld i murad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sim salla bim så var skåpssektionen klar. Blir alltså en amerikönsk kyl/frys, eller sid by side som det också heter, då det var det bästa som fick plats. Här ser man lite av trappan samt var kaminen ska stå i förhållande till köket.
Ej färdigbyggd kökssektion med ugn inbyggd i ljus träpanel vid en stenmur, verktyg och byggmaterial syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
spånhyvel och 5 till
  • Laddar…
Nu när jag tittar på bilderna som jag lagt upp undrar jag om jag av misstag har råkat installerat ett populärt byggahus filter i telefonen. Ett som får bilderna att bli sådär charmigt suddiga. Vet att en viss moderator förespråkar det så antar att man får köra vidare på det.
 
Vi kör väll vidare med ett inlägg till när byxorna ändå är nere.

På motsatt sida om ugn och kyl/frys blir det en liten barhalvö eller vad man ska kalla det. Kommer att fungera dels som del av köket men även lite hemmakontor, då bänkskåpet kommer att husera skrivare, lite bokföringspärmar osv. Samt att jag ska kunna sitta med datorn där på en barstol. Har man när till ölen när man har som tråkigast. Här är en bild på hur det ska vara.
Hemmagjord barhalvö i trä under konstruktion, med skåp och en benställning i björk, bredvid en arbetslampa och stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva skåpet får ni klara er utan beskrivning hur det gjordes, ingen stor skillnad mot de andra skåpen. Benställningen är gjord i massiv björk. Jag äger ingen fin festool domino (ännu) men ville prova på hur det vore att vara en människa som har en sådan så fick göra samma övning med överhandsfräsen istället, samt hyvla och fräsa till egna dominos istället. Roligt och blev bra, men tog såklart mycket längre tid. Skönt att bevisa för mig själv också att man inte alltid måste ha alla verktyg precis hela tiden, även om det är roligare med än utan.
Snickeriarbetsplats med massiva björkben i skruvstäd och slipmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Benställning i massiv björk under tillverkning på ett arbetsbord i en verkstad, med verktyg och trämaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsbänkens benställning gjord i massiv björk, hopsatt med tvingar och verktyg synligt i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivan är gjorde jag av alm. Alm som har vuxit i allén upp till huset när vi flyttade hit, men som dog något år senare i almsjukan. Stockarna har legat länge med jag sågade upp dem för några år sedan och tog in några bitar för att torka. Mycket sprickor osv som man får jobba runt, men gick att få ut riktigt fina bitar ur materialet. Sågade och hyvla till bitarna och lät dem stå någon vecka ifall de ville slå sig. Sen hyvlade och limmade jag ihop dem.
Massiva björkplank står upprätt mot en vägg, nysågade och förberedda för hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En under konstruktion björk bänkskåp med en ovanpå liggande alm fanérskiva under bearbetning i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det rejält med slipande.

Sen fräste jag ur ett spår på undersidan och monterade några rampamuffar, för att senare fälla in en bit plattjärn jag hittade i skrothögen som jag målade upp och borrade lite avlånga hål i (för att tillåta träet att röra sig). Plattjärnet är till för att förhindra skivan att slå sig, vilket den gjorde några mm på en gång. Men gick superfint att tvinga den perfekt med hjälp av metallbiten.
Träben med frästa spår och monterade rampamuffar på en arbetsbänk, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handgjord almträskiva med plattjärnsinfästning för stabilitet, omgiven av diverse verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det lite olja. Blev linolja. Det gjorde att träet förvandlades från något fint till något som man nästan blir religös över att få titta på.
Handgjord barhalvö-skiva av almträ med linoljebehandling och naturliga sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
spånhyvel och 20 till
  • Laddar…
Här är baksidan på ett vitrinskåp, blev en del eldragning, ska vara plats för laddare mm under det, samt belysning i själva skåpet.

Baksidan av vitrinskåp under konstruktion med eldragning och klämmor i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är allt på palts.
Baksida av ett trävitrinskåp under konstruktion med synliga elkablar och en bänkskiva framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjuder även på en bonusbild hur det kan bli när man jobbar på flera ställen samtidigt. Isolerar mellanbjälklaget med lösull. Men hade missat att täta där elcentralen är så blev lite stökigt under kan man minst sagt säga. Men städa är ju kul.
Arbetsyta täckt med lösull och byggmaterial, städning behövs, stolar och bordsben synliga i röran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
spånhyvel och 13 till
  • Laddar…
Passade på att sätta kexfräsen i fingrarna. Tips till er andra, spänn fast stycket som ska fräsas och hål inte emot med fingrarna. Gick bra de för 60 bitarna, men så slant jag och fick ont. Nu har det nästan läkt dock.

En hand med bandage på två fingrar efter ett snickeriarbetsolycka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åter till köket, lite kakel ska ju upp så först gips.
Kök under renovering med träskåp, verktyg på bänkar och ouppackat kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen lite kakel
Renoverat kök under arbete med omonterat kakel, trähantverk och verktyg på bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde ett skåp till elcentralen också.
Elcentral i öppet skåp med synliga ledningar, närliggande kaklade vägg, och verktyg på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
spånhyvel och 5 till
  • Laddar…
Aj satan... en fräs vet man ju har skapligt varvtal. Hoppas det inte gick allt för illa
 
Dags att börja bygga lådor. Först köpa hem lite björkplywood, 10 st 15mm skivor a 1.22*240 ska räcka till både lådor och speglar till fronterna.

Björkplywoodskivor staplade på varandra på släpvagn i vintermiljö, tänkta för byggnation av lådor och speglar.

Fick även hem 3 lådor lådskenor och gångjärn
Verkstadsutrymme med byggmaterial inklusive björkplywood, lådskenor och gångjärn, förberedelse för lådtillverkning.


Klyva upp materialet
Björkplywoodskivor och verktyg på arbetsbänk redo för lådbygge.

Sen ska det göras ett spår för botten och göras pocket skruv hål.
Björkplywood och verktyg på arbetsbänk i verkstad, förberedelse för byggande av lådor.

Blir en del bitar. Detta är inte alla lådor ens. Allt slipades först med 120 papper, och sen 180 korn. Tanken är att när allt är på plats och funkar så torkar jag av det med fuktig trasa och slipar lätt en gång till innan behandling.
Björkplywood och förberedda trädelar till lådor staplade på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen torrpassar jag lådorna så jag e säker på att allt passar och man inte gör något korkat vid limningen.
Björkplywoodskivor står i en verkstad, en delvis ihopsatt låda med tving i förgrunden, arbetsmaterial synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen sätter jag ihop lådan med lim och skruvar i sargerna, men hoppas att limma själva botten, tänker att den får ligga löst. Tvingar först sargerna och justerar in allt så bra det går, sen i med skruvarna.
En halvfärdig låda i björkplywood med tvingar i en verkstadsliknande miljö.


Sen diagonalmäter jag lådorna så allt är i vinkel, skiljer någon mm på vissa. Drar några tag med en tving ifall behov finns.
Trähantverk i en verkstad med halvfärdiga lådor i plywood, tvingar och skruvar som används för att säkra vinklar.
 
  • Gilla
spånhyvel och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.