Jag har gjort en enkel skiss på denna gamla stuga. Själva kroppen med kök, vardagsrum och där trappan går upp till en kallvind är det ursprungliga timmrade huset, resten är tillbyggt.
Allt är direktel och det finns ingen skorsten kvar, men för att minska elkostnaden för den boende så funderar jag på en luftvärmepump, men var skulle man sätta det i så fall? Takhöjden är ju bara 200cm och det är ganska smala dörrar mellan rummen. Får man ut något alls av detta eller vad tror experterna?
 
  • Skiss av en gammal stuga med angivna ytor för vardagsrum, kök, sovrum, hall och WC samt en trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J j-o75 skrev:
Jag har gjort en enkel skiss på denna gamla stuga. Själva kroppen med kök, vardagsrum och där trappan går upp till en kallvind är det ursprungliga timmrade huset, resten är tillbyggt.
Allt är direktel och det finns ingen skorsten kvar, men för att minska elkostnaden för den boende så funderar jag på en luftvärmepump, men var skulle man sätta det i så fall? Takhöjden är ju bara 200cm och det är ganska smala dörrar mellan rummen. Får man ut något alls av detta eller vad tror experterna?
En golvmodell i vardagsrummet placerad mittemot dörröppning till hallen är mitt förslag.
Förslag på modell är Mitsubishi Electric KJ35VEHZ eller lillebror KJ25 beroende på effektbehov
 
Typ här? Det kanske skulle fungera? Men sprider den värmen ända bort till andra delen av huset? Fördelen är i alla fall att utedelen hamnar på ett bra ställe!
 
  • Planritning av ett hus med markerad position för en eventuell värmekälla i vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J j-o75 skrev:
Typ här? Det kanske skulle fungera? Men sprider den värmen ända bort till andra delen av huset? Fördelen är i alla fall att utedelen hamnar på ett bra ställe!
En golvmodell fungerar bäst med ”dålig” planlösning är min lilla erfarenhet,
Placering ovanför andra dörrposten i hallen kan vara ett alternativ men tror det dels är för litet utrymme och kan bli svårt att få in värmen i vardagsrummet direkt till vänster
 
C Comfort Thomas skrev:
En golvmodell fungerar bäst med ”dålig” planlösning är min lilla erfarenhet,
Placering ovanför andra dörrposten i hallen kan vara ett alternativ men tror det dels är för litet utrymme och kan bli svårt att få in värmen i vardagsrummet direkt till vänster
Jag har kollat där, men över dörrposterna är nog kört pga för låg takhöjd. Om det nu inte finns något extremt lågt aggregat förstås. Jag fårväl höra av mig till några firmor och kolla vad det kan tänkas kosta.
 
Comfort Thomas förslag är nog det bästa alternativet helt klart.

Generellt så funkar golvmodeller väldigt bra i äldre hus med låg takhöjd. Fungerar också bra med smala dörrposter då den drar tillbaka luften längst golvet och skjuter den uppåt igen. Det brukar gå lättare att dra med sig luften från kök och hall över golvet och på det viset få en bra cirkulation på luften.

Du kommer säkert bli lite svalare i köket än i vardagsrummet och till sovrummet får pumpen ännu svårare att leverera mycket värme men generellt när man placerar en värmepump så vill man gärna montera den i det största utrymmet och långt från sovrum eftersom man oftast vill ha lite svalare där än i de rum man vistas när man är vaken.
 
Mats-S
Du har inte funderat på att ta bort dörren till hallen/köket och öppna upp ända till taket, det kan göra skillnad.
Jag tog precis bort vår dörr till vardagsrummet och öppnade ända till taket. Det belv en klar förbättring på spridningen av värmen från LLVP:n.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Du har inte funderat på att ta bort dörren till hallen/köket och öppna upp ända till taket, det kan göra skillnad.
Jag tog precis bort vår dörr till vardagsrummet och öppnade ända till taket. Det belv en klar förbättring på spridningen av värmen från LLVP:n.
Det skulle man ju kunna göra. Det är lite avvägning av hur mycket man vill göra på en gammal stuga också.
Det finns ju luftflyttare som man kanske kunde använda?
 
N Nixon90 skrev:
Comfort Thomas förslag är nog det bästa alternativet helt klart.

Generellt så funkar golvmodeller väldigt bra i äldre hus med låg takhöjd. Fungerar också bra med smala dörrposter då den drar tillbaka luften längst golvet och skjuter den uppåt igen. Det brukar gå lättare att dra med sig luften från kök och hall över golvet och på det viset få en bra cirkulation på luften.

Du kommer säkert bli lite svalare i köket än i vardagsrummet och till sovrummet får pumpen ännu svårare att leverera mycket värme men generellt när man placerar en värmepump så vill man gärna montera den i det största utrymmet och långt från sovrum eftersom man oftast vill ha lite svalare där än i de rum man vistas när man är vaken.
Ja det kan vara så att vi har en vinnare där! Ska se vad det kan kosta.
 
C Comfort Thomas skrev:
En golvmodell i vardagsrummet placerad mittemot dörröppning till hallen är mitt förslag.
Förslag på modell är Mitsubishi Electric KJ35VEHZ eller lillebror KJ25 beroende på effektbehov
Fick tag i en säljare av ett annat märke och han föreslog samma placering så detta borde vara det bästa. Eventuellt i kombination med en kanalfläkt mellan vardagsrum och sovrum.
 
Va, hur kan man välja något annat märke :crysmile:

Fläktar låter och du vill väl ha det svalt i sovrummet
 
  • Haha
Krokben
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Va, hur kan man välja något annat märke :crysmile:

Fläktar låter och du vill väl ha det svalt i sovrummet
Personen som bor där verkar föredra att ha det väldigt varmt. Därav väldigt höga elräkningar på direktel. Jag bodde där förr i tiden och gjorde knappt åt med hälften så mycket el trots att jag var hemma mycket mer!
 
Och anledningen till att jag kollat med andra är dom faktiskt inte svarat på en offertförfrågan.
 
Det är riktigt, alltid bra att kolla med flera då man kan ha missat något uppenbart(y)
 
C Comfort Thomas skrev:
Det är riktigt, alltid bra att kolla med flera då man kan ha missat något uppenbart(y)
Nu har även mitsubishi återförsäljaren svarat. Placeringen är samma, men dom föreslår en vanlig modell som hänger uppe vid taket och inte står på golvet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.